• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Naimis
    Sommaren12 skrev 2012-05-29 20:55:27 följande:
    Det är ju inte sant! Finns ju en miljon olika typer av nappflaskor! Åh det är detta som får mig att lessna på bebisshopping, alla tusen val över en enda liten grej. 

Så... Vad rekommenderar ni för nappflaskor? Detta blir ju ett flaskbarn eftersom jag inte får amma så det känns viktigt att ha en bra nappflaska. Kanske behöver man mer än en?  

Har Nuks glasflaska till sonen nu (han får fortfarande välling). Innan hade jag MAMs anti-kolik tyckte den funkade bra, men föredrar heltklart den jag har nu. Mkt lättare att göra ren, bättre sugna och de ska väl vara mer miljövänligt. Tyvärr tror jag inte den finns med anti-kolik funktion vilket kan vara bra när de enbart blir flaskmatat. Dr.Brown ska finnas som de men den har jag inte testat
  • isaochbel
    Sommaren12 skrev 2012-05-30 07:42:23 följande:
    Tack så mycket för era tips!! Har sett att det finns olika flaskor och nappar som ska påminna om bröstet, frågan är om det är nån mening för mig som inte ska amma alls?
    Jag personligen hade inte lagt ut de extra pengarna på flaskor som påminner om bröstet om jag inte skulle delamma. Två av de fem vi provade var NuK´s glasflaska och Dr. Browns antikolik. Glasflaskan har inget antikoliksystem så den funkade inte alls då Isabel svalde för mycket luft och Dr. Brown tyckte jag hade för många delar att rengöra som någon annan skrev. Sen beror det ju på vad bebisen tycker om för sugnapp på flaskan, den enda som Isabel tog ordentligt  var MAM, hon ratade deras vanliga latex nappar men silikon nappen gick hem. Vi körde på minsta sugnappen på flaskan länge annars tyckte hon att det rann för snabbt. Så man får prova sig fram till vad bebisen blir nöjdast av.
  • Jloow

I början med dottern hade vi nuk-flaskor. De var dom ända hon tog och jag var tvungen och sluta amma så vi testade typ alla flaskor på marknaden då 2009/2010.

Fördelen med nuk är att dom har ventilation i själva nappen så dom funkar som anti-kolik avsett vilken flaska dom sitter på. Plus att deras dinappar funkar på vanliga esska flaskor om det blir nödläge. Dom gjorde i alla fall det då. Sen finns deras dinappar i både silikon och latex. Dottern tog bara latexnapp i början..

Men i det stora hela tycker jag MAM var bättre eftersom de var mer lättillgängliga..

Det handlar fick mest om vad ni föredrar som föräldrar. Eftersom ert barn inte kommer veta något annat så tror jag att ni kan välja precis vilken flaska ni vill..

• Challelotten

Vi har med användt MAM och vi har alltid varit nöjda. Vi använder fortfarnas deras flaskor som vatten flaska på natten åt dottern.

Köper gärna inte nappar och flaskor som man bara hittar i vissa butiker. Lättare att man kan köpa när man handlar i matbutiker.

Jag använde amningsnapp med dottern för hon sög så dårligt i början så jag ammade och gav flaska och med amningsnappen var det lätt att växla :0)

Får se hur det blir denna gång. Frågade min bm om jag skulle köpa en amningsnapp och ha med mig men hon tyckte jag skulle vänta. Det var ju inget fel på brösten bara att dottern inte kunde suga ordentligt.
    Hoppas verkligen att amningen blir lättare denna gång.

• fransyskan

Hah, dagen började med att en kollega skakade oroligt på huvudet och sa (föreställ er nu engelska talad med stark fransk brytning): "Du är så stor! Jag är verkligen orolig för att du ska behöva ett kejsarsnitt." Hon är verkligen jättesnäll och menade helt klart bara väl men, hah, tack, tack.

Den enda värre kommentaren har nog varit en kollega (vuxen människa!) som, i respsons till att hon fick reda på att jag var gravid, sa; "Oj, mitt katt är också gravid. Eller, ja, hon var gravid. Veterinären berättade igår att hon fått missfall. Visste du att kattmammans kropp kan absorbera upp fostrena när det händer?"

Nej, men nu vet jag det. Tack, tack! Tur att man kan ta det mesta med lite humor

• Sandrina
    Stövelkatten skrev 2012-05-29 19:46:18 följande:
    Ni andra som går på MamaMia; de har inge föräldrakurser eller så va? Det som gäller är föreläsningarna på sjukan, har jag förstått det som. Är de något att ha?
    Jag går på MamaMia och har vart på den första delen av deras FUB kurs, gick på Danderyds Sjukhus. Jag väntar mitt första barn och tyckte den "föreläsningen" vi var på var jättebra! Ser fram emot nästa.

Några andra kurser har jag inte så bra kolla på då jag inte gått någon annan. Funderar dock på deras profylaxkurs online.

Någon som gått den?

Vad brukar föräldrarkursen innehålla? Det finns någon kurs som heter Barnavård, men den kostar 600:- om man går i par.
  • Kampis
    fransyskan skrev 2012-05-30 09:32:20 följande:
    Hah, dagen började med att en kollega skakade oroligt på huvudet och sa (föreställ er nu engelska talad med stark fransk brytning): "Du är så stor! Jag är verkligen orolig för att du ska behöva ett kejsarsnitt." Hon är verkligen jättesnäll och menade helt klart bara väl men, hah, tack, tack.

Den enda värre kommentaren har nog varit en kollega (vuxen människa!) som, i respsons till att hon fick reda på att jag var gravid, sa; "Oj, mitt katt är också gravid. Eller, ja, hon var gravid. Veterinären berättade igår att hon fått missfall. Visste du att kattmammans kropp kan absorbera upp fostrena när det händer?"

Nej, men nu vet jag det. Tack, tack! Tur att man kan ta det mesta med lite humor

Hahhaha men gud vilka kommentarer!!!
  • bez imena

Fniss... :) engelska med stark fransk brytning.. Hahaa kan verkligen tänka mig hur det låter