• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Funderar på bäddningen till bebbens spjälsäng. Kan man (bör man?) ha typ nåt skydd, latexskydd eller nåt, under lakanet så inte kräk och kiss/bajs går igenom på madrassen? Var kan man köpa det isf?

Funderar även på om det finns nån smart filt med nån skyddad undersida som man kan ha om man vill lägga bebisen i soffan bredvid sig när man sitter där? Har en rätt dyr soffa utan tvättbar klädsel så är lite orolig för den...

Och så undrar jag vilken ergosele ni rekommenderar eller sjal för den delen, men isf en smidig sådan (tycker de verkar mysiga men krångliga). 

Funderar också på den här babysittern. Vad tror ni?
    leksaker.toyland.se/sv/product/21489/Babysitter-Kajsa-rod 

• Tesdy
    Sommaren12 skrev 2012-05-09 13:48:46 följande:
    Funderar på bäddningen till bebbens spjälsäng. Kan man (bör man?) ha typ nåt skydd, latexskydd eller nåt, under lakanet så inte kräk och kiss/bajs går igenom på madrassen? Var kan man köpa det isf?

Funderar även på om det finns nån smart filt med nån skyddad undersida som man kan ha om man vill lägga bebisen i soffan bredvid sig när man sitter där? Har en rätt dyr soffa utan tvättbar klädsel så är lite orolig för den...

Och så undrar jag vilken ergosele ni rekommenderar eller sjal för den delen, men isf en smidig sådan (tycker de verkar mysiga men krångliga). 

Funderar också på den här babysittern. Vad tror ni?
    leksaker.toyland.se/sv/product/21489/Babysitt... 
    Kolla efter plastad frotte det kan du ha både i spjälsängen och även ha en bit som du lägger under bebisen när den ligger i soffan. Dettta låter inget alls så som om du hade kört med plast underlakanet.
    Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • fru Elle

Vill helst inte gå upp så mycket i vikt heller, men försöker att inte tänka så mycket på det. Har turen att inte vara sugen på något speciellt så jag får nog inte i mig så mycket onyttigt. Innan jag blev gravid så gick jag ner ca 10 kg i höstas. Alla extrakilon från förra graviditeten och några till. Så denna gången hade jag en lägre startvikt. Tidigare graviditeter har jag gått upp 8 respektive 10 kg om jag inte minns fel. Hade ju önskat att jag kunde hålla mig till det denna gången med. Men nu på BM-besöket i vecka 25 så har jag redan gått upp 8 kg så det är nog kört. Men men får köra igång med LCHF och mycket barnvagnspromenader till hösten igen, det gav ju resultat sist .

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • LiJon

Idag tog jag äntligen tag i att ringa vårdcentralen för sjukskrivning, foglossningen har blivit mycket sämre så jag kan knappt jobba, har dragit på det i det längsta. Först positivt överraskad av att bli vänligt bemött och fick en tid direkt, nu är jag så sjukt frustrerad.

Fick träffa en utländsk läkare och när han undrade vad jag hade för problem och jag svarade foglossning sa han "vad sa? vad betyda?" så fick jag sitta och förklara för honom var foglossning är och hur det stavas. Sen klämde han tio sekunder bak vid bäckenet, och sen fick jag sitta med när han skrev sjukintyget, dock inte se vad han skrev.

Fick intyget med mig och jag tror knappast det kommer bli godkänt hos FK. Under diagnos har han skrivit "ryggvärk". Wtf!? Det är väl inte det jag har. Under status "gravid med stor mage". Nähä? Och sen på given ordination har han skrivit "vila, akupungtur och bälte". Det är ju inte alls det han ordinerat, jag förklarade att jag redan har provat akupunktur och foglossningsbälte utan resultat. Känns som att det är relevant att det står med i intyget att jag provat olika saker innan jag sjukskrivs.

Åh jag är så less. Tror ni det finns någon chans att det blir godkänt hos FK?   

• 7eHimlen
    LiJon skrev 2012-05-09 14:17:59 följande:
    Idag tog jag äntligen tag i att ringa vårdcentralen för sjukskrivning, foglossningen har blivit mycket sämre så jag kan knappt jobba, har dragit på det i det längsta. Först positivt överraskad av att bli vänligt bemött och fick en tid direkt, nu är jag så sjukt frustrerad.

