• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Issan8

här är inte så himla mycket fixat, barnvagn å första babykläderna. Babyskydd måste vi verkligen ta tag i känner jag. Babysängen ska snart inhandlas men egentligen är det väl ingen större panik m det, bebisen hade ju i värsta fall kunnat sova i sin barnvagn första tiden om man inte hunnit skaffa säng, funkar väl lika bra när de är så små.

Ni med barn sen innan, har ni använt babysitter redan från början eller är det något man inför mer efter ett par veckor?

Hur ofta går ni på kontroller nu när det börjar närma sig?
    Jag är på ons i v.31 å ska då på nästa kontroll men funderar över hur rutinerna funkar här i Schweiz jämfört m Sverige, därför min fråga om era kontroller.

Är det fler där ute som känner samma enorma hunger som i början? Jag kan bli så hungrig nu igen så jag typ dör om jag inte äter på en gång. Vill passa på å tacka alla er som lugnade mig för ett par dagar sedan när jag nojjade över att jag hade stressat till tåget, visst inte bara jag som får för mig att springa ibland trots 11 kgs extravikt att bära på :) 

• Sandra1983

Ellenbmt: fy, det låter inget vidare. Ta hand om dig och vila.
    Issan: Än så länge har jag bara gått var 4:e vecka (är i v.29 idag). Jag har inte alls hungerbehov, snarare tvärtom. Är nästan aldrig sugen på mat, äter bara för att få ner mina sura uppstötningar. Väldigt märkligt, jag är en person som vanligtvis ÄLSKAR mat, men men.... Bara gått upp 4kg sen inskrivning så det är väl rätt lugnt antar jag.

• TinTixie

Någon som har koll på om man kan byta MVC när som helst?

Har bara nio veckor kvar till BF men jag vill inte sätta min fot på vårdcentralen igen. Har aldrig träffat så outbildade & slarviga läkare i hela mitt liv. Har bråkat konstant med dom sen februari & fått avslag från FK pga alldeles för slarviga sjukintyg m.m. Nu fick jag träffa en "ny" läkare genom MVC som skulle förlänga min sjukskrivning men det visade sig att hon var lika dum i huvudet hon. Slutade med att jag skrek på henne & fick upprepa samma saker 10 gånger & hon förstod ändå inte vad jag menade, till slut bröt jag ihop totalt & gick därifrån med tårarna sprutandes..

Det är ju egentligen inte MVC jag har problem med utan vårdcentralen i sig, men jag känner att jag inte vill vistas i deras lokaler något mer..  

• Kampis

Ska till BM på fredag, vrit där v 13, 25 och 30 då.

Ang babysitter började vi inte med det direkt utan väntade ett tag. 

• Bellatrixx
    Jloow skrev 2012-05-28 14:44:05 följande:
    Bellatrixx: ring FK och be om en till blankett om inkomst i ge till extra jobbet så ska det nog ordna sig.. :)
    Tack för tipset Ringde förut och det räckte med att jag skickade med arbetsgivarintyg ifrån extrajobbet där det står vad jag tjänat från det jobbet varje månad, så skulle de räkna ihop det åt mig
  • Bellatrixx

Förresten, jag upptäckte igår att det läcker ur tuttarna nu, klämde lite på dem och då kom det ut genomskinlig "vätska", vad är detta? Är det mjölk redan? Någon mer som har så?

• Grizabella

BB-väskan har jag de 2 tidigare gångerna packat dagen före förlossningen, de har känts naturligt att packa den just då,absolut inte innan, precis som om kroppen visste att något var på G, utan att jag själv kände något, likaså har jag de 2 tidigare gången fått ett akut behov av att städa hela huset, tvätta , se till att handla de sista osv samma dag som förlossningen startat. Båda förlossningarna har startat i vecka 38.

• Kampis
    Bellatrixx skrev 2012-05-28 16:16:22 följande:
    Förresten, jag upptäckte igår att det läcker ur tuttarna nu, klämde lite på dem och då kom det ut genomskinlig "vätska", vad är detta? Är det mjölk redan? Någon mer som har så?
    var glad att det inte kommit inna haha! jag har läckt klar välska nu flera veckor och nu börjar den bli mer vit, dock inga mängder men om jag inte har nån BH blir det en liten fläck på tröjan! Likadant första gången  kom det rätt tidigt :) (och då var det faktiskt lite blodblandat som kom ut - läskigt!)
  • tjockisbullen
    Bellatrixx skrev 2012-05-28 16:16:22 följande:
    Har haft så länge nu! Det är råmjölk.
  • Kampis

Eg är det inte råmjölk utan vätska som brösten producerar innna det finns tllräcklig med hormoner för att bilda mjölk, den riktiga råmjölen som är så viktig för bebisen kommer inte förrän efter födseln, innan dess är det vätska som inte gör nåt om den läcker ut - bebisen får alltid sitt iaf :)

Det är alltid någon som blir orolig över att den näringsrika mjölken läcker ut innan det är dags men så är det alltså inte, har inte sett någon skriva om det här men däremot på flera andra ställen :)