• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Ja så kanske det är? Vi glömde använda våra....

• anneh

Hehe. Aja jag är hemma utan ersättning den sista tiden och hoppas på att inget blir sänkt..

• Saftmedbulle
    NiniMe skrev 2012-04-23 08:06:43 följande:
    Ja jag tycker det är jättemånga som står i bflistan som aldrig skriver ngt här... Kanske skulle uppdatera den...
    Fast jag tror en del läser, utan att skriva...
  • Challelotten

Efter barnet är ett år måste man ta ut minst 5 dagar eller jobba och ta ut fp då det blir en heltid för att inte förlora sin sgi, innan ett år får du glra som du vill med dina dagar. Man måste ta ut 180 vanliga dagar innan man kan tu lägsta dagar? Om jag mins rätt.

• A R
    natlup skrev 2012-04-23 14:53:33 följande:
    De trodde på svamp. Som tur e så har jag tid hos BM imorrn på morgonen. Får hoppas att de e svamp å inge annat
    Skönt att du hade en tid inbokad i morgon, hoppas det går bra!
    Albasmamma skrev 2012-04-23 15:59:34 följande:
    Tack ska ni ha, ja jag har svarat tillbaka att jag komme ta ut fp i så fall. Tycker bara det är så irriterande att de bara vill ändra min semester medas de andra får beviljat sina fem veckor som de sökt!
    Bra gjort! Typiskt vissa människor som bara vill försvåra istället för att lösa det lite smidigt. Tur att de inte kan bestämma över när man vill ta ut FP.

Stongenough: Skönt att höra att det gått åt rätt håll för er. Jag har tänkt så mycket på dig och dina två små knytten.

Jag var hos BM idag och allt såg bra ut. Däremot tyckte hon inte det verkade så bra med mina sammandragningar som framförallt kommer när jag sitter ner, har kontorsarbete så det blir rätt jobbigt. Hon ville att jag skulle träffa läkaren och kolla att allt var ok och ev bli sjukskriven på deltid. Vi fick dock inte till en tid förrän om två veckor. 

Jobbar på med min kvällströtthet och har lovat mig själv att inte gå till sängs förrän tidigast kl 22.00.
    Igår kväll fick jag en skön nackmassage av maken och somnade sittande medan han masserade och det var innan 22.00 så i kväll blir det ingen massage före tio.
  • Stövelkatten
    DetGodaLivet skrev 2012-04-23 15:35:28 följande:
    Det går att återkalla sin semester om man är sjuk. Men du är inte orolig att FK inte ska bevilja sjukskrivningen då ifall läkaren var lite kinkig?
    Jag ringde till min handläggare på FK direkt och hon sa att det inte var några problem. Den koden som används är ju prematura sammandragningar med risk för förtidsbörd, och jag har inte hört någon som fått det nekat. Hon har dessutom skrivit ett väldigt utförligt intyg om min arbetssituation med mera. Hade hon inte använt just den koden, där emot, utan foglossning eller just den bakomliggande depressionen, så är det ju inte säkert att det gått. (vad jag har förstått det i alla fall)
  • RockTheRebell

Natlup! Hej hej! Det är ingen fara skulle jag säga från upplevelser och råd fr min bm. Har haft regnbågens färger och ringt ner min bm. Även blödningar. Men det har inte varit nåt tokigt. Har inte svamp heller.. Mina är blandning av vitt, gult o grönt emellanåt starkare av nån av färgerna. Det kunde vara vanligt när det tar tid för flytningarna o komma ut. Och dem har jag ändå hela tiden.. Haha. Nästan. Det blir snart nån ny spännande färg men har du ont eller nåt ska du ju söka hjälp på en gång. Har bara sammandragningar och nån smärta sällan vid stress nu.

