Hej igen tjejjer! Ber om ursäkt i förväg för ett ganska långt medelande! Läser ikapp från sidan 1156 eftersom jag haft upp till pannan att göra här hemma med flytt och allt!
Men innan jag börjar läsa era inlägg måste jag bara klaga på att jag har fått sånna jävla problem med sura uppstötningar HELA TIDEN!! Har tagit lite bikarbonat och sköljt ned med vatten ibland det hjälper värkligen men smakar ju fan.... Käkar havregrynsgröt med äpplemos med som lättar trycket lite med på kvällen innan jag går och lägger mig, någon som har några superbra förslag? (jag har i tidigare graviditet fått problem med magsår, behöver jag tänka på något speciellt??)
Oh! jajustet!! Jag har gjort det förbjudna! Jag har köpt ett beg babyskydd! Jag hittade ett från -09 som var superfint och köpte det bara för 75:- på en secondhandbutik.. Tänkte att det kunde vara bra som reserv, det har de senaste eu godkännandet och är iallafall inte för gammalt så att plasten blivit dålig så jag känner mig nöjd :)
Någon skrev något om cyckling, jag vet inte hur ansträngande det uppfattas av er men jag har läst att det ska vara välldigt bra för att förebygga foglossning, des ska även vara lättare att cykla än att gåom man väl har foglossning läste jag, jag har dock inte testat än trots att jag brukar cykla till dagis..
Ang kudde som vissa diskuterat så kommer jag att ha det bara för att jag tycker det ser så tråkigt ut utan en gullig kudde till sängkläderna :P Jag har köppt en mjuk, tunn kudde på IKEA och kan inte föreställa mig att det skulle vara farligt på något sätt, det viktiga är ju bara att kudden ska ligga under huvud OCH axlar annars blir det belastning på nacken som inte är bra..
Åh, vad roligt, ni har pratat föräldraledighet ser jag! Jag kommer nog ta det lite som det kommer, räknar med att huvudsakliga födan för bebis blir min mjölk första 6 månaderna iallafall, så då är jag och sambon överens om att jag är hemma, Första månaden ungefär kommer vi vara hemma båda två och sedan räknar jag med att han tar föräldraledigt ca 1 dag i veckan så vi kan vara hemma tillsammans den dagen.. Sedan vill jag kanske börja plugga igen när lillkillen är ca 6 månader och kommer göra det på 50% och då får sambon vara hemma ensam de dagarna. Men jag har inte spikat några planer utan lämnar som vanligt plats för förändringar ;) Vill jag ut och träffa folk och göra något vettigt så gör jag det, vill jag bara vara hemma och gosa gör jag det, vi får se :) Men jag vill iallafall lämna över mycket ansvar på min sambo för att han ska känna sig delaktig med :)
Lovisen01 - Bra och bra, jag blev less på min oförstående kvinnliga chef, sjukskrev mig och sa upp mig! Haha Så bra och bra vet jag inte.. Nu ska jag bara vara hemma och slappa innan bebis kommer och sedan hemma och gosa tills det är daggs att ta upp studierna igen :) Jag känner mig nöjd och belåten med mitt beslut (vi får väll se hur jag känner mig när mammahormonerna har gått ur kroppen ;))
DetGodaLivet - Oj! Mammaledig så länge? Det är ganska ovanligt va? Jag tycker det är starkt av dig! Jag hade alldrig pallat vara hemma på heltid med min dotter så länge! Eller hon hade kanske alldrig pallat vara hemma med mig sålänge, jag har aldrig velat ha henne heltid på dagis utan har försökt ordna så hon gått max 20-30timmar/vecka. Men då har jag hunnit sakna henne och den tiden jag haft med henne har varit mycket bättre och mer kvalitet i än de perioderna hon varit hemma med mig helt, om ni förstår vad jag menar. Jag har dock varit hemma med VB under en lång sommar och det var både possitivt och negativt.. Jag tror det är mycket värt för ett barn att gå på dagis någon dag i veckan.
