• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Jloow

Angående att jobba 75% och fylla ut med FP så är det 1 och 1/4-dels dag man måste ta ut i veckan och beroende på hur man väljer att arbeta kan man behöva lägga in vecka för vecka om man jobbar enligt schema. Viktigt är att man har 5 hela dagar med ersättning antigen från jobb eller FP.

För att få FP på sjukpenning nivå måste man ha haft sysselsättning minst 240 dagar innan BF. Det kallas tydligen 240-dagars villkoret. FK finns ju här på FL också så ställ era frågor där om ni inte vill ringa. :)

• irruz

Sowe: som ngn skrev så måste du ta ut sammanlagt 5 hela dagar i veckan då ditt barn fyllt ett år, för att behålla din SGI. Du kan absolut jobba 75% o fylla ut resten av tiden med FP, det skulle isf bli tex en hel dag samt samt en 1/4 dag - förutsatt att du har en 9-timmars arbetsdag (med en timmes lunch som det brukar vara). Alt så så kan du ta ut FP 1/4-dagar 5 dagar i veckan om du är ute efter kortare arbetsdagar. Då tar du ju ut 25% varje dag o därmed så fyller du upp till 100%!!! Sen ska det vara så - om jag inte fått det om bakfoten - att så länge du tar ut FP på en fredag så får du alltid ta ut även på helgen om du vill. Hoppas du blev ngt klokare?! :)

• Svipp

Å, nu har vi varit på stugan hela helgen och jag har inte haft tid eller tillräckligt bra internet för att följa er här. Ska försöka läsa ikapp lite sen.

Först måste jag bara få ställa en liten fråga eftersom jag inte varit med om detta trots att det är tredje graviditeten. Bör jag oroa mig över onda sammandragningar som bara kommer när jag vilar? Jag har tidigare under denna grav haft vanliga icke onda sammandragningar som kommit när jag ansträngt mig och så, det har jag även nu och det är inget jag oroar mig för. Men nu sista veckan lite drygt, gör de ont så att jag tappar bort mig om jag pratar och måste koncentrera mig på värken, den håller i sig i ca 30-50 sekunder och kommer endast när jag sitter eller ligger, mest på kvällarna. Det är inget regelbundet men liknar de värkar man har i början av en förlossning så det känns ändå läskigt. Har försökt googla lite, men jag hittar inga bra svar. Ska ringa min bm imorgon när hon finns inne igen, men jag tänkte att någon här kanske har erfarenhet?   

• sowe81

Tack för alla tips: Om jag då arbetar 75% (2 hela dagar, 2 dagar förkortade med 1h var och 1 ledig dag) då borde jag kunna ta ut 1 heldag ex fredag och en 1/4 dag på helgen om jag förstår det rätt?

Natlup: vi har knappt fixat nåt, börjar nästan känna lite panik, men samtidigt vet jag att om 6 veckor har jag semester och då borde jag hinna fixa allt hemma innan bf, då har jag 5-6 veckor kvar typ. (V27+4 idag)
    Vi har inte ens köpt barnvagn ännu, men nu har jag precis hittat en som vi vill ha som finns på lager och kan köpas direkt, som ligger inom vår ekonomi för vad vi vill lägga. Hade tänkt köpa begagnat men har insett att vi bara tjänar typ 2-3000 på det och då känns det bättre med en ny. Vill ju ha det bästa till vår skatt =)

• Svipp

Hejåhå - tror du det verkligen? Jag vill inte ringa och vara fjantig och vi har väldigt långt dit så jag vill inte åka dit. Tänkte att bm eventuellt kan kolla så inget blivit påverkat. Jag vet inte...

• jguz

Jag skickade iväg ett mail till min barnmorska... Kopierar in det här. Någon som vet vad detta kan vara/bero på?

Jag är gravid i vecka 29 och igår kände jag hur huden på min höft är bedövad eller bortdomnad... Det känns som att jag har fått en spruta med lokalbedövning i skinnet. Jag kan nypa med naglarna men jag har ingen känsel alls. Det är på högra höften.
    När jag böjer mig eller sträcker på mig så hugger det som tusen nålar under huden på samma ställe och samma sak om jag trycker så gör det jätte ont inne under den bedövade huden.

I natt kunde jag inte sova på höger sida alls för att det gör så ont.
    Ibland sticks det i huden som när en fot har somnat ungefär.

Jag undrar om du vet vad det kan bero på? Det kanske inte har med graviditeten att göra men det känns så läskigt.

• anneh

Natlup: jag har inte fixat nånting alls känns det som, men jag flyttar på onsdag så då ska det fixas! :) längtar!

• NiniMe
    Svipp skrev 2012-05-28 12:51:26 följande:
    Hejåhå - tror du det verkligen? Jag vill inte ringa och vara fjantig och vi har väldigt långt dit så jag vill inte åka dit. Tänkte att bm eventuellt kan kolla så inget blivit påverkat. Jag vet inte...
    Jag sitter precis i samma sits just nu.... Ska jag ringa in eller inte.... Har haft mensvärk som inte släpper sen ca 2 timmar tillbaka, jag har haft det sen några veckor lite då och då....
  • Sandrina
    anneh skrev 2012-05-28 12:55:29 följande:
    Natlup: jag har inte fixat nånting alls känns det som, men jag flyttar på onsdag så då ska det fixas! :) längtar!
    Då är vi i samma sitts! :) Är också mitt uppe i en flytt och har i princip inte fixat med något. Känns inte som det är någon idé bland alla flyttlådor. Skönt att höra att det inte är alla som fixat precis allt!

Dock längtar jag tills vi är på plats i nya lägenheten när man kan börja fixa ordentligt! :)
    natlup skrev 2012-05-28 11:45:37 följande:
    När har/ska ni packat/packa BBväskan?
    Har inte ens ägnat en tanke på BBväskan. Det är ju ändå 8 veckor kvar till BF, och säket mer än så innan bebisen verkligen kommer, så det får nog vänta ett tag till! :)