• fru Elle

Min förra graviditet blev jag sjukskriven på 100% från vecka 25 till BF och det var inga problem med FK. Då var jag sjukskriven för både onda prematura sammandragningar samt mina problem med foglossning. Skulle haft några veckors semester innan BF men var sjukskriven fram till BF, sparade all semester som jag kunde spara och resten betalades ut vid årsskiftet. Har även problem denna graviditeten och har blivit sjukskriven på 50% pga onda prematura sammandragningar. Än så länge så fungerar det att jobba 50%, men börjar få mer och mer problem med foglossning. Men jag är glad så länge det fungerar att jobba 50%. Tog bara ca två veckor innan FK betalade ut sjukpenning till mig denna sjukskrivning. FK har ju en handläggningstid på upp till 30 dagar så blev förvånad att det gick så snabbt.

Har bara varit strul med FK när det gäller en sak och det var hur många timmar och % jag fick jobba på en sjukskrivning på 50%. Har ju gått ner i tjänst och jobbar ca 80%, för att skydda min SGI har jag tagit ut en LN på lördagar. Fick först besked att jag bara fick jobba ca 30 % för att jag tog ut föräldraledighet. Om jag jobbade mer än så skulle jag bara få 25 % i sjukpenning istället för 50%. Min arbetsgivare menade att jag skulle jobba 40% vilket jag också tycker var mest rimligt (att jag skulle jobba 50% av min tjänst). Men när jag hade fått det beskedet att jag max fick jobba 30 % så fick jag arbetstider för en tjänst på 30%. Sen så kollade min arbetsgivare i sin tur med FK och fick besked att jag skulle jobba 50% av min tjänst. Fick det även bekräftat från min nya handläggare på FK. Så jag hade fått fel besked . På denna sjukskrivningsperiod så hade jag säkert 20 timmar att jobba igen denna schemaperiod men det behövde jag inte göra. Min arbetsgivare menade att jag inte gjort något fel och de tyckte inte jag behövde jobba igen dessa timmar .

Tycker man läser om så många som inte får igenom sjukskrivning och inga pengar för den perioden de är sjukskrivna. Även om man inte kan jobba så handlar det om att någon annan som inte har träffat dig som ska göra en bedömning. Tycker att det är jobbigt innan man får ok på sin sjukskrivning från FK. Ovissheten om man ska klara sig på 0 kr eller få sjukpenning är skitjobbig. Nu har jag aldrig behövt vänta 30 dagar på besked men fy vad jobbigt för de som får vänta länge. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Hejåhå

Vårt snugglenest har mjuka kanter och vi samsov tills hon växte ut nästet, typ vid tre månader.

Tanken från början var att ha henne i spjälsängen med gaveln nedmonterad och ställd intill min sida av sängen. Men det kändes så långt borta och det var svårt att bona in henne utan att trassla in med massa täcken. Efter att dessutom spenderat de första nätterna med henne sovandes på bröstet kändes det också som att jag ville fortsätta samsova, men att hon ändå skulle ha en egen del av sängen med eget täcke.

Vi har två katter, varav den ena spenderar huvuddelen av nätterna sovandes på huvudkudden och klivandes mellan och på oss. Vi var jätteoroliga att han skulle kliva på henne och de första två veckorna sov jag med ett öga öppet i princip (det gör man nog oavsett katter i början). Men han lärde sig ganska snabbt att man inte får trampa hur som helst.

Vi fick också rådet att göra oss av med honom, men det var aldrig ett alternativ för oss. Vi har dock alltid varit konsekventa med att de aldrig får ligga i vagnen eller spjälsängen. Men konstigt nog så har intresset aldrig funnits.

Isabelle hade kolik de första tre månaderna och då var katterna väldigt stressade när hon skrek. De blev väldigt närgångna och stirrade med stora svarta ögon. Sedan tvättade de varandra hysteriskt och flög på varandra om vartannat. Så några kvällar stängde vi dem ute ur sovrummet tills hon lugnat ner sig.

• Ellenbmt

Bra att du kollade stövelkatten!!
    Jag var helt förkrossad av allt bråk vi fick med fk förra gången...