• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fransyskan
    Xericax skrev 2012-04-16 12:43:02 följande:
    I helgen köpte vi barnvagn, en begagnad Brio kombi för 150 euro. Den hade några fläckar men verkar annars helt bra, slaktade den totalt och tvättade alla delar. funderar på att köpa något sött tyg att klä in innerdelen på den med, blir nog säkert bra. Ikväll ska vi på familjeförberedande kurs, första tillfället av fyra.
    Vi ska också kolla på en vagn imorgon för just 150 euro! En Red Castle Shop 'n Jogg som ny med liggdel skull kosta kring 900 euro. Den såg ut att vara i jättefint skick så jag håller tummarna!

Tycker alla barnvagnar i Frankrike har sådana dumma små hjul, typ såna där plastiga som man ser på kontorsstolar. Vill man ha "riktiga" hjul hamnar man direkt i en helt annan prisklass. Jag vill ju absolut att barnet ska ha bra saker, men kan inte fatta hur 1000 euro är ett rimligt pris.
  • trossan
    lovisen01 skrev 2012-04-16 10:31:12 följande:
    Känns ändå skönt på något sätt att höra att jag inte är ensam med att inte ha någon motivation på jobbet. Har 9 veckor kvar till semester och sen föräldrarledigt, skönt att det är en del röda dagar i maj och juni så tiden kanske går lite snabbare.

Har planerat min föräldrarledighet så jag vet hur många dagar jag ska ta ut nu i början med, men allt beror ju på om vi får dagisplats sen när det är aktuellt och det är ju inte alls säkert att vi får (vi kommer vilja skola in i januari och då finns det aldrig platser på förskolan vi vill ha). Så då får vi se till att ha sparat dagar så det räcker till augusti med, men då försvinner massa dagar som vi eg vill spara till kommande sommarlov mm. Hur långt har ni planerat er föräldrarledighet? 
    Skönt att höra för mig också att jag inte är ensam! Jag blev så glad när jag såg att ni började skriva om det idag, och att ni är så många! :)
    Jag har känt så i ett par veckor nu. NOLL motivation! Har heller inga rent fysiska problem, de är bara rent mentala :) Svårt att ta ta mig för att göra något alls faktiskt. Vill bara hem!

Men att vi är så många tyder ju på att det är ganska vanligt och säkert naturligt. Man är väl liksom fokuserad på annat.. :)

Angående föräldraledighet så har jag nu sagt som så till mitt jobb att jag tar 100% ledigt i 6 månader. Blir svårt att göra något annat om man ammar. Jag hade erbjudit mig att jobba lite hemifrån redan i början, men det ville de inte. Synd för dem känner jag, det är mest företaget som förlorar på det.
    Sen tänker jag att jag börjar jobba 40-50% i veckan from februari, och det blir nog hela 2013 ut, för jag vill inte heller lämna på dagis i aug när bebben är 1 år, utan vänta till januari. 
    Men jag har inte sagt något till mitt jobb än om hur länge jag kommer jobba 50%, de kanske tror att det bara är under våren.. och det känns bra att vi inte behöver bestämma det än heller, vad som helst kan ju ske. Jag har heller inte riktigt sagt att jag planerar att ta 100% föräldraledigt under nästa sommar och vara ledig mååånga veckor :)

Vill gärna också höra mer om hur andra gör!

• trossan
    DetGodaLivet skrev 2012-04-16 10:19:06 följande:
    Jag kommer vara föräldraledig tills barnet är moget att börja i förskola dvs 2,5 -3 år ca. Sedan deltid. Har en väldigt givande fritid så uttråkad lär jag inte bli. Har även vinstgivande hobbies som ger en del pengar så det blir ju lite som ett extraknäck.
    Men oj så härligt det där lät! Mer det med givande fritid och vinstgivande hobbies. Vilken dröm! Och vad skönt att du kan vara hemma så länge.

Roligt att höra hur andra gör!

Vad gör du för något roligt och vinstdrivande på din fritid, om du vill berätta alltså?  
  • Xericax
    fransyskan skrev 2012-04-16 13:25:19 följande:
    Vi ska också kolla på en vagn imorgon för just 150 euro! En Red Castle Shop 'n Jogg som ny med liggdel skull kosta kring 900 euro. Den såg ut att vara i jättefint skick så jag håller tummarna!

Tycker alla barnvagnar i Frankrike har sådana dumma små hjul, typ såna där plastiga som man ser på kontorsstolar. Vill man ha "riktiga" hjul hamnar man direkt i en helt annan prisklass. Jag vill ju absolut att barnet ska ha bra saker, men kan inte fatta hur 1000 euro är ett rimligt pris.
    Jo, nya är nog onödigt dyra. Min man tyckte att vi kan ju sedan då vår son blivit 15 år och han får en begagnad moped för mellanskillnaden som vi sparade in på att inte köpa ny barnvagn, fråga honom om han är sur på oss för att han inte fick ligga i en ny barnvagn då han var bebis Glad 
  • DetGodaLivet
    7eHimlen skrev 2012-04-16 12:59:56 följande:

Nu är jag ju helt ny på detta, men VB?

Vårdnadsbidrag, ett bidrag på 3000 kr/mån skattefritt som man kan få om man inte utnyttjatr barnomsorgen när barnet är över 15 månader.

Den exakta åldersgränsen varierar mellan kommuner tror jag men här är det 15-35 månader man kan få det mellanI vissa kommuner finns det inte alls. 