Fick träffa en utländsk läkare och när han undrade vad jag hade för problem och jag svarade foglossning sa han "vad sa? vad betyda?" så fick jag sitta och förklara för honom var foglossning är och hur det stavas. Sen klämde han tio sekunder bak vid bäckenet, och sen fick jag sitta med när han skrev sjukintyget, dock inte se vad han skrev.

Fick intyget med mig och jag tror knappast det kommer bli godkänt hos FK. Under diagnos har han skrivit "ryggvärk". Wtf!? Det är väl inte det jag har. Under status "gravid med stor mage". Nähä? Och sen på given ordination har han skrivit "vila, akupungtur och bälte". Det är ju inte alls det han ordinerat, jag förklarade att jag redan har provat akupunktur och foglossningsbälte utan resultat. Känns som att det är relevant att det står med i intyget att jag provat olika saker innan jag sjukskrivs.

Gå till en annan läkare! Jag har ingen egen erfarenhet av sjukskrivningar, men av vad man har hört så ska det ju vara svårt att få till det och den där läkaren verkade ju inte ens förstå vad som var problemet! usch, gud vad jobbigt sånt där är! Men gå till nån annan så ska du se att du får ett "ordentligt" intyg med de rätta kommentarerna!
  • Challelotten

Alla är vi olika i kroppen och ibland kan man inte göra nått utan man går upp en massa. Min bm sa med att de inte tänker lägga en massa tid på att väga och hålla koll på vikten det är inte det som är viktigt :0) men förstår, sitter med och tänker på hur mycket man har gått upp. Gick ju upp 21 kg med dottern även om jag då gick som rond väktare och gick hela dagarna.

Någon som har ett bra tips på hur man kan förbereda brösten inför ammningen? Det gör ju så ont den första tiden :0)

• fru Elle
    LiJon skrev 2012-05-09 14:17:59 följande:

Vad jag har förstått så verkar det handla mycket om hur utförligt läkaren skriver läkarintyget och hur det påverkar din arbetsförmåga. Är ju med sjukskriven, dels för prematura sammandragningar men även foglossning och mitt läkarintyg är lite utförligare än så. Men jag har varit hos läkaren som finns på MVC som jag går på. Han har nog haft en hel del patienter med mina besvär tidigare och vet hur tydligt man behöver beskriva symtomen samt hur de påverkar och begränsar mig.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • NiniMe
    Challelotten skrev 2012-05-09 14:26:04 följande:
    Alla är vi olika i kroppen och ibland kan man inte göra nått utan man går upp en massa. Min bm sa med att de inte tänker lägga en massa tid på att väga och hålla koll på vikten det är inte det som är viktigt :0) men förstår, sitter med och tänker på hur mycket man har gått upp. Gick ju upp 21 kg med dottern även om jag då gick som rond väktare och gick hela dagarna.

Någon som har ett bra tips på hur man kan förbereda brösten inför ammningen? Det gör ju så ont den första tiden :0)
    Jag vet inte om det har hjälp mig att få brösten att komma igång fortare men i slutet så massera jag bröstvårtorna, detta gjorde jag för att jag ville få igång förlossningen, till sist så kom det ut råmjölk Mina pojkar har fått mjölk direkt dom kommit ut
  • NiniMe

Ska tilläga att med ettan testa jag detta 40+5 och han kom timmar senara
    Så med tvåan började jag efter vecka 38+ han kom 40+0
    Så för allt i världen börja inte för tidigt

• LiJon

7eHimlen skrev 2012-05-09 14:25:56 följande:
    Gå till en annan läkare! Jag har ingen egen erfarenhet av sjukskrivningar, men av vad man har hört så ska det ju vara svårt att få till det och den där läkaren verkade ju inte ens förstå vad som var problemet! usch, gud vad jobbigt sånt där är! Men gå till nån annan så ska du se att du får ett "ordentligt" intyg med de rätta kommentarerna!
    Ja jag borde kanske det, men kommer de inte bara säga då att jag redan har fått intyg? Jag kan ju bara vända mig till min vårdcentral så jag vet inte om jag kommer få nån bättre hjälp. Kankse ringer imorgonbitti och ber att min ordinarie läkare skriver intyget istället. Har inte heller nån erfarenhet av sjukskrivning sen innan så jag känner mig helt lost, men det känns inte som att det här kommer gå igenom :(