• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Angelica1991
    mammsen skrev 2012-04-09 17:43:18 följande:
    Angelica1991 - Förra (första) graviditeten läckte jag som du sista veckorna men det var nog först efter v 30 som jag vaknade med fläckar och sånt.. Min amning kom igång snabbt efter förlossningen och efter 2-3dagar var mjölkproduktionen på topp! Sedan hade jag ett jäkla överskott under ett par veckor innan mjölken lixom producerades lagom.. Trodde redan innan dottern föddes att jag skulle ha tillräckligt med mjölk så amningen skulle fungera osv tack vare detta och det gjorde den, jag vet inte om det fysiskt berodde på det eller psykiskt att det fick mig att känna mig säker, men amningen fungerade direkt!
    Jag är väl lite tidig då kanske =) men jag får den känslan av att amningen kommer komma igång väldigt bra och fort efter förlossningen, med tanke på att brösten verkar funka som dom ska :P hihi skönt att din amning funkade klockrent. bara hoppas min gör det också vilket jag känner på mig att det kommer göra :D 
    Sommaren12 skrev 2012-04-09 17:48:12 följande:
    Angelica: min kompis bröst läckte massor när hon var gravid med första barnet. Är väl tyvärr bara att stå ut :/

Mammsen: Nä jag menar inte scarvsarna utan nog samma som du menar. Tvättlappar då med andra ord. :) Så IKEAs är bra?
    ja nu börjar jag bli lite van men ändå lite små drygt när man vill gå bh lös som jag brukar kunna göra i vissa tröjor =P hehe 
  • carran no1

Tänkte hoppa in och ge ett litet tips på kräk handukar... på jysk säljer som jätte billiga och söta små lappar... tror dom kostar 2 kr st om jag inte mins fel.... ? finns i rosa, grönt, gult och lila tror jag det var! Jag köpte säkert 30 st när jag fick min son eftersom att han va en riktig kräk bebis :) 

• Gadget
    Angelica1991 skrev 2012-04-09 17:37:03 följande:
    på tal om bröst som läcker.. mina är hopplösa jag har läckt sen v 15-16 tror jag det var.. det var nånstans där iaf, nu är jag v 22 imorn.. jag kan inte vara utan bh utan att jag ska få stora fläckar på tröjan och varje morgon jag vaknar upp ser jag torkade fläckar :P haha otroligt charmigt ;D hihih det är hela tiden jag läcker och jag är förstföderska.. har googlat och hittar bara att man kan läcka lite speciellt när man är omföderska, vilket jag inte är =) men det kanske bara är bullshit att det inte är vanligt med läckande bröst för förstföderskor?  :P jag får nog vara glad att jag inte läcker genom bh:n :))
    Jag har läckt sedan v 20 kanske och är förstföderska. Fast bara på nätterna, eller rättare sagt när jag ligger ner på sidan och liksom klämmer till bröstet verkar det vara.
    Från början var det helt genomskinligt, men häromdagen var det en knallgul fläck på lakanet. Trodde det var något konstigt men läste mig till på FL att det var helt normalt.  Jag är glad så länge jag inte läcker på dagarna, men det kommer väl säkert också snart....
  • LiJon

Det är ju verkligen guld för oss "förstisar" att få tips från er erfarna mammor på vad man verkligen behöver och vad som är mer onödigt

• DetGodaLivet

Jag använder också oftast tunna filtar i barnvagnen, det är lättare att reglera temperaturen då än med tjockt täcke. Men jag har skaffat täcke i den storleken i första bebissängen så skulle det lir riktigt svinkallt kan jag ju ta det.,

Lammskinn är bra då det ventilerar bra, en av de ytterst få saker vi har kvar efter storebarnen då vi använt det i
    pulkor mm. senare...måste tvätta upp det bara och kolla att det är OK.

Sen är det svårt att uttala sig om vad som passar andras vagnar för liggdelarna är ju helt olika konstruerade. På en del är det både en kraftig isolerad yttervägg och en tjockare vaddering på insidan, på andra är det bara ett tunnt canvastyg som utgör sidorna. Min är lite mittemellan.

• mammsen

Angelica1991 - Ja så blev det ju med mig! Och jag var så självsäker att jag inte hade läst eller pratat någonting om amniong,, jag hade inte ens varit på någon föräldrakurs.. Så jag förstod nog alldrig att det var något man skulle oroa sig över som skulle vara krångligt och så.. Sköterskan på bb visade mig en gång och förklarade att ju mer bröst barnet har i munnen ju bättre flödar mjölken.. ok tänkte jag och så gjorde jag så.. Allt fungerade toppen =)

• Angelica1991
    Gadget skrev 2012-04-09 18:12:01 följande:
    Jag har läckt sedan v 20 kanske och är förstföderska. Fast bara på nätterna, eller rättare sagt när jag ligger ner på sidan och liksom klämmer till bröstet verkar det vara.
    Från början var det helt genomskinligt, men häromdagen var det en knallgul fläck på lakanet. Trodde det var något konstigt men läste mig till på FL att det var helt normalt.  Jag är glad så länge jag inte läcker på dagarna, men det kommer väl säkert också snart....
    ja då är jag ju inte helt ensam :D hehe ja precis då vet jag att jag också kan läcka när man ligger ner , råkar trycka på lite så att säga :P jag har fått som 1 prick i vitt/gul nyansen i varje bröstvårta sen är det bara genomskinligt.. hehe ja det kanske det gör man vet ju aldrig =) jag kan i alla fall känna mig lugn när jag bär bh för då vet jag att jag inte får fläckar =DD så det är mitt säkra kort än så länge =D 
  • Sommaren12

Tack mammsen och kampis! Ska med ha en fårpäls, visste eg inte varför de är bra förrän du sa det haha, men de är ju fina och så verkar bebisarna gilla dom.

Carran: tack för tipset! Blir kanske en runda till jysk. Lite uppiggande färg skadar ju inte ;)

• sally12
    Angelica1991 skrev 2012-04-09 17:37:03 följande:
    på tal om bröst som läcker.. mina är hopplösa jag har läckt sen v 15-16 tror jag det var.. det var nånstans där iaf, nu är jag v 22 imorn.. jag kan inte vara utan bh utan att jag ska få stora fläckar på tröjan och varje morgon jag vaknar upp ser jag torkade fläckar :P haha otroligt charmigt ;D hihih det är hela tiden jag läcker och jag är förstföderska.. har googlat och hittar bara att man kan läcka lite speciellt när man är omföderska, vilket jag inte är =) men det kanske bara är bullshit att det inte är vanligt med läckande bröst för förstföderskor?  :P jag får nog vara glad att jag inte läcker genom bh:n :))
    samma problem ;)