• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • LiJon
    fru Elle skrev 2012-05-09 14:43:58 följande:
    Vad jag har förstått så verkar det handla mycket om hur utförligt läkaren skriver läkarintyget och hur det påverkar din arbetsförmåga. Är ju med sjukskriven, dels för prematura sammandragningar men även foglossning och mitt läkarintyg är lite utförligare än så. Men jag har varit hos läkaren som finns på MVC som jag går på. Han har nog haft en hel del patienter med mina besvär tidigare och vet hur tydligt man behöver beskriva symtomen samt hur de påverkar och begränsar mig.

Ja och han skrev i princip ingenting om det, bara korta oväsentliga meningar på alla punkter. Jag skriver mycket sjukintyg när jag jobbar som läkarsekreterare och jag har då aldrig skrivit nåt som är så kortfattat som det här... Jag tog upp andra besvär jag hade också men inget av det tog han med, bara "ryggvärk". Ångrar att jag inte tittade på det på en gång och lät honom ändra det jag inte håller med om.
  • fru Elle
    LiJon skrev 2012-05-09 15:01:41 följande:
    Ja och han skrev i princip ingenting om det, bara korta oväsentliga meningar på alla punkter. Jag skriver mycket sjukintyg när jag jobbar som läkarsekreterare och jag har då aldrig skrivit nåt som är så kortfattat som det här... Jag tog upp andra besvär jag hade också men inget av det tog han med, bara "ryggvärk". Ångrar att jag inte tittade på det på en gång och lät honom ändra det jag inte håller med om.
    Finns det ingen läkare på det MVC som du går på? Känner också på mig att det läkarintyg som du har fått inte kommer att räcka, att läkaren kommer vara tvungen att komplettera. Känns som fel läkare när han inte ens visste vad foglossning var. Verkar ju inte veta vilka symtom och vad det var han skulle titta efter.  Det kan ju omöjligtvis bli rätt. Gravid med stor mage och ryggvärk tror jag inte är tillräckligt. Tog fram mitt läkarintyg och det står väldigt bra förklarat vilka besvär jag har och hur det påverkar min arbetsförmåga.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Grizabella
    LiJon skrev 2012-05-09 14:17:59 följande:
    Idag tog jag äntligen tag i att ringa vårdcentralen för sjukskrivning, foglossningen har blivit mycket sämre så jag kan knappt jobba, har dragit på det i det längsta. Först positivt överraskad av att bli vänligt bemött och fick en tid direkt, nu är jag så sjukt frustrerad.

Fick träffa en utländsk läkare och när han undrade vad jag hade för problem och jag svarade foglossning sa han "vad sa? vad betyda?" så fick jag sitta och förklara för honom var foglossning är och hur det stavas. Sen klämde han tio sekunder bak vid bäckenet, och sen fick jag sitta med när han skrev sjukintyget, dock inte se vad han skrev.

Fick intyget med mig och jag tror knappast det kommer bli godkänt hos FK. Under diagnos har han skrivit "ryggvärk". Wtf!? Det är väl inte det jag har. Under status "gravid med stor mage". Nähä? Och sen på given ordination har han skrivit "vila, akupungtur och bälte". Det är ju inte alls det han ordinerat, jag förklarade att jag redan har provat akupunktur och foglossningsbälte utan resultat. Känns som att det är relevant att det står med i intyget att jag provat olika saker innan jag sjukskrivs.

Åh jag är så less. Tror ni det finns någon chans att det blir godkänt hos FK?   
    Jag håller med de andra, tyvärr kommer nog inte det intyget att duga, de är ju rätt hårda på försäkringskassan med att sjukskriva gravida, försök få ett nytt intyg
  • Sommaren12

Lijon: det intyget kommer inte att räcka nä. Hos FK har de väl egna läkare som bedömer intygen? Har för mig att det stod massa om det när sjuka utförsäkrades att FKs egna läkare dömde ut andra läkares intyg.

Jag hade ringt vårdcentralen igen och bestämt talat om att den läkaren du fick träffa inte ens borde fått göra bedömningen då han inte ens vet vad något så vanligt som foglossning är. Kräv en ny tid hos en annan läkare och säg att du inte tänker betala för besöket eftersom det är de som felat.
    När jag skulle kolla mina födelsemärken fick jag en läkare som inte alls kunde bedöma ifall de var farliga eller inte så hon bad mig att boka en ny tid. Det nya besöket slapp jag betala för, inte mitt fel att de sänt mig till nån klant.

• Sommaren12

Challelotten: åh rondväktare! Det perfekta jobbet för viktnedgång! :) jobbade med som det för några år sen och har aldrig varit så smärt! ;)

• Albasmamma

Sommaren: Instämmer verkligen med dina ord ang. vikt och hysterin kring detta. Vi är fina alla som vi är och alla går upp olika!

LiJon: Skulle också rekommendera att du får ett utförligare intyg. Om inte för att slippa krångla sen med fler intyg senare.

• Challelotten

Ring din bm så kanske hon kan skicka dig till en bra läkare, som vet vad den gör :0)

Får testa och massera brösten , tidigaste v.38 ;0)

• Ellenbmt

Sommaren- utan att ha kollat om du fått svar- plastad frotté, finns på barnaffärer och tygafgärer och jysk. Sen får du ju tänka på dammet om du bäddar nu får du bädda om sen :) men jag har bäddat nu bara för pysslets skull ;)

• Ellenbmt

Just ja, på Ikea finns det med, där finns ju även "fabler" som har filtar med plastad undersida...

• Challelotten

Sommaren12: sitter i reception nu som väktare här lägger jag bara på mig istället :D innan kunde man ju äta som man ville och när jag var mamma ledig tänkte jag att jag skulle gå bort allt när jag kom tillbaka men så blev det inte. Fick möjligheten att börja jobba dag och slippa röda dagar och helg så jag tog den :0)