• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • giza
    fransyskan skrev 2012-04-16 13:25:19 följande:
    Tycker alla barnvagnar i Frankrike har sådana dumma små hjul, typ såna där plastiga som man ser på kontorsstolar. Vill man ha "riktiga" hjul hamnar man direkt i en helt annan prisklass. Jag vill ju absolut att barnet ska ha bra saker, men kan inte fatta hur 1000 euro är ett rimligt pris.
    Jag bor i Egypten och här använder de flesta paraplysulkys, även till nyfödda. Känns ju inte så bra för bebisarnas små ryggar :(. Visserligen brukar man inte direkt gå långpromenader här, det är mest i köpcentrum eller liknande man ser folk med vagnar. Hajar alltid till när jag ser någon med Bugaboo (de kostar ungefär som en årslön för en vanlig egyptier, så det är inte så ofta man ser dem). Vi hade en Cameleon (saknar den!) första tiden i Sverige med dottern, men sålde den sedan när vi flyttade till Egypten. Här har vi mest kört med bärsele när hon var liten och senare sulky med fullt liggläge. 
  • giza

mrsnoname,

jag hade nog velat att min man stannat hemma veckorna innan förlossningen (vår dotter föddes två veckor före bf). Men sedan är det klart att det beror på hur snabbt han kan ta sig hem/till sjukhuset OM det skulle sätta igång när han är borta. 

• cupcakekiller

Har haft extremt sötsug hela dagen..Funderar på om jag ska göra chokladbollar, hej desperat!

Annars så börjar jag tycka att det är skittråkigt att inte känna sparkar, jag gör det bara om jag ligger ner, känns som om alla känner utom jag

• strongenough

Sitter just nu med sammandragningar som kommer med minuters mellanrum. Dem gör inte ont men känns obehagligt. Är det nått att oroa sig för? Rynkar på näsan

• DetGodaLivet
    Ellenbmt skrev 2012-04-16 20:01:00 följande:
    Detgodalivet- behöver man vara kunnig för att renovera vagnar? Ungefär vad gör du med dem? Låter som en bra hobby.

Jag är en sådan som klagar å gnäller på hur tråkigt jag har det.. Vi har massor av små projekt jag kan ta mig an, men jag tycker det är bökigt att ha lilla treåringen runt mig när jag ex målar möbler, väggar eller påtar i rabatter, så istället leker jag halvhjärtat med barbies och gnäller om hur långsamma dagarna är...
    Nä inte särskilt. Det vanligaste jag gör är att färga om solblekt suflett, skruva åt slapp suflettspännen och sätta dit nya navkapslar. Laga bromsar brukar jag fixa också...bromsarna på många nya vagnar är mycket sämre än på äldre. Konstiga system med många detaljer som lätt går sönder. 

På många vagnar gör jag inget utom att tvätta upp dem, och kanske byta runt lite tillbehör och delar. Har jag tex två liklnande emmaljungavagnar där en är superfräsch med bättre däck och en lite sämre skick med bättre däck väslar jag om så jag får en helt i superskick och en mer begagnad. Då får man mer ut för dem.    

Vi har ju fler barn så de sysselsätter varandra rätt bra. Det är ju jobbigast med försts barnet, det får man aktivera mycket mer. När jag fick barn senast hade jag en treåring och en sexåring, då lekte de med varandra när båda var hemma och lillbebben fick stimulans av att se dem leka. Så det blir lättare ju fler man har tycker jag. 

