• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Svipp

Jag vill oxå ha alltig klart i god tid och har redan tvättat, vikt ihop i prydliga högar i garderiben, ordnat med skötplats, ställt fram spjälsängen och bäddat den, tvättat vagnen och babyskyddet och idag har jag skrivit förlossningsbrev, lista på vad jag mer behöver fixa/inhandla och lista på vad som ska ner i BB-väskan.
    Jag har ändå 90 dagar kvar idag!

Angående mina smärtsamma sammandragningar så känner jag ingen större oro längre. Känns som ytterligare en krämpa som jag får stå ut med. Kanske är det nonchalant men jag orkar inte bekymra mig helt enkelt. Då ska det bli värre än så här...  Visst är det lite läskigt, men det är mycket som är det med att vara gravid.

Idag går jag på lååångt sommarlov! Har skrivit min sista rad av skolarbetet och det är inlämnat och klart. Trodde aldrig denna termin skulle ta slut men nu har jag fixat det och det känns så grymt skönt! Nu kan jag tillåta mig att bara ha bebis i hjärna, underbart!

• Kampis

Vi hade respisense sist och kommer ha det nu också. Hon sov inte mycket i sin egna säng så plattor hade verkligen inte funkat här, det är ju det som är så bra med respisense att de kan ha det vart de än sover :)

Jo de "falsklarmade" ibland, tex när hon sov på sida och det blev lite luft mellan så et inte hade kontakt på magen, men det konstiga var att även när det gick igång blev vi inte rädda utan var ändå lugna, trodde innan att vi skulle bli livrädda... sen VET man ju faktiskt inte om det är falsklarm heller! Måååånga gånger varknade vi när det buzzade till innan larmet gick igång,kanske räddade det livet på henne? man vet ju inte.

Vi resonerade som så at hellre 10 000 falsklarm än att det inte finns nåt som larmar när det väl gäller. 

Ang det att sjukvården inte rekommenderar det tror jag är som stövelkatten säger.  
    Attman själv inte sover bra för att man är rädd att det ska hända något är väl sämre än att ha ett larm (som jag faktiskt inte kan komma på en enda nackdel med, sen om man är en sån typ som oroar sig för det är ju individuellt :).) 

• Albasmamma

65 dagar kvar här! Håller med er, känns som om det var nyss man gick ner på tvåsiffrigt...

Svipp: Vi har kvar lite kläder sen barnen var små så det har vi inte köpt några (förutom några enstaka plagg). Däremot har vi sålt det mest i övrigt. Men får låna en del och ska köpa babyskyddet av en jobbarkompis dotter har köpt andra saker begagnat. Det enda vi har köpt nytt är spjälsäng.

Ang. andningslarm kommer vi inte köpa det, har inte haft det till de andra barnen heller. Personligen tror jag bara att jag skulle bli mer nojig. Men självklart förstår jag de som väljer att köpa och använda det.

Ja, vad hände med vädret. Vi som fick äntligen fick sommarvärme och löven började slå ut i helgen, imorse var det endast +6 grader!

• Albasmamma

svipp: åh så härligt med sommarlov, njut! Själv har jag nedräkning av arbetsdagar, bara 14 dagar kvar. Ska bli såå skönt. Nu har den hemska eftermiddagströttheten kommit tillbaka så jag känner mig som en zombie efter lunch.

• 7eHimlen

Jag har diskutterat andningslarm i en annan tråd, där fanns det en tjej som jobbade som sjuksköterska på neonatalen och hon rekommenderade inte att man hade det hemma. Friska barn behöver inte det och hon skulle inte skaffa det till sin bebis. NICU heter hon, om ni vill skriva till henne. Orkar inte leta efter hennes inlägg nu, men hon hade mycket vettigt att säga både för och emot. Eller gå in i tråden "30+ gravid med första barnet BF juli-aug 2012" och kolla själva :) 
    Vi har bestämt att inte ha nåt, bor i en tvåa och tror att vi som förstagångsföräldrar kommer vara tillräckligt nojjiga iaf, så det skulle bara skrämma upp oss ytterligare. Men som någon skrev, om ni tror att ni inte kommer kunna sova om ni inte har något så är det ju såklart bättre att köpa ett. Mig skulle det bara skrämma. Och PSD är inte så vanligt att jag tänker oroa mig mer än nödvändigt för det. Händer det så finns det ändå inget jag kan göra.  

• Kampis
    7eHimlen skrev 2012-05-29 14:41:06 följande:

Jag har diskutterat andningslarm i en annan tråd, där fanns det en tjej som jobbade som sjuksköterska på neonatalen och hon rekommenderade inte att man hade det hemma. Friska barn behöver inte det och hon skulle inte skaffa det till sin bebis. NICU heter hon, om ni vill skriva till henne. Orkar inte leta efter hennes inlägg nu, men hon hade mycket vettigt att säga både för och emot. Eller gå in i tråden "30+ gravid med första barnet BF juli-aug 2012" och kolla själva :) 
    Vi har bestämt att inte ha nåt, bor i en tvåa och tror att vi som förstagångsföräldrar kommer vara tillräckligt nojjiga iaf, så det skulle bara skrämma upp oss ytterligare. Men som någon skrev, om ni tror att ni inte kommer kunna sova om ni inte har något så är det ju såklart bättre att köpa ett. Mig skulle det bara skrämma. Och PSD är inte så vanligt att jag tänker oroa mig mer än nödvändigt för det. Händer det så finns det ändå inget jag kan göra.  

Men hur kommer det sig då att det är till synes helt friska barn som drabbas?
  • 7eHimlen
    Kampis skrev 2012-05-29 15:01:22 följande:

Men hur kommer det sig då att det är till synes helt friska barn som drabbas?
    Jag har ingen aning, det vet väl inte ens experterna? Det var inte min mening att raljera, har man varit med om PSD i sin närhet och tror det skulle lugna en så är det klart man vill ha och ska ha ett andningslarm. Det är ju bara min åsikt att det skulle oroa mig mer än det skulle lugna. Förlåt om du tog illa vid dig, det var absolut inte meningen! 
  • Ellenbmt

Jag är delad i larmfrågan.
    Vår dotter låg på neonatal i drygt ett dygn pga att hon inte kunde syresätta blodet, hon var tidig och liten och svår att få i mjölk, vi åkte hem när allt kändes okej, tror det var det tredje dygnet, två nätter gick kanon hon sov i egen säng i vår fotända, en natt när jag skulle amma var hon helt matt och andades ett andetag för att sedan ha "en million sekunders" paus, sedan andas två-tre, sedan alldeles för lång paus osv. Vi ringde såklart bb och de sa att vi bara skulle vaka, så där satt vi å grät och kunde inget göra, och bb kunde inget heller göra, vi kunde väl åkt in mitt i natten om vi ville men de förklarade att det ändå var bäst hemma i just detta fallet, hade jag då haft ett andningslarm hade jag känt mig lugnare? Vet inte? Jag hade ändå inte lagt ifrån mig henne en sekund den natten! Och jag litar fullt på mina instinkter som mamma, jag vaknar om det faller en nål, jag vaknar om min dotter suckar. Inte det minsta orolig längre, så jag vaknar inte av nervositet utan av instinkt när något låter avvikande... Tror jag iaf. Dock förstår jag verkligen de som köper larm, av anledningen, tänk om jag hade vaknat tidigare och kunnat rädda?! Men kan man ens rädda psbd?