• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • tjockisbullen

Något illamående har jag inte men jag har blivit grymt mkt tröttare, vet inte om det är vädret eller om mitt järnvärde har sjunkit en del på senaste tiden! Jobbigt iaf, om jag inte får sova en stund på eftermiddagen eller kvällen så mår jag inte alls bra, mina ögon vill bara stänga sig! 

Just idag känns det dock som det skulle vara åska på g eller ngt för jag känner mig tung i huvudet också:/  

• Kampis
    7eHimlen skrev 2012-05-29 15:27:08 följande:
    Jag har ingen aning, det vet väl inte ens experterna? Det var inte min mening att raljera, har man varit med om PSD i sin närhet och tror det skulle lugna en så är det klart man vill ha och ska ha ett andningslarm. Det är ju bara min åsikt att det skulle oroa mig mer än det skulle lugna. Förlåt om du tog illa vid dig, det var absolut inte meningen! 

Nej absolut inte, det gjorde jag inte! :)
    jag tyckte mest det var en konstig sak att säga av henne, att friska barn inte behöver det när det är friska barn det drabbar. Jag hade nog svarat mer att det är så himla ovanligt men känner man sig nervös tar barnet ingen skada av larm - typ :)

Ellen: Jo men PSD är att barnet glömmer andas, så om man väcker det då- ruskar om, Eller som i Respinsense fall - vibrerar- så kommer andningen igång av sig självt. Om det inte är försent och barnet har svimmat såklart.
  • Sommaren12

se.babycenter.com/baby/sleep/breathingmonitorexpert/ här kan man läsa lite om andningslarm. Det sammanfattar väl ungefär vad vi kommit fram till i tråden? Det rekommenderas inte till friska barn men kan lugna föräldrar som har tråkiga relaterade upplevelser i bagaget. Hoppas länken funkar nu när jag skriver den på telefonen... Var dock inte där jag läste om att sjukvården inte rekommenderar det. Var nån artikel om andningslarm, men minns inte var jag hittade den. Känner själv ingen oro för det och tänker som några andra att jag blir mer nojig av att ha larmet.

• Sommaren12

Kampis: jag förstår vad du menar. Tror dock det på de flesta landsting är så att de inte rekommenderar till "friska" barn. De lånar tex bara ut i särskilda situationer. Förra veckan var det förresten en artikel om det i Barometern, minns inte vilken dag, men det var ett barn som slutat andas och mamman fick hålla barnet vid liv tills ambulansen kom. Trots den händelsen fick de inte låna ett andningslarm på sjukhuset i Kalmar! Vilket jag tycker är för jäkligt... Enligt länken jag postade ovanför finns det inte forskning som stödjer att andningslarm hjälper mot pds så det är väl kanske därför de inte rekommenderar det. Vad vet jag...

• Sommaren12

Har förresten varit hos bm idag. På vanlig artig rutin frågade hon hur jag mådde idag och jag svarade då att jag var lite yr och darrig, att det svajade till i huvudet ibland. Hon reagerade starkt på det! Sa att om det fortsätter så måste jag ringa dom och få en läkartid eller till förlossningen om det är helg. Eftersom jag har två sjukdomar var det särskilt viktigt.

Men är det inte normalt att va lite yr och så nu? Är ni aldrig det? Har inte känt av det förr, först idag. Har druckit och ätit bra. Hon antecknade att att det i nuläget bedöms som stress pga slutspurten i skolan, men det tror jag inte det är för jag känner mig inte alls stressad. Kan det inte bara bero på att jag är gravid liksom?! Tycker det är lustigt att hon reagerade så starkt på det...

• Kampis

Vad konstigt att de inte fick ett!! himla dåligt faktiskt

jag tror att där skon klämmer är på just ordet "rekommenderar", alltså  att det inte är nåt man behöver ha just för att inte oroa föräldrar i onödan. =)

Ang detta om man får låna. När min svärmor fick nästföljande barn var det ingen tvekan utan hon fick låna till båda två, kanske är de mer restriktiva med detta nu då.  

• Kampis

Men du hade bra järnvärden då?

Kan ju bara tala för mig själv men jag är inte yr , däremot har jag för första gången i livet fått halsbränna - det hade jag klarat mig utan!!! ;)

• Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-05-29 16:31:21 följande:
    Har förresten varit hos bm idag. På vanlig artig rutin frågade hon hur jag mådde idag och jag svarade då att jag var lite yr och darrig, att det svajade till i huvudet ibland. Hon reagerade starkt på det! Sa att om det fortsätter så måste jag ringa dom och få en läkartid eller till förlossningen om det är helg. Eftersom jag har två sjukdomar var det särskilt viktigt.

Men är det inte normalt att va lite yr och så nu? Är ni aldrig det? Har inte känt av det förr, först idag. Har druckit och ätit bra. Hon antecknade att att det i nuläget bedöms som stress pga slutspurten i skolan, men det tror jag inte det är för jag känner mig inte alls stressad. Kan det inte bara bero på att jag är gravid liksom?! Tycker det är lustigt att hon reagerade så starkt på det...
    Det kan vara ett tecken på havandeskapsföriftning, kanske är något hon var extra orolig för när det gäller dig?
    I sig är det väl vanligt, så känner jag ofta- men bättre såklart att kolla om de nu tycker det verkar vettigt för din del?