• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Challelotten

Saftmedbulle: det måste ha gjort ont. Hoppas att det läker fint.

Någon som har testat tens vid förlossning och kan säga om det hjälper och hur det känns? Hörde någon säga att det med gjorde ont.

• Stövelkatten

V. 32 nu! Huj va tiden går. Men nu har jag slut på saker att se fram emot, inget speciellt inbokat förrän i juli. Blir nog en lång slutspurt, är jag rädd.

En ny rädsla som infunnit sig är att gå över tiden. Inte för själva tiden, men för att jag är så himla orolig för att moderkakan ska sluta fungera. Här väntar man till 42+0 om allt fungerar som det ska, med en kontroll i veckan. Det känns så himla osäkert, tycker jag.

Challelotten skrev 2012-05-30 11:55:01 följande:
    Saftmedbulle: det måste ha gjort ont. Hoppas att det läker fint.

Någon som har testat tens vid förlossning och kan säga om det hjälper och hur det känns? Hörde någon säga att det med gjorde ont.

Jag hade en tens, den hjälpte mig i början av förlossningen och vid onda förvärkar innan. Och jag tyckte inte den gjorde ont! Pirrar i huden, men inte ont. :)
  • mijja12

Min arbetskollega har en tens hemma som jag skulle pröva då jag nu är sjukskriven på 50% men det känns inte som vila och jobba mindre hjälper mot foglossningen

• trossan
    fransyskan skrev 2012-05-30 09:32:20 följande:
    Den enda värre kommentaren har nog varit en kollega (vuxen människa!) som, i respsons till att hon fick reda på att jag var gravid, sa; "Oj, mitt katt är också gravid. Eller, ja, hon var gravid. Veterinären berättade igår att hon fått missfall. Visste du att kattmammans kropp kan absorbera upp fostrena när det händer?"
    HAHAHA, det måste ju vara det sjukaste responset på ett graviditetsberättande jag har hört talas om!
    bra att du tar det på rätt sätt.

Det är ju en rolig historia att föra vidare!  
  • Challelotten

Ok :0) ja tänkte testa det att ha hemma innan man åker in.

Det skulle kosta 300:- att låna här så man vill ju dubbel kolla om det är bra. Men sen kanske det inte funkar för en iaf :0)

• trossan
    Sandrina skrev 2012-05-30 09:49:02 följande:
    Jag går på MamaMia och har vart på den första delen av deras FUB kurs, gick på Danderyds Sjukhus. Jag väntar mitt första barn och tyckte den "föreläsningen" vi var på var jättebra! Ser fram emot nästa.

Några andra kurser har jag inte så bra kolla på då jag inte gått någon annan. Funderar dock på deras profylaxkurs online.

Någon som gått den?

Vad brukar föräldrarkursen innehålla? Det finns någon kurs som heter Barnavård, men den kostar 600:- om man går i par.
    Jag går inte på Mamma MIa utan på Privata Barnmorskor på Östermalm.
    Den enda föräldrakurs vi har blivit erbjudna är en endagskurs på Danderyd.
    Blir lite avis när jag läser att många av er får gå flera dagar.

Tror också att vår mer eller mindre enbart handlar om förlossningen, Och iom att vi redan har varit på Annas Profylax.kurs är det det som känns som minst intressant.
    ( vet att de även har online men vet inte hur de är. Den på plats kan jag dock absolut rekommendera!)

Jag efterlyser istället , som någon annan också skrev, kurser om vad man ska göra när man kommit hem med barnet! Hur ofta byter jag blöjja? Hur ofta mata? Vad göra om den skriker ;) etc..
    Något tips på sånt?

• Stövelkatten
    trossan skrev 2012-05-30 12:46:09 följande:
    Jag går inte på Mamma MIa utan på Privata Barnmorskor på Östermalm.
    Den enda föräldrakurs vi har blivit erbjudna är en endagskurs på Danderyd.
    Blir lite avis när jag läser att många av er får gå flera dagar.

Tror också att vår mer eller mindre enbart handlar om förlossningen, Och iom att vi redan har varit på Annas Profylax.kurs är det det som känns som minst intressant.
    ( vet att de även har online men vet inte hur de är. Den på plats kan jag dock absolut rekommendera!)

Jag efterlyser istället , som någon annan också skrev, kurser om vad man ska göra när man kommit hem med barnet! Hur ofta byter jag blöjja? Hur ofta mata? Vad göra om den skriker ;) etc..
    Något tips på sånt?
    Föreläsningarna på sjukhusen är inte kopplade till MVC på något sätt, så du kan lugnt gå på dem på SÖS ex.

När det gäller barnvård så tycker jag fortfarande Anna Wahlgrens Barnaboken är oslagbar, MEN... det finns ju en hel del konstigheter i den boken. Men det är den enda boken jag hittat som steg för steg beskriver vad du gör med din unge, hur ni möts och kommunicerar, när man just kommit hem. Det tyckte jag var skönt som nybliven förälder.
  • trossan
    Stövelkatten skrev 2012-05-30 12:53:19 följande:
    Föreläsningarna på sjukhusen är inte kopplade till MVC på något sätt, så du kan lugnt gå på dem på SÖS ex.

När det gäller barnvård så tycker jag fortfarande Anna Wahlgrens Barnaboken är oslagbar, MEN... det finns ju en hel del konstigheter i den boken. Men det är den enda boken jag hittat som steg för steg beskriver vad du gör med din unge, hur ni möts och kommunicerar, när man just kommit hem. Det tyckte jag var skönt som nybliven förälder.
    Oh, intressant tanke! Ser framför mig hur jag tar det hela lite för långt och åker till varenda sjukhus för att höra vad de har att säga :) Nej, men allvarligt, intressant! Undrar hur man får reda på när de har föräldrakurser då..?

Bra tips om Anna Wahlgren också! Det finns ju verkligen för och emot henne. Så det kan ju vara intressant att läsa bara för att se vad det är alla pratar om!
    Tack för tips!! 
  • Saftmedbulle
    fru Elle skrev 2012-05-30 11:41:04 följande:
    Får öva profylaxandning med riktigt smärta, du kommer bli ett proffs när det blir dags för förlossning. Om man ska se något positivt i allt elände  
    Eller hur?!