• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Kampis

Ang rörelser så har denna lika oregelbundet rörelsemönster som sin syster så jag oroar mig inte om det, värre var det förra gången!

Som förra helgen märkte jag av henne 3 gånger på hela helgen, men sen ett par dagar var hon helt vild (vilket innebär att hon rör sig kanske 1 minut sammanhängande, lugn bebis :D) innan hon sover igen. Sen lugnt ett par dagar igen och jag kan inte ens provocera fram rörelser. 

• 7eHimlen
    Kampis skrev 2012-04-23 09:45:22 följande:
    7himlen: Men åh vilken fin present! Förstår att du grät massor!

jag brukar tänka mycket på min mamma nu, hon dog 2000 i bröstcancer när jag var blott 12 år och hon 41. pappa minns ju inte hur hon hade det under graviditeterna och hur jag och mina systrar var i utveckling och så, hade varit så kul att veta om dottern är lik mig som jag var när jag var liten osv. och så är det ju oerhört ledsamt att de som inte är i livet längre inte fått träffa barnen i verkligheten, men jag är övertygad om att de är med och ser dem ändå, så även din farmor :)   
    Jaaa det var verkligen en underbar men oxå sorglig start på veckan :P

Min mamma dog 2004, när hon var bara 48, så jag förstår vad du menar, min pappa kommer bara ihåg att allt gick så bra och vi var så skötsamma. Mamma hade kanske en mer realistisk syn på hur vi var som bebisar. Ja jag tror ocå att de finns i närheten och ser oss och vara små iaf, men ibland lnskar man ju bara att de var här så man kunde fråga de saker och bara få krama om dem en stund! Speciellt nu när jag är gravid känner jag oftare än innan hur mycket jag saknar både mamma och farmor!  Tack för de uppmuntrande orden Kampis!  
  • Kampis

Vi har en EL edge hemma men den får inte plats i bilen längre nu när hundburen är i, så jag har funderat lite på hur vi ska lösa allt med tanke på att vi behöver ha nån vagn så storasyter kan åka i också.
    Jag ska försöka bära bebis mycket men är lite fundersam på hur mina rygproblem klarar det. 

Men nu har jag kommit på en skitbra lösning! Stora tjejen har en Teutonia timmy som bilvagn, jag vände bara på suffletten och tog bort bågen - sen lägger vi i en mjuklift som ochså får ligga i bilen!   Sen är det ju ra att flytta tillbaka sufletten när storasyster ska åka och bära bebis :) Känns så skönt att inte behöva fundera på det mer!

Inatt när jag skulle upp och kissa fick jag ont i magen när jag reste mig upp, i övre delen av bebismagen. Kändes hur skumt som helst och när jag lade mig igen gjorde det fruktansvärt ont , kändes som en RIKTIGT ond värk som varade i över en halvtimme. Magen var stenhård.    Det gick inte att ligga stilla för det gjorde så ont, men det gjorde ondare att röra sig. Satte igång att andas förlossningsstyle och det lindrade lite. Sambon blev rätt orolig men jag kände att bebis rörde sig och så ska det krävas en del inna jag blir orolig (vilket såklart är dumt ibland).
    Idag är jag öm i övre delen fortfarande men det känns mer som träningsvärk - inte så konstigt  

• Kampis
    7eHimlen skrev 2012-04-23 09:51:49 följande:
    Jaaa det var verkligen en underbar men oxå sorglig start på veckan :P

Min mamma dog 2004, när hon var bara 48, så jag förstår vad du menar, min pappa kommer bara ihåg att allt gick så bra och vi var så skötsamma. Mamma hade kanske en mer realistisk syn på hur vi var som bebisar. Ja jag tror ocå att de finns i närheten och ser oss och vara små iaf, men ibland lnskar man ju bara att de var här så man kunde fråga de saker och bara få krama om dem en stund! Speciellt nu när jag är gravid känner jag oftare än innan hur mycket jag saknar både mamma och farmor!  Tack för de uppmuntrande orden Kampis!  

Här hemma har dottern börjat fråga om sin mormor. Jag tycker det är svinjobbigt att prata om med henne för jag vet att det kommer bara bli mer. Hon vet att hon är i himlen, och hon brukar säga att hon sover där.
    Häromdagen frågade hon när vi skulle hämta hem henne, hon hade sovit så länge nu och det var dags att vakna för hon ville till henne.

Grät då, gråter nu  
  • godisbit

7e himlen - vilken överraskning och vilken farmor! Blev alldeles rörd och tårögd av att läsa. Underbart!

• 7eHimlen
    Kampis skrev 2012-04-23 10:00:53 följande:

Här hemma har dottern börjat fråga om sin mormor. Jag tycker det är svinjobbigt att prata om med henne för jag vet att det kommer bara bli mer. Hon vet att hon är i himlen, och hon brukar säga att hon sover där.
    Häromdagen frågade hon när vi skulle hämta hem henne, hon hade sovit så länge nu och det var dags att vakna för hon ville till henne.