Men har man tänkt dra nytta av bidraget måste man ta hänsyn till det när man planerar föräldraledigheten. Skulle det inte varas för VB skulle jag ta ut färre dagar under längre tid, nu tar jag istället ut lite fler dagar och sparar undan av de pengarna för att använda under VB-tiden. Man kan nämligen inte ta ut föräldrapenning samtidigt- Däremot får man jobba hur mycket man vill så länge man inte utnyttjar barnomsorgen.   .
  • Kampis

Jag är bara vikarie och ska vara ledig i 6 månader, sen ska sambon vara hemma 6 månader och känna på hur "lätt" det är att vara heltidsförälder ;)

• trossan
    7eHimlen skrev 2012-04-16 11:01:30 följande:
    Jag har ett liknande bekymmer - jobbar på ett pyttelitet familjeögd företag (det är jag o min pappa o min bästa vän och en kille till)- alla har liksom sina "egna" uppgifter. En av mina är att fakturera och sköta betalningar. Min pappa vill inte gärna att någon av de andra tar över eftersom det då skulle gå ut över deras egna uppgifter. Så som det ser ut nu kommer jag att jobba ca 1-2 dagar i veckan från början. Fast jag kommer sköta det hemifrån, de får komma över med grejerna. Jag hoppas däremot att jag får en kolikfri, sovande bebis - annars får jag nog se till att pappa lär upp någon av de andra ändå.
    Det viktigaste kommer vara min o fruns bebis, o jag ska ju amma, så jag kan ju inte bara dra så fort de behölver mig. Är väldigt rädd för att jag ska bli splittrad och känna mig som både en dålig mamma och dålig anställd. Och sen utöver det så ska man hinna med sin partner oxå. Har allt lite ångest över detta. Men förhoppningsvis så löser det sig =)
    Oj, där låter det inte ens som om du har mycket till val. Håller tummarna för kolikfri bebis!

Det kan nog vara skönt att komma ut lite och jobba några dagar då och då, uppskatta dagarna man har hemma mer, plus att ens partner får bättre kontakt med barnet från början ( kommer din fru ta ut FL de dagar du jobbar hemifrån?). För mig är det jätteviktigt att min kille får vara med från början så att det inte bara är jag som " vet" hur bebisen vill ha det. 

Också precis som du rädd för att det blir splittrat. Jag tror de kan ha svårt på en arbetsplats för att vänja sig vid att en person enbart är tillgänlig 2 dagar i veckan. Att de ska bli "arga" när man inte svarar på mail direkt, och jag tänker inte ha på telefonen de dagar jag är ledig. Stå där och behöva svara på frågor medans man ammar bebis.. Nej det måste ju funka isåfall på alla håll för att man ska jobba 2 dagar i veckan!

och samtidigt.. rädd för att bara gå hemma och bli uttråkad som sagt.

haha, ja jag kommer ju ingen vart med det här :)
    men jag uppskattar att höra hur andra ska göra och fundera, och det enda jag får göra är ju att prova mig fram med vad som fungerar för mig / oss. Som tur är har man ju lite flexiblitet som anställd och får ändra sig med 2 månaders framförhållning.

Hoppas det funkar för dig och ert familjeföretag också! 
  • fransyskan
    Xericax skrev 2012-04-16 13:46:50 följande:
    Jo, nya är nog onödigt dyra. Min man tyckte att vi kan ju sedan då vår son blivit 15 år och han får en begagnad moped för mellanskillnaden som vi sparade in på att inte köpa ny barnvagn, fråga honom om han är sur på oss för att han inte fick ligga i en ny barnvagn då han var bebis Glad 
    Ja, man kanske skulle ta och lägga under slantarna man sparat på att handla 2nd hand. Går barnvagsköpet igenom imorgon blir det i alla fall 1500 euro sammanlagt. Kan ju bli en bra början på körkortet eller vad som nu kan tänkas vara viktigt och lite små-dyrt år 2030 :D
  • NiniMe
    FruFoxy skrev 2012-04-16 11:49:08 följande:
    Hej på er.
    Min bm ringde i fredags och berättade att de inte lyckats få fram barnets blodgrupp den här gången heller (andra provet jag lämnar). Nu lät till och med bm förvånad. Hur vanligt är det egentligen att de inte lyckas, man undrar ju vad det beror på..

Annars så är det lugnt här. Det är en otroligt lugn bebis därinne och tycker magen stannat av i växandet de senaste veckorna. Den riktigt poffade fram till och med v. 17 men sen tycker jag den varit i samma storlek, livmoderkanten är fortfarande vid naveln som den varit från v. 14. Iofs putar den mer ut än upp nu än innan.
    Det i kombination med att jag fick flytta mig en hel vecka på rul gör mig orolig att nått ska vara fel med den lilla. Men jag ska till bm på onsdag så då är det väl dags att mäta magen? 

Hoppas ni andra har det bra. 

Min livmoder var ungefär upp till naveln länge, ungefär till v. 23+0... Nu är jag i v25+ och den har kommit upp lite ovanför naveln.. Så det kommer.. Jag var också orolig men det var inget att oroa sig för ÄN i dessa veckor vi är i nu
    Skulle måttet sen avvika från "sin" kurva, då reagerar man..
  • fru Elle

Jag kommer ha semester vecka 28 - 30 och sen kommer jag vara föräldraledig fram till 2014-08-31. Så kommer vara ledig till sonen är lite över två år. Då jag är i en skyddad period när det gäller SGI så kommer jag efter min semester ta ut föräldrapenning för vårt älsta barn fram tills att sonen föds. Vi har ingen möjlighet att ta ut VB där jag bor så det blir till att snåla med föräldrapenningdagarna det första året. Planen är ta ut 2 dagar i veckan det första året om det funkar ekonomiskt. När sonen har fyllt 1 år så kommer jag ta ut 5 dagar i veckan för att skydda SGI.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012