Annars får ungarna hjälpa till på nåt hörn även om de förstör lite. Jag är en sådan som måste hålla igång med massor av projekt för att må bra, att bara sitta hemma och glo bebis i ögonen funkar inte för mig. Hade jättetråkigt första föräldraledigheten när jag liksom fått för mig att bebis skulle ta all tid och inte planerat in något annat vettigt på dagarna. Följande barn har mer fått hänga på, de gillar när de händer saker och de känner sig delaktiga.  
  • Issan8

min plan är att ta tag i allt sådant som man aldrig annars hinner då jag blir mammaledig. Ett bra exempel är att jag ska rensa datorn på digitalbilder sen cirka 5 år bakåt i tiden, välja bästa och framkalla riktiga foton som man blev så dålig på sen digitalkameran kommit. Det blir nog ett bra projekt, sen göra fina album. Dra igång små hemmprojekt under mammaledigheten får nog dagarna att gå. Annars tror jag det räcker med att gå å handla, laga en schysst middag sen har ju typ hela dagen ändå gått eftersom man ska hinna amma å massa emellan.

Cupcakekiller jag kände inga sparkar innan v.22, knappt ens om jag låg ner. Sen bara över nån dag började jag känna sparkar å buffar hela tiden...

Giza va annorlunda att bo i Egypten, hur är MVC-vården där?
    Gud va jag längtar efter min bebis, men när april är över är det nästan bara 3 månader kvar  Skrattande  Hjärta 

• Issan8

förresten tack till alla er som gav goda tips angående att resa nu under grav, jag ska införskaffa stödstrumpor för nu är NY-resan bokad Skrattande 

• giza

Issan8,

det finns inget liknande MVC här, utan man går till en läkare istället. Det är oftast samma läkare man har vid förlossningen sedan. Har inte så stor erfarenhet här ännu, eftersom mitt första barn föddes i Sverige (även denna bebis kommer födas i Sverige, vi åker hem igen om drygt en månad. Så jag kommer också flyga i v 27-28 nån gång. Stödstrumpor står på listan här med ). Min läkare verkar vilja att jag kommer varje månad för diverse kontroller och ultraljud. Annars får man inte så mycket information här, utan om det är något så får man läsa på och fråga själv. Det skiljer sig säker beroende på vilken läkare man går till dock.
    Annars är vården här väldigt varierande, mycket beroende på hur mycket pengar man har. 

• NiniMe

Morrn morrn tjejer...
    ser ni snackar lite om sömnen och JA här är en till som vaknar tidigt, dock så tvingar jag mig till att försöka somna om men det lyckas kanske 1 av 10 ggr hahaah, pratade med min bm om det igår, eftersom jag haft det så i alla mina grav och enligt henne var det kroppen som ställer om sig på att få mindre sömn
    Och ja det kan jag lova att det behövs hahahah, det kommer vara en lyxvara sen...

Igår så hade jag förvärkar eller vad det nu är för ngt.. Jag fråga på en annan sida vad som räknas som förvärkar, för ibland har jag liksom bara kraftigare mensvärk som kommer och går med ca 2-5 min mellanrum, men magen blir inte hård och det gör inte ont men det liksom sköljer över en som ja, ni vet när man får mensvärk.. Sen ibland blir den hård  med men absolut inte varje gång, vad säger ni?
    Där var en som skrev tillbaka och sa att det var så hennes startade hahaaha, jag kommer knipa in tösen om hon skulle få för sig att komma nu lilla raketen därinne Hjärta Hon får hållas iallafall minst 10 veckor tillHjärta

• Naimis

RockTheBell- Skulle valt UJn, har själv deras något mindre modell (Swift) och jag älskar den.
    Den ät först och främst snyggare (enligt mig), sen är den ju lämpad både för terräng och city.
    Nu har jag inte sprungit runt på någon myr eller i urskogen men vi har aldrig behövt låsa framhjulet, inte ens i snömodd, och då är swiftens hjul mindre än UJns.
    Skulle du behöva låsa hjulet vrider man bara på en liten sak, hur lätt som helst.
    Har inte heller märkt något av att man inte kan packa skötväskan tungt.
    Nu vet jag inte hur gammal vagnen är och vilket skick den är i men jag kan tycka att 4000 låter ganska saftigt om den inte är väldigt ny.
    Jag skulle titta på en modell från 2010 eller senare då dom började med solskärm i sufletten på sittdelen.