• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Tifan

Hoppar in o säger hej, var ett tag sedan sist. Här hemma går det inte fort är helt sjukskriven för mina foglossningar som nu är så passa hemska att har fått en rullstol som avlastning. Men det är inte lätt att ta det lugnt heller med en 19 månaders liten buse här hemma.

Har hunnit med 2 vändor till FL ena gången för att han var så stilla en hel dag o andra gången för regelbundna och täta sd. Som tur var så var tappen opåverkad o han hade bra där inne. Nu är det ännu mer vila som gäller fram tills det är dags..

Har även haft samtal med läkaren om igångsättnings bedömning 2-3 veckor innan BF. Eftersom mina besvär bara blir värre så hoppas jag verkligen på att han ska komma tidigare! Som tur är så är det andra barnet och därför är de mer hjälpsamma med igångsättning.

Nu blev det jätte långt, sorry!

• Issan8

Jag tycker väldans synd om alla er som lider av foglossning, verkar vara många i denna tråden som har drabbats?
    Jag är verkligen lyckligt lottad, vet knappt vad foglossning är för nåt och sammandragningar har jag nästan inga heller. Saknar dock min familj så det gör ont i hjärtat, inte visste jag att man skulle sakna sina nära så mycket under en graviditet. Nästa gång jag är gravid ska jag bo i Sverige så man kan få bli lite ompysslad av nån annan än sin upptagna man.

Hur som hellst, jag ligger på 12 kg + sen inskrivning, väger nu 73 kg till mina ynka 160 cm. Här i Schweiz är folk ganska barska å rakt på sak. Sköterskan som väger mig var 5:e vecka hör inte till de finkänsliga schweizarna å utbrast under en av viktkontrollerna "oh 4 kgs plus since last time, do you only eat?" Jag blev helt paff men är inte så känslig av mig så blev inte ledsen eller nåt men fanken vissa andra kanske skulle ta väldigt illa upp. Jag gick iallafall upp extremt snabbt första 3 månaderna sedan stannade det till lite även om jag tycker 12 kg är rätt mycket. 8 veckor kvar så lär väl landa på typ 16+ eller så. Känner mig iallafall som ett fetto med tanke på att 3 vänner i min krets gick upp typ 8 kg var under sina grav, dom var typ smala igen 2 veckor efter förlossning...deppigt värre.. 

• Tifan

Än så länge ligger jag på +7kg och hopps på att kanske landa någonstans mellan 12-15. Har nämligen bara 7kg kvar tills jag når 100kg strecket i det vill jag verkligen inte nå!!! Hoppas mina foglossningsbesvär går tillbaka snabbt den här gången oxå så jag kan få gå ut o gå igen :)

• tjockisbullen

Lider med er alla, vet hur det är med alla gravidåkommor då jag upplevde det sist, denna graviditet är dock som en dröm i alla avseenden utom 1.
    Det är just mitt imunförsvar som är i botten -  blir sjuk av minsta lilla:( Vilket ju heller inte är roligt ALLS.
    Men men det är ju värt ALLT när man väl har sitt lilla knyte och det dröjer inte så värst länge innan de börjar titta ut så håll ut LADIES:) 

• Jloow

Stövelkatten: tyvärr är jag lika oviss som er angående sjukskrivning och olika koder eftersom jag bara jobbar med föräldrapenning och TFP. ;)

Idag blev jag heltidssjukskriven fram till BF. Läkarn tycker jag har plågat mig tillräckligt länge och gav mig strikta order om att vila eftersom mina fogar bara blir sämre och sämre. Går till och med med krycka nu.. Dessutom konstaterade hon att ischias var påverkad den med.

Nu ska man bara få ihop allt det här med dagis och semestrar och krafs. Jag skulle ju egentligen gått på semester idag och nästa vecka skulle jag haft dottern själv. Nu får vi se hur jag gör. Hon kanske får gå ett par timmar så jag får vila.
    Jag ska tillägga att hon är världens mest förstående 2,5 åring och hjälper till och tar hand om sin mamma som har ont. Så att ha henne hemma är inte särskilt jobbigt förutom att man måste tänka på mat och sånt.. ;)

Natt natt tjejer!

• Lilja85
    natlup skrev 2012-06-08 14:15:39 följande:
    KAMPIS - jaa dock så var den runt 5 cm. Ingen mysig syn dock. va precis som du sa en slemtråd. Uscha :P i ren panik så tog jag kort på de å skicka till killen å fråga om han visste var det var.. Behöver jag säga att han ringde mig å fråga om han var utbildad BM :P

Hahahahaha!!!! Skrattar så tårarna rinner! TACK för ett gott skratt, gó natt Solig
  • astro

TUL igår gick bra. Det visade sig att det visst inte bara är jag som är rund som en boll; därinne i magen låg en liten knubbis på 2.2 kilo, dessutom med huvudet ner, troligen permanent trodde BM. Milt uttryckt förvånande, mina barn brukar ingalunda vända sig långt i förväg.

Allt såg bra ut och eftersom jag ska snittas blir det ingen uppföljning, jag får ofta stora barn (4 av 6) så vården tog storleken med en axelryckning.
    Gissar att h*n är en tjej eftersom h*n är så stor, jag brukar få stora döttrar och normalstora söner.

Ni som oroar er över viktuppgång, gravidkilon är ju nu inte som vanliga kilon. De brukar vara rätt lätta att bli av med. Byter man till LCHF under amningen så försvinner de nästan fortare än vad som är nyttigt för en, kroppen ska hinna ställa om hormonbalansen också och det gör den inte om man smälter bort närmare ett kilo om dagen. Jag bytte åt andra hållet, från strikt LCHF till liberal, för att jag tyckte att 0.8 kilo om dagen var läskigt fort och inget att eftersträva.

• fru Elle

Jag började få smärtsamma sammandragningar tidigt denna graviditet, blev sjukskriven för det redan i vecka 19. Blev då sjukskriven för smärtsamma prematura sammandragningar med risk för förtidsbörd. Sen står det koder och saker på intyget som inte säger mig ett dugg. Blev sjukskriven till en början på 50%. Sen lite senare så fick jag även problem med foglossning, ville försöka att fortsätta jobba 50 men till slut gick det inte och sen några veckor är jag sjukskriven på 100.

Finns ju alltid en viss oro att FK inte godkänner, man läser ju om en del som blir nekade. Men jag har aldrig haft problem med det och faktiskt blivit förvånad över hur snabbt allting blivit klart. Men jag har lämnat in läkarintyg både till arbetsgivare och till FK. Sen så snabbt man kunde ansöka om sjukpenning, efter de första 14 dagarna har jag fyllt i på FKs hemsida och noga beskrivit mina besvär och hur det påverkar min arbetsförmåga.

• Sommaren12

Undrar om det kommer bli svårare för mig att gå ner mina gravidkilon eftersom jag inte ammar? Verkar ju va det som gör susen...

Nu får jag snart frysa gymkortet tror jag. Fick pausa från crosstrainern igår för jag fick ont och trögt går det öht.

Gungar fram som en pingvin nu...

• Kampis

Förra gången gick jag ner min +11 på tre veckor, sen gjorde inte amningen ett skit nytta.... Däremot  får man ofta ett ökat sötsakbehov så man går upp istället, så det gäller att hålla sig i skinnet ;)

Idag har vi hämtat ut tältet vi ska ha på semsetern, och jag vill gärna provligga det inatt, spännande! det är svinstort med tre rum,och dottern är salig för hon ska på ett EGET RUM TLL!!! Haha
    Blir spännade att se hur fogarna gillar att ligga på luftmadrass....