• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Jloow

Ang om man kan ha CSN och FP så är det i regel inga problem. Grundkravet för att ta ut FP måste dock uppfyllas. Det vill säga att man är tillsammans med barnet och att man vårdar det. Precis som strangeryoutwo skriver kan du ta ut FP de dagar man inte måste vara i skolan. Studerar man helt på distans kan man få full CSN och FP. Förutsatt att man vårdar barnet.

Any19877: FP betalas ut på den vilande SGI:n.

• Sommaren12

Konstigt. I mitt beslut står det att jag inte kan ta fp och studera samtidigt. Ringde även och bekräftade detta. De kan väl inte göra olika för olika. Kan ta en bild på beslutet Any om du vill se deras formulering för detta.

• fru Elle
    Jloow skrev 2012-05-31 08:46:32 följande:
    Ang om man kan ha CSN och FP så är det i regel inga problem. Grundkravet för att ta ut FP måste dock uppfyllas. Det vill säga att man är tillsammans med barnet och att man vårdar det. Precis som strangeryoutwo skriver kan du ta ut FP de dagar man inte måste vara i skolan. Studerar man helt på distans kan man få full CSN och FP. Förutsatt att man vårdar barnet.

Any19877: FP betalas ut på den vilande SGI:n.
    Det låter ju rimligt. Kan vara skönt att veta vad som gäller när man ska ringa till FK och man har ett litet hum om vad som gäller.

Vet att det är en avvägning hur mycket info man publicerar på sin hemsida för att det inte ska bli för mycket information, men ibland kan jag tycka att det saknas info om en del regler och vad som gäller. Att Hanna kanske kunde lära sig lite mer, eller att det fanns en sökfunktion där man kunde hitta info vad som gäller. 

Jag är överlag väldigt nöjd med FK och hur de har bemött mina ärenden. Har aldrig behövt vänta på pengar, brukar dock ansöka om FP ett halvår i taget och i god tid innan. Gillar att göra ansökan via e-leg för då är det inget som man missar att fylla i, något som kan göra att det blir en försening. Det var bara nu när jag blev sjukskriven på 50% och hade gått ner till 80% som jag ringde till FK för att fråga hur mycket jag kunde jobba och fick fel info. Inte bara en gång utan fem gånger, kände på mig att jag fick fel info då jag tyckte det var rimligt att jag skulle jobba 50% av min arbetstid. 
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Fyran2012

Gadget: Jättefin vagn, så bra att ni kunde byta chassit!

Jag känner oxå att det börjar bli strång uppåt revbenen..fasar nästan redan för bilresan mellan Kalmar & Göteborg om 5 veckor..jisses hur ska det gå att sitta såå länge?Flört

• Jloow

Sommar: det kan bero på hur Dina studier är förlagda. Om det är heltidsstudier utan någon distans del så anses det ju som att du studerar på skolan på heltid.

Ring till FK igen och fråga om detta. Det kan ju som sagt vara speciellt i vissa fall. Det jag skrivit är bara generell info.

• fru Elle
    Fyran2012 skrev 2012-05-31 09:05:52 följande:

Jag känner oxå att det börjar bli strång uppåt revbenen..fasar nästan redan för bilresan mellan Kalmar & Göteborg om 5 veckor..jisses hur ska det gå att sitta såå länge?Flört
    Ni får ta ett stopp i Kosta och besöka Polarn o pyrets outlet. Vet ju i och för sig inte vilken väg ni ska åka men hade föreslagit den vägen för min man . Sitta still längre sträckor är ingen höjdare, ni får ta några stopp på vägen.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Kampis
    Fyran2012 skrev 2012-05-31 09:05:52 följande:

Ni får ju självklart ta ett stopp i Ullared ;)
  • Albasmamma

Fyran: jag ska åka en sträcka på ca 100 mil om 4 veckor....det kommer bli många kiss- och bensträckarpauser. Ser inte heller riktigt fram emot det för jag känner samma tryck mot revbenen som ni andra.

• NiniMe

Då går jag in i vecka 33 idag och ja jag börjar bli nervös, nervös för hur livet kommer förändras igen, hur kommer det bli liksom... PIRRIGT som tusan är det..... Tiden har verkligen gått skitfort nästan hela tiden... Det var en period i vecka, 23-27 som var slöööööa, men nu tickar det på som fasiken... Hon KAN liksom vara här om 6 veckor men även om 10 veckor....
    Allt är nog fixat, bara amningskupor och bh, kvar, jo och ett litet babygym, fast det är inte så bråttom med de... Intresset för den kommer ju inte direkt... Men annars har vi nog det viktigaste, vagn, säng, kläder, bilstol... Blöjor ska jag börja handla på mig lite nu occkså...

• fransyskan

Usch, jag ska också gnälla lite -- känner mig så otroligt grå och "degig" i ansiktet. Tänk knubbig zombie.

Ingen som råkar sitta på hemligheten bakom att se lite ung och fräsch ut?