• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Jag önskar att jag som tagit ut pengar tidigare satt på dina svar stranger, men tyvärr har du för kluriga frågor!

Din man kan ta ut helger och du kan ta ut ex två lägstanivå eller en halvdag å en hel dag osv,

Man kan fylla i nästan dag för dag, men du får kontinuerligare utbetalningar om du fyller i fasta veckor.

Skriv in dig på arbetsförmedlingen omedelbart!

Om du och din sambo delar dagarna ganska kika får ni tillbaka på skatten

Efter ett år måste man ta ut fem dagar i rad för att hålls kvar sin sgi nivå.

• sowe81

Jag har också en fråga ang FP, om nån kan svara... om jag efter drygt 1 år börjar jobba 75% hur många dagar i v måste jag då ta ut för att skydda mitt?

• strangeryoutwo
    Ellenbmt skrev 2012-05-28 06:37:54 följande:
    Jag önskar att jag som tagit ut pengar tidigare satt på dina svar stranger, men tyvärr har du för kluriga frågor!

Din man kan ta ut helger och du kan ta ut ex två lägstanivå eller en halvdag å en hel dag osv,

Man kan fylla i nästan dag för dag, men du får kontinuerligare utbetalningar om du fyller i fasta veckor.

Skriv in dig på arbetsförmedlingen omedelbart!

Om du och din sambo delar dagarna ganska kika får ni tillbaka på skatten

Efter ett år måste man ta ut fem dagar i rad för att hålls kvar sin sgi nivå.
    Om jag skriver in mig nu kommer min registrering räknas från och med när jag skriver in mig? Det står att jag måste besöka dem inom två veckor för att registreringen ska gälla. Börjar den då gälla från att jag skrev in mig eller från dagen jag besökte arbestförmedlingen
  • trossan

Sowe- hur många dagar blir 75%?
    nu är jag Inte någon expert men jag har uppfattat det som att man måste ta fp eller jobba så att det blir totalt 5 dagar i veckan, efter ett år.
    Hade du jobbat 80% hade det ju varit fyra dagar, då måste du ta fp en dag. För att skydda Sgi.
    men jag tror inte man kan ta ut 25% fp vilket du hade behövt när du jobbar 75%,utan bara jämna 10tal %, dumt nog. Någon annan som vet om jag förstått rätt?

Den här frågan då- för er experter där ute:)

Om man är sjukskriven, vilket ju flera av oss är- hur funkar det gentemot fp?
    Om jag är sjukskriven 50% fram till bf, och tänkte börja ta ut fp fr.o.m. 60 dagar innan bf, behöver jag bara ta ut 50% fp då eftersom jag är sjukskriven resten- eller?

Jättetacksam för hjälp och svar!

• trossan

Bez imena- hoppas de uppskattade dina försök iallafall! :) men olearys och esc låter ju inte helt fel det heller! :)

• Challelotten

Det bästa är att ringa in till fk med era frågor :0) då får ni nog det rätta svaret.

Efter 1 år måste man ta ut minst 5 dagar för att få behålla sin sgi. För att få ut 80% av sin lön måste man ta ut 7 dagar i veckan. Det står inte något på fk hemsida om man inte jobbar heltid. Men ring fk :0)

Snart är maj redan slut och jag såg på Skatteverkets hemsida att de betalar ut skattepengarna i slutet av v.23 :0)

Men det känns tungt nu och det är 7 veckors arbete kvar till semester :0(

• Kampis

Hipp hurra v 30 idag! Nu kommer delen som var absolut segast sist. Kommer ihåg att jag tänkte" åh nu är jag i 3* veckorna, nu går det fort"

Bah, de kändes längre än de första 30 ihop, så nu tänker jag INTE tänka så! 

• anneh

Trossan: ja det låter ju logiskt.. Om du inte kan bli sjukskriven 100% vill säga. Så slipper du slösa fpdagar..

• fransyskan
    Angelica1991 skrev 2012-05-25 21:24:07 följande:
    hejsan svejsan :) //...//
    Vettu, min man frågade om dig imorse. Jag sa att jag inte läst något sedan fredag morgon, men nu kan jag ju uppdatera honom ikväll. Vad skönt att allt verkar gå bra! Håller tummarna för att det ordnar sig med blåsljudet!

Vi hade det riktigt varmt över helgen vilket innebar att jag mest låg och dåsade med katten. Hann med ett snabbt läkarbesök för ryggen och efter att han svamlat om att ryggont kunde orsakas av järnbrist -- är det något vedertaget eller hade han varit ute för mycket i solen? -- så fick jag "recept" på 10 stycken massage-pass.

Oh, gjorde mitt (sista) baby-kläder-klipp för i år också. Hundra plagg, mycket märkeskläder plus jättefina baby-filtar, för 800kr. Kollade upp nypriser på några av plaggen och blev lite paff när jag såg att ett par baby-jeans (0-3 månader) såldes för 350kr...