• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Naimis

NiniMe- Nej skulle gärna ha mer tid med barnen, men lite mer omväxling än att bara prata blöjor och få vara en egen vuxen individ som inte bara förknippas med mammarollen.
    Det är inte så mycket action i varken bebisprat eller lattemuggarna.

• NiniMe
    Naimis skrev 2012-04-17 07:45:06 följande:
    NiniMe- Nej skulle gärna ha mer tid med barnen, men lite mer omväxling än att bara prata blöjor och få vara en egen vuxen individ som inte bara förknippas med mammarollen.
    Det är inte så mycket action i varken bebisprat eller lattemuggarna.
    Hahahaha så sant Därför ska jag denna gången verkligen ta mig tid när mannen kommer hem från jobb, med att gå o träna eller ngt annat, just för att man ska känna att det finns liksom annat.. Eller ja vi får se hur det blir denna gången Förra gången hade jag svårt att njuta av mammaledigheten med två små pluttar hemma som båda var små (15 månader mellan)  och dagarna var fullständig kaos i stort sett alltid ...
  • fru Elle

Strongenough; hoppas sammandragningarna gav med sig. Även om de inte gör ont så låter det inte så bra med regelbundna sammandragningar så tidigt. Kanske bäst att åka in och kolla livmodertappen.

• Albasmamma

God morgon tjejer!
    Grattis till ni som hade lyckade RUL/UL igår, härligt att höra. Är det någon kvar som inte har varit på RUL än?

A R: Hoppas att det går bra för sonen hos onkologen idag, håller tummar och tår!

• Ellenbmt

Detgodalivet- coco brukar få vara med och måla möbler och sådär men hon har inget tålamod och blir arg om hon blir kletig osv så hon är verkligen bara utvägen med sitt gnäll, därför tar jag inte tag i saker nu, men vi pysslar ju mkt, tränar lite bokstäver och målar tavlor osv, men det känns ofta som att jag gör saker för hennes skull istället för min eller vår skull. Men just nu när jag skriver detta kom jag på att jag ska ställa upp symaskinen i nya barnrummet tillsvidare, så kan jag sy gardiner, kuddar och amningskudde till nästa kiddo. Ska göra det nu direkt!

• strongenough

Fru elle: jag åkte in till förlossningen. Har tydligen kraftig UVI. Andra gången denna graviditeten! Förstår inte hur man kan ha de utan att känna av det. Känner bara att jag behöver kissa ofta men lite men trodde de va graviditeten. Sammandragningarna hade dock inte påverkat tappen :)
    Fick medicin direkt där å ska hämta ut mer idag.

• 05091112

Godmorron tjejer...

Har en fråga om någon annan varit med om detta, igårkväll fick jag en kraftig sammandragning .
    Jag är van att ha dessa tidigt i graviditeten men denna graviditeten har jag haft väldigt få och det har varit skönt att slippa.

Men som sagt, igår fick jag en väldigt stark som strålade ner i ljumskarna, har ALDIRG hänt förut och inte ens när jag haft värkar har jag känt något i ljumskarna. Den höll i sig jättelänge, över 1 minut också.
    Jag fick liksom "andas ut den" och då låg jag ändå i sängen sen en stund och var inte uppe i varv eller nåt.

Någon som haft likadant?

• fransyskan
    strongenough skrev 2012-04-16 22:16:31 följande:
    Sitter just nu med sammandragningar som kommer med minuters mellanrum. Dem gör inte ont men känns obehagligt. Är det nått att oroa sig för? Rynkar på näsan
    Gick det över? Jag vet hur orolig man blir :(
    giza skrev 2012-04-16 21:26:32 följande:
    Jag bor i Egypten och här använder de flesta paraplysulkys, även till nyfödda. Känns ju inte så bra för bebisarnas små ryggar :(. Visserligen brukar man inte direkt gå långpromenader här, det är mest i köpcentrum eller liknande man ser folk med vagnar.
    Ungefär som här när det gäller långpromenader alltså... alla tycker jag är lite konstig som vill gå ut och gå med barnet. "Till affären menar du?" -- "Nej, i skogen, bara för skojs skull." -- "Nämen, det förstår du väl inte går! Du kommer vara alldeles för trött! Och det är inte bra för barnet heller! Dom blir så lätt sjuka!"

Det var dagens surmuppande över kulturkrockar :D
    DetGodaLivet skrev 2012-04-16 18:07:56 följande:
    Ja så tänker jag på ett sätt att jag gör nu. Har handlat i princip allt till bebisen begagnat (dessutom så billigt att jag kan få dubbelt upp för grejjerna när jag säljer dem vidare efteråt)  men istället sparar jag stora summor varje månad till den kommande föräldraledigheten. Borde egentligen räkna ut vad allt jag köpt skulle ha kostat nytt så man verkligen kan ge sig credit för det man sparat in:)
    Precis så har vi också gjort! Har freecyclat också och fått babygrejer i fint skick värda kring 2,500kr. Maken muttrade lite i början och sa "jamen, vi har faktiskt råd att köpa nytt!" men nu när han insett att vi betalar ca 15% av nypris och hur mycket allt egentligen skulle ha kostat sammanlagt så är han glad igen! Det vi har kompromissat fram att vi ska köpa nytt är bilstol och säng med madrass

Och ja, jag tycker absolut du ska räkna lite på vad du sparat/sparar!
    Gadget skrev 2012-04-16 15:57:03 följande:
    När barnet är lite större har jag tänkt att jag ska besöka svenska kyrkan i Frankfurt som har lite öppet hus, lite för att ge barnet fler kopplingar till svenskan, men det är ju ett tag kvar.... 
    Jag har funderat lite på det, men vet inte om jag vågar. Jag är oreligös och tänker att dom kanske blir purkna? 
  • godisbit

Fransyskan (och ni andra som bor i utlandet) - Jag tror inte det ska vara ngt problem att gå till svenska kyrkan i utlandet. En kompis till mig jobbade flera år inom skut och det blir ofta en samlingspunkt för svenskar och skandinaver utomlands. Så länge det inte bekommer dig att det är ett religiöst sammanhang så tror jag absolut att du är välkommen oavsett hur religiös du är, kanske inte för att debattera trosfrågor i  barngrupperna, men annars ska det nog gå bra!