• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Idag kom vår vagn och jag är så himla besviken... Rynkar på näsan
    Vi såg en iCandy peach på Blocket som Babyproffsen i Värnamo sålde till 25 % rabatt. Det var med liggdel och sittdel som på bilden (och de var i olika färg) stod det. Ny vagn alltså. Min sambo mailade och frågade om det var ett demoex men en expedit svarade snabbt att den var helt ny, de hade bara packat upp den för att fota till annonsbilden. Så vi köpte den och fick den till Kalmar med bussgods. 

- Vi fick garanti men inget kvitto.
    - Liggdelen var en sådan som är avsmalnad vid benen som man använder om man har två liggdelar på vagnen, till tvillingar. Det är möjligt att det var så på bilden men ingen av oss reagerade på det och nu har de ju tagit bort annonsen. Dock är vi hundra på att det inte stod att det var tvillingliggdelen i texten.
    - Den var rätt skitig om chassit, speciellt fotbromsen och hjulen såg faktiskt använda ut och dessutom var regnskydd och sånt bara ihopknölat och nertryckt i vagnen och låg inte snyggt i originalförpackningar så vi tror visst att det är ett demoex.

Nu har vi mailat för att se hur vi kan lösa det. Gör väl inget om det skulle visa sig vara ett demoex men det skulle de ju sagt då och priset borde varit ett annat. Och hur det än blir så vill jag ha den riktiga liggdelen så antagligen får vi väl skicka tillbaka den. Synd eftersom det kostade 500 kr frakt med bussgodset och nu kostar det ju lika mycket att skicka tillbaka det... Gråter 

• mammsen

mrsnoname - Ah vad härligt! Det viktiga är ju inte att han är där utan att han Vill vara det! och det visar han ju värkligen när han tar det rätta beslutet :) Skönt för dig, han och er lille bebis <3

Hejåhå - Tack så mycket :) Ja men jävla stil hon körde min chef, började korta av mina pass till 3-5 timmarspass så jag inte fick någon rast och dessutom satte hon in mig i värsta stresstiden VARJE jävla dag! och eftersom hon kortade ner arbetsdagarna så fick jag i princip arbeta 7dagar i veckan och dessutom planerade hon in ca 10timmar mer/vecka än vad jag hade kontrakt på.. Hon behövde att jag jobbade mer men ville inte skriva nytt kontrakt på fler timmar då det blir "krångligare" för henne när jag blir mammaledig.. gaaah!! Dessutom "räknade" hon med att jag ska göra de tunga lyften och fysiskt ansträngande uppgifterna som ingår i mitt jobb....... "det är ju mitt jobb" Och kommentaren från när jag låg hemma sjukskriven och kräktes som en jävla idiot när jag var nygravid har fastnat i huvudet "det är väll ingen sjukdom att vara gravid eller? Vad är det för läkare du har som sjukskriver dig för att du är gravid?" Jävla kärring, hade jag jobbat kvar hade jag sopat till henne tillslut.... Nej, så nu känns det jävligt skönt att äntligen stått på sig. Jag är bar på att stå upp för andra som inte kan stå på sig själv, jag är sämre att stå på mig själv och det krävs oftast väääldigt mycket innan jag ska bita ifrån (gäller dock inte mina närmaste),, jaja iallafall, det finns fler jobb! och jag mår toppen!

Ang profylaxkurs tror jag inte dte är något för mig, läste inte på så mycket innan förlossningen sist men andningen kom lixom automatiskt så som kändes bäst, jag var otroligt lugn och trygg genom hela förlossningen (förutom då när jag var lite väl hög av gasen) Jag upplevde under graviditeten att jag längtade till förlossningen med sån spänning och när den väl kom var det som julaftonsmorgon lixom! Andningen bara blev rätt, nu i efterhand har jag läst på lite om profylaxax och jag gjorde i princip allt man ska göra bara av automatik! Det viktigaste är ATT man andas och ATT man är avslappnad och det vet jag att jag kommer vara, det räcker för mig, dock vill jag att min sambo ska veta lite mer om förlossningens skeden och hur han ska ha koll på ctg-kurvorna åt mig så han kan säga till när det är dags att ta gasen, då har jag by the way någon att bli förbannad på om jag råkar ta gasen för sent och får en chans att avreagera mig och en anledning att få bli lite förbannad och tänka på något annat :P Ärs, jag tror övningarna kan vara toppen för er som inte delar den längtan som jag har till förlossningen eller kanske är rädda att bli spända /få panik eller dylikt.. Men vad som än händer så kommer barnet ut och sen e den ute för gott! och då är all oro inför förlossningen borta!

