• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Hejåhå

Och jag som BÖRJAR jobba om två veckor efter 14 mån mammamys. Känner mig inte ett dugg sugen om man säger så! Visserligen bara 2,5 månad, men när jag gick så var jag snudd på utbränd, så när jag tänker på jobbet är det med en klump i magen :(

• anneh

Woho, fick tillbaka beslut om gravpenning idag från FK, jag blev beviljad! Så nu jobbar jag bara maj ut! :D

• Saftmedbulle
    anneh skrev 2012-04-16 17:44:39 följande:
    Woho, fick tillbaka beslut om gravpenning idag från FK, jag blev beviljad! Så nu jobbar jag bara maj ut! :D
    Grattis! Vad skönt!
  • DetGodaLivet
    fransyskan skrev 2012-04-16 14:03:31 följande:
    Ja, man kanske skulle ta och lägga under slantarna man sparat på att handla 2nd hand. Går barnvagsköpet igenom imorgon blir det i alla fall 1500 euro sammanlagt. Kan ju bli en bra början på körkortet eller vad som nu kan tänkas vara viktigt och lite små-dyrt år 2030 :D

Ja så tänker jag på ett sätt att jag gör nu. Har handlat i princip allt till bebisen begagnat (dessutom så billigt att jag kan få dubbelt upp för grejjerna när jag säljer dem vidare efteråt)  men istället sparar jag stora summor varje månad till den kommande föräldraledigheten. Borde egentligen räkna ut vad allt jag köpt skulle ha kostat nytt så man verkligen kan ge sig credit för det man sparat in:)
  • DetGodaLivet
    trossan skrev 2012-04-16 13:46:16 följande:
    Men oj så härligt det där lät! Mer det med givande fritid och vinstgivande hobbies. Vilken dröm! Och vad skönt att du kan vara hemma så länge.

Roligt att höra hur andra gör!

Vad gör du för något roligt och vinstdrivande på din fritid, om du vill berätta alltså?  
    Odlar stora delar av vår egen mat själv, vi är helt självförsörjande på frukt/grönsaker och grönsaksbaserade produkter (tex fryst broccoli, tomatkoserv osv) en stor del av året. Älskar att laga mat från grunden också och då menar jag inte typ rulla köttbullarna utan även göra egen pasta, yoghurt, färskost, musli, äppeljuice, mjöksyra grönsaker osv. Man sparar mycket på båda dessa hobbies förutom att de är roliga. Säljer även plantor till andra på vårarna.

Sedan gillar jag återbruk och sparar in mycket på att handla begagnat. Men jag tjänar också pengar på att köpa saker som är mer värdefulla än de säljs för och sälja vidare. Tex. antika möbler, skolplancher, porslin, märkesbarnkläder och barnvagnar.

Under min förra föräldraledighet köpte, renoverade och sålde jag drygt en barnvagn i veckan...vinsten ligger runt en tusenlapp per vagn ungefär så det var ett ganska stort tillskott i kassan. Dessutom ger det ju lite av den kick/stimulans som man får genom sitt arbete i vanliga fall.

Gör helt normala saker som att träffa vänner och snacka skit också, men givetvis underlättar det att ha mycket man gillar att göra hemmavid och som dessutom sparar in på kostnader eller tom. ger pengar.  Blir både roligare och lättare ekonomiskt att vara hemma då.   

• RockTheRebell

Hej! Jag måste ha flera åsikter här... har sådan beslutsångest angående vagn. Sambons bror m familj erbjuder en brun brio kombi. 4a åringen har bara haft den och sovit lite i på dagis tidigare för "orginalvagnen" (utan barn) blev demolerad. Bekväm att köra. Pris inte diskuterat. Lät som nästan som gåva, men symbolisk summa kanske vi känner för. Sambons syster erbjuder en grön (inte den "limegröna") Urban jungle för 4000 för att vi är vi. Testkörde här om dagen den var så bra! Inte fallit för dem förut, mest tyckt de verkat konstiga xD. Känner mig så velig... jag vill ha båda ;) men behövder dem definitivt inte båda två. Ingen direkt budget som stoppar på de priserna heller. Sambon bryr sig inte, det är mitt val... tack för hjälpen! ;)

Men till saken då! Damen i butiken jag var och provkörde flera olika sorter i sa som en nackdel för UJ'n att det inte gick hänga lika mkt tyngd i skötväskan på (tappade ordet..) handtagen? Ni förstår mig.. som på en 4hjulig. Jag tror jag är bra på att plocka på mig saker i väskan. Hur mkt behöver jag ta hänsyn till det tror ni? 

• Tifan
    RockTheRebell skrev 2012-04-16 18:43:15 följande:
    Hej! Jag måste ha flera åsikter här... har sådan beslutsångest angående vagn. Sambons bror m familj erbjuder en brun brio kombi. 4a åringen har bara haft den och sovit lite i på dagis tidigare för "orginalvagnen" (utan barn) blev demolerad. Bekväm att köra. Pris inte diskuterat. Lät som nästan som gåva, men symbolisk summa kanske vi känner för. Sambons syster erbjuder en grön (inte den "limegröna") Urban jungle för 4000 för att vi är vi. Testkörde här om dagen den var så bra! Inte fallit för dem förut, mest tyckt de verkat konstiga xD. Känner mig så velig... jag vill ha båda ;) men behövder dem definitivt inte båda två. Ingen direkt budget som stoppar på de priserna heller. Sambon bryr sig inte, det är mitt val... tack för hjälpen! ;)

Men till saken då! Damen i butiken jag var och provkörde flera olika sorter i sa som en nackdel för UJ'n att det inte gick hänga lika mkt tyngd i skötväskan på (tappade ordet..) handtagen? Ni förstår mig.. som på en 4hjulig. Jag tror jag är bra på att plocka på mig saker i väskan. Hur mkt behöver jag ta hänsyn till det tror ni? 
    Jag har en UJ och måste säga att jag har en väldigt full packad skötväska och det har funkat jätte bra =) hänger den även längre ner så den inte hänger på handtaget hela tiden! Måste även tilläga att jag tycker du ska välja UJ vagnen =) Hoppas att du kan bestäma dig!!
  • Issan8
    Sommaren12 skrev 2012-04-15 23:28:41 följande:
    Ja just det Issan, stödstrumpor på flyget med! Och så kan man ju försöka gå upp och röra lite på sig ibland. Vi kunde välja platser så jag sitter längst ut så jag kan upp å gå och kissa så mycket jag vill! ;)
    tack sommaren det känns lugnande att det inte bara är jag som är ute å flyger å flänger trots bebis i magen. Kul att du också ska till just NY. Grattis till renoveringen måste kännas toppen.
    Fy sjutton för sockersug...hur sjutton minskar man det...jag skulle kunna leva på bullar å choklad just nu, inte bra alls, hoppas inte bebis blir alldeles sockergalen den me! 
  • Kampis
    RockTheRebell skrev 2012-04-16 18:43:15 följande:

Skulle säga at det beror på i vilken terräng ni kommer gå mest? Är det på landet med grusvägar/stock och sten hade jag vlt 4 hjulingen.

En kompis sa till mig att hennes kompis trehjuling var man tvungen att låsa hjulet  fram för att kunna köra med en hand - stämmer verkligen det? Låter ju hur krångligt som  helst ?!