Grät då, gråter nu  

Åh nu gråter jag igen, vad söt liten dotter du har, men jag förstår att det är jobbigt att prata om! Får se hur vår son hanterar det sen när han blir större. Nu är vi ju två tjejer som ska ha barn, så på min frus sida finns det ju en mormor och på min en morfar.
    godisbit skrev 2012-04-23 10:02:09 följande:
    7e himlen - vilken överraskning och vilken farmor! Blev alldeles rörd och tårögd av att läsa. Underbart!
    Ja pappa sa att han ocå hade gråtit när han hittat lådan med lappen o kläderna! SÅ fint av henne!! <3
  • DetGodaLivet
    EmelieOfGbg skrev 2012-04-23 09:13:36 följande:
    Hej! Det här med att få 10% av sin arbetsgivare... Gäller det bara om man är fastanställd? Jag har ett vik och har haft i 1 1/2 år. Nån som vet vad som gäller? (jobbar i skolan)

Är det kommunalt så är det inte arbetsgivaren själv som väljer hur reglerna ska tolkas utan det är fastslaget i kollektivavtalet. Där stpr att du ska ha haft ett års sammanhängande anställning dvs inga krav på anställningsform. Men fråga facket om du är osäker.
  • LiJon

7e himlen - åh vad fint, blev också tårögd!

Beklagar till er som har mist era mammor för tidigt. Förstår att det är extra påtagligt när man väntar en liten själv och har funderingar på hur det var för sin egen mamma.

Här hemma körde jag en till sjukdag efter några om och men. Är fortfarande superförkyld men det värsta är yrseln, tänker om det kan vara mitt redan jättelåga blodtryck som blivit ännu lägre nu när jag varit hemma väldigt inaktiv ett par dagar... Hur som så kör jag en till chilldag så jag orkar jobba resten av veckan istället    

• fransyskan
    Xericax skrev 2012-04-22 17:37:08 följande:
    Idag har vi varit på bytardag. Det blev 3 st bodys och 1 pyjamas (första kläderna vi har köpt) och åt mig 5 st gravid/amningströjor och 2 par mammabyxor. Så nu har jag äntligen ett par byxor att ha till vardags typ i trädgården och då jag går ut på promenad. Allt blev totalt 27 euro. Min man är så söt som kom med och deltog i klädsökandet till lillen.

Ni som brukar köpa begagnade kläder till bebisar, brukar ni tvätta kläderna bara normalt innan eller brukar ni använda något speciellt medel? (De kläder vi köpte verkade nog fräscha och bra, men ändå)
    Grattis till inköpen! Visst blir man lite extra glad av att fynda? :D

Jag har inte tänkt på att göra något extra; allt vi har hittat ser rent ut och luktar gott. Däremot har jag oroat mig för kläderna svägerskan skickat från Kina! (Hon bor och arbetar där.) Maken tycker jag är lite fjantig, men jag tänker att även om kläder som säljs i Europa sys i Kina så har dom har ju inte nödvändigtvis samma regler för det som säljs innom landet.
    TheMaraja skrev 2012-04-22 21:20:07 följande:
    Var på en klädbytardag idag och är supernöjd. Blev mest till äldre tjejen men det är så kul att få så mycket för pengarna För 330 kr fick jag. Stövlar, jumpaskor, regnbyxor, kappa, 3 kjolar, 3 jeans, 1 tjocktröja, 1 pyjamas, 4 t-shirts, 3 långärmade tröjor och så en tröja och ett par byxor till lillen i magen . Bra kap gör mig fasen glad!
    Hah, jag blir verkligen glad av att höra att det inte bara är jag som blir superglad över att fynda. Maken har verkligen varit otroligt "meh" över mina fynd i helgen!

Jag fick tag på ett par mamma-byxor, en mamma-kofta, fyra mamma-tunikor, en Graco Baby Swing, en Snuggle Nest, en Red Castle Big Flopsy ammningskudde, en "sling pouch" i fleece och en Amazonas bärsjal för sammanlagt 15 euro. Det var mycket freecycle men allt var i superfint skick.

Någon som sammsovit med en Snuggle Nest? Vet inte riktigt om jag vågar, men tänkte att den kan ju alltid vara bra till blöjbyten och som en rese-säng eller liknanade
    Challelotten skrev 2012-04-22 20:57:54 följande:
    Sambon har börjat att bo om sig med, han ville kolla på ny bil. Även om vi sa att vi behöver ny bil när jag väl börjar jobba igen men det vore ju bättre innan bebisen kommer att vi har större bil. Även om vi har kombi nu så är det väldigt trångt, men vi hittade en som vi ville så nu får vi bara hoppas på att vi får bra betalt av vår gamla.
    Roligt att se att även killarna kan börja bo om sig även om de inte tänker på samma saker som vi Skrattande  
    Hah, maken har också börjat prata om en ny bil... med tanke på att jag kommer vara hemma utan lön i flera månader känns det ju lagom kul. Vi har ju sparade pengar, men jag hade inte riktigt tänkt att det skulle gå till en Volvo. Jaja, det som lever får se :P
  • EmelieOfGbg

Anneh: jag har månadsanställning och har ett vik som är på 1 1/2 år! Är inte timvik! Får fråga chefen