• Kampis

Jag hade precis som dig mammsen, andningstekniken kom av sig själv och så märkte man ju vad som funkade :)

• mammsen

Sommaren12 - Fy fan vad trist!? Att babyproffsen kan göra så!! Helt ärligt hade jag ringt och sagt det att de får betala frakten både till er och från er. Vid krångel hade jag bett att få ett nummer till huvudkontoret och frågat vem det är du ska prata med där när du är missnöjd. Trevlig men bestämd hade jag pratat med ansvarige där (om det skulle behövas) Babyproffsen är stort i sve och jag tror värkligen inte detta är det rykte de vill ha om sig. att du dessutom inte fick med något kvitto är ju totalfel! Och de har skyldighet att enligt lag lämna kvitto! Även i matbutiker har de skyldighet att fråga om du vill ha kvitto (om någon undrat över det någon gång) Det här är helt fel! var anonnsen på blocket? Hälsa dem i butiken att om du gör en anmälan kan du få ut anonskopia från blocket även om den är bortagen för att kontrolera vad där står och hur det ser ut på bild. Var inte lika tuff när du ringer "uppåt" utan mer besviken.. Fy så dåligt vad jag hade blivit besviken!?

• mammsen

Kampis - Ja, jag minns inte så noga men under öppningsfasen så var det ju mest att andas, djupt och koncentrerat sedan när det gjorde djävulskt ont så andades jag lixom häftigare, hastigare oixom.. men slutade alldrig,. Sedan med krystvärkarna så tog jag ett djupt andetag för att sedan hålla inne andan några sekunder och sedan andades jag ut långsamt, lixom lät luften pysa ut kan man säga.. Ja, det fungerade och gav mig något att konsentrera mig på men jag hade nog blivit tokig om jag gick där och undrade "gör jag rätt eller fel nu? var det såhär man skulle andas just nu?? osv" Andningen under värkarna blandades med mycket sällskap och skratt när jag inte hade värkar :)

• Kampis

Haha minns du till och med hur du andades? jag vet ju visserligen inte vad man minns från en "normal" förlossning,,

på tal om det så pratade jag med en kompis och vi jämförde förlossningar. Hennes första tog 7 timmar från första känning tills sonen var ute. Jag var fullt öppen i 8 timmar innan dottern kom ut.. helt sjukt att det kan vara så olika egentligen.
    Det jag minns från andningen är just att det kom naturligt och att jag fick beröm under tiden för att jag andades bra, en av väldigt få minnen från förlossningen  

• Kampis

Känns som att jag dödade tråden lite,,,

Igår kväll somnade dottern på min mage, och det var inte popuärt!! bebis sparkade på henne hela tiden och det var skönt att få känna på lite sparkar som kändes tydligt pga trycket :)
    Jag tycker fortfarande att sparkarna inte har åkat i styrka på mååånga veckor, längtar tills det känns lite mer och man kan urskilja rörelserna mer :) 

• livelovelaugh

Till er med ont i revbenen, min första graviditet hade jag det inte alls men i som nästkommande 3 det blir mycket värre av att sitta eftersom organen och senare livmodern liksom trycker där det smärtar, för mig är det en hållningsfråga tillsammans med nerver ikläm och muskler som låst sig. Jag står mycket men tänker även på att sträcka ut det med att ligga på rygg med tex en pet flaska under området som gör ont är skönt. Får ni inte bukt på det dök hjälp!/ jag äter starka smärtstillande för att inte bryta ihop helt, det finns medicin som är ok att äta som gravid. Akta er för bio, bilar osv som innebär långa stunder av sittandes. Då det inte "blir bättre sedan"