Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

Kampis skrev 2012-08-21 13:04:54 följande:

Sommaren: eftersom att hon är så himla purfärsk ännu vill hon säkert ha närhet närhet och närhet.. kan ni ha henne sovandes på erat bröst? Det brukar lugna dem och de sover då bra.

Det gäller att försöka vända dygnet för dem, det brukar ta ett tag. Ha det aktivt på dagen, LJUS framför allt, låt henne INTE sova i mörker. Liv och rörelse, gärna teven på i bakgrunden och som sagt LJUST. På natten däremot ska det vara MÖRKT, tyst och tråkigt, prata inte, plocka inte upp henne i onödan, bär inte iväg för att byta blöja utan gör det i sängen, tänd bara en svag svag lampa så ni har så pass ljus så ni ser vad ni  gör, typ.. natten ska vara tråkig så det bara är sova som man kan göra.

Har tänkt ett tag på en sak,.. människan är nog den enda rasen vad jag vet som genast vill ha bort sin avkomma från dem.. de flesta vill ju att bebisen ska sova i egen säng så fort som möjligt så att föräldrarna ska sova, men alla andra djur har sina barn hos sig.. tror det säger rätt mycket. De har ju varit I oss, närmare kan man ju inte komma, sen att hamna nånstans själv, stort tomt och kallt, säskilt precis i början är ju en jättestor omställning så det är ju inte alls konstigt att de sover knackigt i början.

Tack!!! Hjälper jättemycket att läsa, är så nytt det här så jag har liksom ingen aning själv utan tänker bara att jag gör nåt fel. Är det okej att låta de sova på bröstet och man passar på att sova själv samtidigt? Tänker på psd... Inatt gjorde jag det nämligen ett par timmar, det gick utmärkt men kanske är osmart?
  • Sommaren12
    trossan skrev 2012-08-21 09:37:01 följande:
    Så spännande att läsa sommaren! Och vad hemskt att höra att det gjorde så ont!
    Intressant, för det är ju precis som du säger, helt omöjligt att föreställa sig, jag har ingen aning!
    Hur gick det med andningen, hade du gått profylax innan, och kände du att du kunde använda det nått?
    Och hur gick det med värkstinulerande dropp, slapp du det iaf?

Stort grattis till Selma, jättefint namn!!
    Jag hade tränat en del profylax hemma (enligt hon Anna W) och det använde jag speciellt de tre dagarna jag hade värkar innan det drog igång. Hade mycket nytta av det även under första delen av förlossningen. Men när jag fick lustgasen ville de att jag skulle andas annorlunda, riktigt djupa andetag och långa utblåsningar (ist för som jag lärt mig, andas kort och snabbt på topparna). Funkade dock också bra och lustgasen gav ju mer effekt så.
    Jag tror de satte dropp precis på slutet när jag skulle krysta. Minns inte varför precis då? Får kolla i min förlossningsjournal...
    FruKå skrev 2012-08-21 09:50:25 följande:
    Sommaren; din fl berättelse låter lik min, som jag inte skrivit än. Gud vad jag känner igen allt!
    Har ingen dator just nu o skriva på mobilen är drygt.
    Tänkte också att aldrig mer!!! Det var så illa, som jag sjrev tidigare att bm rekommendera aurorasamtal rätt fort. Men nu... Bara nån dag efter känns det inte så mer. Så om några år kommer säkert allt vara glömt
    Ja det börjar redan bli ett diffust minne, smärtan. Men jag kan få flashbacks från förlossningen. Helt plötsligt sköljer nån känsla av jobbighet över mig. Antar med att man tänker annorlunda om ett par år. Det är ju knappast som att jag ångrar Selma liksom! Hade kunnat göra det tre gånger om för att få henne haha. Sen trodde jag att värkarbetet i öppningsfasen skulle va enklare. Jag trodde att de skulle va ganska så peace of cake om man bara fick lite lustgas eller så. I En unge i minuten verkar de ju knappt påverkade alls utan ligger där och spelar spel och äter godis tills de ska krysta. Så när det blev paniksmärta direkt för mig och sen igenom hela alltet så gjorde det väl sitt till min syn på det hela.

• Sommaren12

Lilja85: grattis!! Och jag som tyckte jag badade länge, 2,5 timme... :D

Mamma070912: ja jag skulle ju verkligen INTE ha eda! Väl där skrek jag efter den innan den ens var möjlig att sätta haha. Var med orolig för själva sprutan men såg aldrig vad de gjorde. Min man som verkligen är spruträdd tyckte nog det var jobbigare än mej haha. Helt ärligt så kände jag knappt när de satte den heller, kanske för jag koncentrerade mej med lustgasen? Var iaf inte alls jobbigt för mig. Effekten var UNDERBAR! Jag var rädd för att den skulle dra ut på förlossningen, men som min bm sa efteråt så var den nog tvärtom gynnande för mig. Jag var ju så smärtpåverkad men när den satt kunde jag slappna av lite och då öppnade jag mig snabbare. Har heller inte haft några problem alls med att kissa efteråt som en del säger. Dock kände jag inte riktigt värkarna i det aktiva krystningssrbetet på slutet. De fick hjälpa mig lite där.

• Sommaren12

Ang sex så pratade vi igår om vad jag ska ha för preventivmedel sen. Är lite intresserad av kopparspiral, nån som har erfarenhet av det?
    I alla fall så sa jag till mannen att jag har inte återbesök på mvc då vi ska prata om det förrän sista oktober och vad ska vi ha för skydd tills dess? Då svarar han att vi behöver ju inte ha sex på det viset, vi kan mysa på annat sätt. SAY WHAT?!?! Vi har "myst på annat sätt" i flera månader nu, när avslaget gett sig vill jag ha action!! ...nåja, antar att jag ska va nöjd för att ha en så icke-tjatande pojkvän... Eller?

• Sommaren12

Superdum fråga kanske, men jag ska ut å gå med vagnen idag tänkte jag. Ska man ha på "locket" på liggdelen eller va utan den nu på sommaren? Ganska svalt här idag.

• Sommaren12

Tack Sowe! Ja det är för att det inte är några hormoner som jag är intresserad. Haft p-piller i 13 år och när jag slutade med dom blev sexlusten bättre och jag var inte lika deppig som jag förut hade problem med i perioder. Mådde allmänt bättre å då börjar man fundera på vad man stoppar i sig eg.
    Är bara rädd för att jag ska ha mens hela tiden med kopparspiral, visst kan det bli så? Att det blir rikligare kan jag nog stå ut med!

• Sommaren12

Nadja: wow all cred till dig!! Jag hade blivit livrädd! Grattis till lille Charlie, fint namn!

Tramses: grattis till bebisen i magen! Lycka till när det närmar sig! Känns som ditt bf är ganska snart.

Svar på tråden Augustibebis 2012