• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fru Elle

Strongenough: jag hade heller inte gissat på UVI om jag inte hade ont. Skönt att tappen inte var påverkad. Hoppas att medicinen hjälper och att du snart är frisk igen.

• Hejåhå

Jag gifte mig i svenska kyrkan på Gean Canaria och jag är inte religiös.
    Svenska Kyrkan utomlands är nog vana att det är en naturlig samlingspunkt för utlandssvenskar. De flesta aktiviteter som ordnas är av icke kyrklig karaktär, för att dra dit folk och få in pengar. Folk kommer dit för att få dricka svenskt kaffe, äta semlor, kanelbullar och käka Janssons och läsa dagens morgontidning och att träffa andra svenskar. Så det är nog bara att testa att gå dit och se om de ordnar några barnaktiviteter.

Kyrkan här hemma brukar jag också besöka genom öppna förskolan och sång

• Albasmamma

Stongenough: jag har haft uvi flera gånger utan några direkta symtom eller att känna nåt. Men skönt att du får medicin nu och att tappen inte var påverkad.

05091112: har inte varit med om det. Om jag vore dig skulle jag ringa BM och rådfråga.

• natlup

Läste att vissa av er vaknar tidigt på morgonen. Här är det heelt tvärtom. Jag har jätte svårt att somna om nätterna. Spelar ingen roll hur trött jag är så går det inte att somna. Vrider och vänder på mig. Ingen ställning som passar. Passar den mig så blir bebis sur och börjar sparka å ha sig, e hon lugn ligger jag oskönt...

Hur är det med gravidförsäkringar? Har ni skaffat någon? Bör man skaffa en? 

• fransyskan
    godisbit och hejåhå:

Men då kanske jag skulle våga mig dit! Har bott här i år och år men alltid tänkt att man kanske blir utjagad med ett kvastskaft om man dyker upp och bara vill käka kanelbulle eller låna en bok. Såg just att de hade en grupp för småttingar (0-3) vilket skulle kunna vara kul. Jag vill ju att pyret ska ha en bra anknytning till Sverige.

(Och börjar alla sjunga "Jesus älskar alla barnen" kan man ju alltid smita iväg lite diskret! )
  • godisbit
    fransyskan skrev 2012-04-17 10:54:02 följande:
    godisbit och hejåhå:

Men då kanske jag skulle våga mig dit! Har bott här i år och år men alltid tänkt att man kanske blir utjagad med ett kvastskaft om man dyker upp och bara vill käka kanelbulle eller låna en bok. Såg just att de hade en grupp för småttingar (0-3) vilket skulle kunna vara kul. Jag vill ju att pyret ska ha en bra anknytning till Sverige.

(Och börjar alla sjunga "Jesus älskar alla barnen" kan man ju alltid smita iväg lite diskret! )
    Jaa! Gå dit och provsmaka kanelbullarna i alla fall =)
  • Gadget

Jobbigt för er alla som känner er oroade över sammandragningar och förvärkar. Har inga tips och råd men hoppas ni får bra svar av era barnmorskor om ni känner er oroliga.

Fransyskan: Jag har ännu inte heller besökt svenska kyrkan, har alltid sett allting försent, men vet att de brukar fira lucia, ha en liten svensk julmarknad, äta semlor på fettisdagen o.s.v. Utöver annan verksamhet då som barngrupper t.ex. Jag är inte heller särskilt religiös av mig, men tänkte precis som några av er skrev ovan att det är en bra samlingspunkt för svenskar så jag tror inte jag är ensam om att inte gå dit just för den kyrkliga biten. Sedan om de föreslår och pratar dop och annat så får man väl lyssna på det med ett öra om man inte är intresserad.
    Jag tycker generellt att svenska kyrkan har en ganska avslappnad stämning och inställning överlag i jämförelse med t.ex. hur det är här i Tyskland. Det är så högtravande så det är inte klokt tycker jag de gånger jag varit på bröllop och begravningar här. Inte så modernt och nytänkande. Och jag har ju åtminstone så länge jag bott i Sverige alltid betalat min kyrkoskatt så något kan jag ju få ut av det också. :)

• Stövelkatten

Hej!

Tar mig en paus idag på jobbet i väntan på leveranser i morgon och tänkte passa på att både läsa ikapp och slänga in en liten uppdatering.

Var hos BM idag (v26 i morgon) och hon bokade in mig för läkartid direkt. Mina sammandragningar tillsammans med alla annan stress i livet (storebarnets psykologutredning, min egen far som är en boja av skuldbeläggande, irritation och bråk med sambon pga stress osv.) tyckte hon inte var så lovande alls.

Jag är rätt nervös- jag tror inte sammandragningarna har påverkat tappen något eller så, men det gör bra ont.

Framförallt blir jag nervös över vad jobbet ska säga. Jag har just meddelat att jag ska jobba till sista maj, just på grund av sammandragningarna och allt, eftersom jag räknade kallt med att en läkare inte skulle ens överväga sjukskrivning för bara sammandragningar. Och nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra... det verkar som att det mest är upp till mig att säga vad jag behöver, snarare än att läkaren går efter ifall tappen är påverkad eller inte. Hua... så mycket beslut igen, önskar någon annan kunde bestämma åt mig!
    Det som spökar är ju denna konstiga prestige det ligger i att jobba häcken av sig trots att man är gravid, och att man på något sätt är svag som inte pallar det.

Ekonomin är ju också en faktor, förståss. Vi har en del kvar att införskaffa till bebisen, och nu blir det ju mindre pengar. En semester har vi inplanderad också, som jag vill ska bli händelserik för storebarnet i alla fall.

oj, nu har jag öst ur mig.

NU ska jag läsa ikapp om alla er andra! {#emotions_dlg.flower}

• Albasmamma

Stövelkatten: skickar dig en stor styrkekram. Självklart är du inte sämre än nån annan bara för att du inte orkar jobba när du är gravid! Du ska först och främst tänka på dig och bebisen. Sen vet jag att det inte alltid är så lätt med fler barn och allt övrigt man ska hinna med. Finns det möjlighet att gå ner i tid och bara jobba 50% kanske? Ang. semestern för storebror så behöver det ju inte alltid vara de dyraste/längsta resorna som är de mest uppskattade. Hitta på saker i närområdet och passa på att bara umgås ni tre innan bebisen kommer.

• fru Elle

Stövelkatten; jag är sjukskriven på 50 % för prematura onda sammandragningar. Har haft sammandragningar ett tag men de blir intensivare ansträngning och stress. De onda sammandragningarna började komma på jobbet när vi fick en ökad arbetsbelastning, så tror de beror på stress. Brukar normalt sätt inte ha problem med stress. Men när jag är gravid är det som kroppen bara säger ifrån. Än så länge fungerar det att vara sjukskriven på 50% och är glad så länge jag kan jobba.

Förra graviditeten var jag sjukskriven på 100% från vecka 25 till BF. Var då sjukskriven för både onda prematura sammandragningar samt pga mina besvär av foglossningen. Har även denna gången problem med foglossning men än så länge inte alls på samma sätt som förra gången. Tyvärr så har mina besvär av foglossningen ökat men än så länge så fungerar det.