• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten

Tror vi ska ge oss på att köpa en vagga också! Sambon föll för den tyska korgen Gadget visade, men blev sedan förtjust i takvagga. Väntar nu på svar på en annons.

Har alltid tänkt att det är onödiga pengar, men skulle vara så mycket bättre i sovrummet än stora spjälsängen.

• cupcakekiller

Angående vikt så har jag gått upp 20 kg sen innan jag blev gravid menmen.

Det jag funderar över är att min BM aldrig har vägt mig, hon frågade på inskrivingen vad jag vägde så hon kunde räkna ut mitt bmi men hon har inte nämnt något om vikt sedan dess så jag har vägt mig själv hemma för att hålla koll...Men varför bryr hon sig inte om vad jag väger? Jag ser ju att det mest är magen och sen lite på höfterna/hakan men annars är mina ben osv som innan, är det därför hon inte kollar, för att det syns att det är gravidkilon? Blir förvirrad..

• LiJon

Cupcakekiller; min barnmorska kollar inte heller, eller en gång sen inkrivningen men hon pratar ingenting om vikt och kost dom många verkar göra. Då hade jag ändå gått upp 13 kg när jag vägde mig hos henne typ i v 26. Jag vet inte, vissa kanske inte lägger så stor vikt (höhö) vid det så länge det inte syns att det skenar iväg... Men jag vet två tjejer till som går på samma mvc som jag som fått göra glukosbelastning "för att det är rutin", men jag har inte gjort nån och bm har inte sagt nåt heller.

• 7eHimlen

Min BM frågade vad jag vägde på första besöket, sen har hon inte frågat o inte vägt mig heller. Så det är nog olika överallt. Tror bara de reagerar om de märker stor skillnad, o då vill kolla närmre. Snabb viktuppgång i slutet av graviditeten kan ju vara havandeskapsförgiftning.. men så länge den är proportionerlig så tror jag inte nån egentligen bryr sig, eftersom det är så individuellt hur mkt man går upp. Spec mvc räknade däremot ut min BMI o gav mig riktlinjer för vad de tyckte var en hälsosam viktuppgång därefter eftersom jag redan hade övervikt.

• DetGodaLivet

Väger mig inte heller hos BM, de tog en inskrivningvikt genom att fråga om man visste vad man vägde, annars kunde man väga mig där.

Hade de erbjudit fler vägningar vid senare besök ahde jag tackat nej. Ser faktiskt inte vad det har med bebisen att göra och min allmänna hälsa är jag inte särskilt intresserad av att diskutera med en vilt främmande människa heller utom det som direkt rör bebisen.

Brukar inte väga mig regelbundet hemma heller då jag tycker att det lägger fokus på fel saker.  Ger mig personligen ingenting positivt utan mest stressande. Brukar väga mig på badhuset då och då för att ha mer långsiktig koll.    

• mijja12

Jag väger mig alltid hos bm och tar en urinsticka för att kolla protienet i urinet. Sen frågar bm vid varje besök vad jag vägde idag och hur stickan såg ut. Det gör alla som går hos dom bm som jag går hos tycker det är intressant att hon följer vikten noggrant.

• Stövelkatten

Har inte heller uppget vikt, bara vad jag vägde innan jag blev gravid. Kisset kollar jag själv varje gång, det finns stickor på toaletten på mamamia. antar att vissa ställen inte kollar detta för att flera kvinnor faktiskt inte vill hänga upp sig på vikten. Tecken på HF är ju även blodtrycket, och det kollas varje gång på mamamia.

I morgon ska vi köpa takvagga! Hurra!

• NiniMe

Min bm frågar varje gång vad jag väger... Dock så bryr hon sig inte (inte denna gången) eftersom hon fått se med egna ögon att jag kan faktiskt gå ner kilona igen hahaha.... Tycker det är ganska bra att det står i papperna om min vikt om ifall att det skulle hända ngt akut på förlossning.... Kan vara bra för dom o veta om man skulle behöva bli akut opererad eller ngt...

• LiJon

Hörrni... vi har superfint väder här, ska grilla och jag är såå sugen på ÖL! Min karl har köpt hem två Carlsberg 0,5%. Visst har flera av er druckit det? Jag vet inte varför jag får lite småångest, 0,5 är ju typ ingenting och ska vara helt okej vad jag förstår. Är bara rädd att jag ska ta en och få dåligt samvete sen...

• Sommaren12

Grattis bez imena, va skönt! :)

Lijon: har druckit många carlsberg under graviditeten. Oroa dig inte, den lilla procenten påverkar inte, speciellt inte om man bara dricker ett par st varje gång. Stötebecker har också en god öl förresten. Oj va sugen jag blev nu! :)

Idag har jag varit fröken duktig! Började hos tandläkaren, inga hål. :) sen har vi handlst färg och sprungit på ikea. Nu jobbar mannen och då har jag tvättat både våra kläder och alla bebiskläderna. Och så har jag skruvat ihop spjälsängen, spacklat och maskeringstejpat på toan. :)

Förresten, det räcker att tvätta kläderna en gång va? Vad använder ni för tvättmedel ni med barn? Nån extra skonsam eller så? Eller spelar det ingen roll?