• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Gadget
    mijja12 skrev 2012-06-08 10:18:01 följande:
    Skönt att man svimmar mitt när BM lyssnar på lillens hjärtljud
    Nej men fy, fast bättre att svimma där än på bussen eller i bilen. Hua. 
    Hoppas du mår bättre. Lågt blodtryck? 
  • mijja12

Gadget: Hon sa att jag hade förvarnat henne genom att säga jag tror jag svimmar nu. Men det var låg blodtryck så när jag vaknade låg jag på vänster sida med två BM som kollade på mig :) kändes skönt att det var där och inte på tåget eller bussen

• Stövelkatten

God morgon alla!

Jag blev, hör och häpna, väckt med frukost på sängen idag!!!

Ang. vikten så verkar den ligga kvar under 90sträcket so far, men säger samma som ni andra; jag äter mycket nyttigare denna gången men gång ändå upp i vikt. Tror jag kommer hamna runt 100 igen. BLÄ! Mest blä för att det kommer vara så tungt i slutet, och varmt!

Förra gången gick jag ner 21 kg på några veckor bara, hade en hel del vatten i kroppen.

Sambon beslutade sig just för att följa med till BM på måndag då vi ska prata om förlossningsskräcken osv. Hoppas han pallar. (han ville som bekant inte höra ett pip om vad som kan gå fel)

• DetGodaLivet
    Gadget skrev 2012-06-08 10:18:24 följande:
    Jag sa i början av graviditeten att jag vore glad om jag inte gick över 80 sträcket. Det innebär för mig +16 kg vilket ju är överkanten av de "normala" 10-16 kg. Men nu med 8 veckor kvar är det bara 3 kg dit så det känns som om det spricker. 
    Jag tyckte det kändes stort att komma in på 70 kg, men nu bryr jag mig inte faktiskt utan väger mig mest bara för att jag tycker det är intressant att följa min "kurva". Det får bli som det blir.
    Tycker även jag läst om så många som säger precis som du NiniMe att med första barnet åt de så mycket skit mot andra barnet och ändå går de upp lika mycket. Så det verkar inte nödvändigtvis bero på hur man lever utan mycket är nog genetiskt. Sen ska man kanske inte gömma sig bakom det och därför äta hur mycket skit som helst, men ja... Lagom och inte noja sig så mycket.

Vi har sista tiden haft så himla mycket skräp här hemma och jag har också bakat endel. Så det känns som om jag skulle behöva en liten sockeravgiftning och lite nya vanor - typ ta en kopp te på kvällen istället för att börja gräva i skåpen efter godis och kex. Jag tänkte ju dessutom försöka följa min BMs råd att slopa snabba kolhydrater fr.o.m. v 36 vilket skulle vara bra för någon hormonproduktion som påverkade förlossning och amning så det är väl lika bra att börja trappa ner nu. Men inte alltid så lätt. Särskilt inte med en man som är smal som en sticka (vilket han förvisso inte heller är lycklig över) oavsett vad han äter och som därmed köper hem och äter massor av onyttigt ibland.
    Jag har skaffat mig otroligt dåliga vanor jag...fikar och äter godis varje dag. Brukar inte gå upp så fruktat mycket under graviditeten och har inte gjort det nu heller (ligger på +7 hittills) men hade en del övervikt innan så jag behöver ju verkligen inte släpa på mig nya dåliga vanor.
  • Sommaren12

Ninime: Kram på dej!! Förstår att det känns jobbigt! Jag har inte problem med övervikt men har haft ätstörningar och tycker viktuppgång är svårt öht. Jag har lite smått panik nu. Ångest hela tiden över vad jag äter för jag kan verkligen inte låta bli onyttigheter. Äter nyttig mat under dagen men en och annan gobit åker ner flera gånger i veckan fastän jag bestämt mig hundra gånger för att låta bli. Har inte alls samma självdisciplin som förut. Så även om vi kanske har olika problem så kan jag tänka mig in i ångesten... :/ 
    Jag försöker vara positiv och jag längtar till hösten när jag kan börja träna ordentligt igen för det saknar jag, då jäklar!! Men det är inte alltid man orkar va positiv... 

• DetGodaLivet

Fast jag vägde 85 innan grav. och 92 nu så jag kommer nog kvala in i hundrakilosklubben jag med innan detta är över.

Vägde 65 på inskrivningen när jag väntade senaste barnet (6 år sen) så det har fanimej gårtt utför här. Men hoppas att alla barnvagnspromenader ska ta lite. Gick upp mycket i vikt när jag började pendla till jobb på annan ort och mycket av vardagsmotionen försvann. Gillar egentligen att promenera och cykla men svårt att hitta tiden.

• Naimis

Jag har nu gått upp nästan lika mkt som jag gjorde totalt sist. Vecka 33+0 idag. Känns sådär men då gick jag trots allt "bara" upp 13 kg. Var hos BM igår. Mitt SF-mått har gjort en liten avvikelse från sin kurva. Har legat strax över mitt strecket +1 tror jag..nu var det bara 31 cm i 32+6. BM sa att de inte var något att oroa sig över, men hon var ändå tvungen att kolla en extra gång hur mkt sonen vägt när han föddes. Blir ju lite nojjig ändå.

• Sommaren12
    Naimis skrev 2012-06-08 10:51:57 följande:
    Jag har nu gått upp nästan lika mkt som jag gjorde totalt sist. Vecka 33+0 idag. Känns sådär men då gick jag trots allt "bara" upp 13 kg. Var hos BM igår. Mitt SF-mått har gjort en liten avvikelse från sin kurva. Har legat strax över mitt strecket +1 tror jag..nu var det bara 31 cm i 32+6. BM sa att de inte var något att oroa sig över, men hon var ändå tvungen att kolla en extra gång hur mkt sonen vägt när han föddes. Blir ju lite nojjig ändå.
    Mitt sf har hittills legat exakt på kurvan men bm sa att sista veckorna kan kurvan gå lite upp och ner som en berg- och dalbana å det skulle va normalt.
  • Gadget

Här mäter de inte ens SF eller gör någon kurva. De mäter bara hur långt livmodern går i förhållande till naveln. Typ naveln +2 fingerbredd. Med andra ord tror jag inte att en mindre avvikelse för er är något att oroa sig alltför mycket om, men bra att de kollar upp. Eller så tar de bara extremt lättvindigt på det här....