7ehimlen - Är det bara du som ska amma? vet ni att man kan få igång mjölkproduktionen även om man inte varit fysiskt gravid? Man kan vara lite mer trögstartad bara men det går, det kanske kunde vara en bra lösning om du endå trots allt skulle behöva rycka iväg någon gång så du slipper skuldkänslor åt något håll, annars tycker jag att du ska sätta ned foten, litet företag eller ej, en ersättare under några veckor kan vara bra och det finns säkert många som är kompetenta att hoppa in och täcka för dig under en period.
Xericas - Shit! Får alla som ska ha barn den mammalådan gratis i finland? Villka fina saker det var! och söta kläder med dessutom! Härligt!
Åh, angående föräldrakurs så kommer jag och sambon gå på den tillsammans. förra graviditeten han jag bara gå på ett möte men denna gången räknar jag med att gå på alla och det är mycket för att både jag och sambon ska få träffa andra i närheten som med ska ha barn och sedan är det ju lärorikt med! Man brukar ju gå igenom allt från graviditet, förlossning, amning, bebistid och på vissa ställen har man andnigsövningar och andra övningar med,, vi får se vad det bjuds på här :P Tyckte de flesta som var där år 2007 kom i par, jag tror bara det var en eller 2 mammor utan partner,,
mrsnoname - Vill han åka?! Jag hade blivit vansinnig! haha, om du föder den 12 augusti räknas det ju inte ens som för tidigt född utan helt normalt. BF datumet är ju ungefärligt och kan vara både + eller - någon vecka.. Jag hade blivit väldigt sårad och ledsen om inte min sambo ville hålla siug nära så tätt inpå förlossningen. Inte så mycket för att jag känner något stort behov av att ha han där, känner mig trygg med att föda barn men jag vill gärna ha hans sällskap såklart! Dock vill jag för han och bebisens skull att han är där! och jag vill att han ska vilja vara där när hans barn kommer ut!
Stövelkatten - Ifall du inte såg det så blev jag så less på mitt jobb och min suriga chef som satte så mycket press och stress på mina axlar att jag i princip gav surkärringen fingret, lämnade in ett sjukintyg och sa upp mig! Jag har inte ett dugg ångest över det utan känner mig bara lättad! Jag är dessutom i en umgängestvist med min dotters pappa som är dömd för flera misshandlar på mig och varit nära att ta livet av mig vid fler än ett tillfälle där dommaren bestämt att umgänge ska ske på ett behandlingshem trots att jag och dottern lever med skyddade personuppgifter pga hotet! dessutom är jag mitt i en flytt och har ett babyrum att renovera och livet är ett jävla kaos! m.m m.m m.m Dock, känns det jääävligt skönt nu när det väl "löst sig" med jobbet och jag får lite välbehövd lugn och ro, Jag tycker du ska vara STOLT som tänker på ditt och barnets bästa! och inte ha några skuldkänslor eller dylikt. Det finns alltid någon annan som kan ersätta ens plats på jobbet, det finns substitut för solsemestrar! Åk till en djurpark eller skicka ungen till någon mor eller farförälder och unna DIG lite semester! Unna DIG att vara EGO! Och by the way killar går fan att ersätta dem med om de är dåliga för den delen!! nu måste du ju inte göra det men ibland mår man bättre av att vara medveten om att man har ett val!! ;) Så le lite åt helvetteskaoset när det stirrar dig i ögat och tänk på att snart ligger du där och gullar med små mjuka väldoftande babyfötter!
Och angående mammakläder så måste man inte ha så mycket, jag har dock 4par mammabyxor en jeanskjol och vita kortbyxor, jag använder inte mina favvotröjjor när jag är gravid eftersom de blir utöjda och förstörda, men har köpt några långa linnen i skrikiga färger på h&m billigt. Jag tycker att kjolar och klänningar är toppen när man e på tjocken på sommaren! och de måste man oftast inte köpa i just mammamodell eftersom det finns så många som sitter snyggt och skönt endå :)
Phu! nu har jag tagit mig igenom dagar av era disskussioner!! och lär inte vara borta mer än max en dag igen! Detta kallar jag att lära sig den hårda vägen! Alla är värklligen flitiga att skriva! Skitkul såklart men mitt medelande blev ju störande jävla aslångt!! Haha