• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Maaya

Stövellkatten: Mina järnvärden är också kassa så min BM rekomendera att jag skulle äta mycket jordgubbar (muuuums) för dom innehåller tydligen jätte mycket järn :)

• A R

Nu har jag blivit sjukskriven på heltid för sammandragningarna.

Lite förvånad att en handläggare från FK ringde och ville lämna lite info om hur det fungerar.
    Jag är sjukskriven fram till början av juli men hon sa att jag tror inte du kommer gå tillbaka och jobba mer under graviditeten (har BF 30/8) så jag vill bara informera om att det är viktigt att du hör av dig till oss när du fött ditt barn.
    Jag måste säga att min erfarenhet av FK är väldigt positiv, har haft rätt mycket att göra med dem under sonens sjukdomstid.

Var lite orolig att de inte skulle godkänna min sjukskrivning men nu kan jag pusta ut.

• sowe81

Albasmamma - tack, skönt att någon haft liknande. Men jobbigt om det ska hålla i sig så. Måste ta upp det med BM men ska inte dit förräns nästa torsdag...

• fru Elle
    A R skrev 2012-06-11 11:08:47 följande:
    Nu har jag blivit sjukskriven på heltid för sammandragningarna.

Lite förvånad att en handläggare från FK ringde och ville lämna lite info om hur det fungerar.
    Jag är sjukskriven fram till början av juli men hon sa att jag tror inte du kommer gå tillbaka och jobba mer under graviditeten (har BF 30/8) så jag vill bara informera om att det är viktigt att du hör av dig till oss när du fött ditt barn.
    Jag måste säga att min erfarenhet av FK är väldigt positiv, har haft rätt mycket att göra med dem under sonens sjukdomstid.

Var lite orolig att de inte skulle godkänna min sjukskrivning men nu kan jag pusta ut.

Ja visst blir man förvånad, men det beror nog på att man har läst att folk blir nekade här på FL och i media. Men min handläggare tog med kontakt med mig och sa att det var viktigt att det kom in nya läkarintyg, fick ej vara glapp på någon dag. Och att jag skulle meddela när barnet var fött för då hade man ej rätt att vara sjukskriven för sammandragningarna längre. Detta var i maj och jag hade då en sjukskrivning i någon vecka till och BF i mitten på augusti. Nu blev ju min sjukskrivning förlängd och nu dessutom utökad till 100 %, men verkligen skönt att kunna släppa det och slippa lägga energi på att vara orolig om FK kommer godkänna eller ej.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Naimis

Dagens hiss och diss (eller gårdagens snarare).

Diss: Att jag, trotts att jag älskar prinsen i magen, kan tycka att det är lite orättvist att alla mina vänner får döttrar. Den senaste kom igår och alla va säkra på att hon skulle få en kille till. Tabu jag vet, men eftersom jag inte har en biologisk mamma eller syster hade jag önskat att få någon som ser ut och är som jag. Dissen är då att jag inte vill känna så, missförstå mig rätt.

Hiss; Min fantastiska man som kramar mig och säger att vi får skaffa ett barn till. Båda vill bara ha 2 barn så fler blir de inte. Men de kändes underbart att jag fick gråta en skvätt och han inte tycker jag är löjlig

• Maaya

Ååå vad skönt för er att ni fått godkänt från FK, Grattis!!! ag väntar på besked. Vad stod det i era läkarintyg om sammandragningar? Jag är orolig att mitt läkarintyg inte är tillräckligt.

• Jloow

Stövelkatten: det som kan hjälpa dig och plocka upp järnet i niferexen och järnrik mat är att äta c-vitamin till. Typ färskpressad juice osv..
    Jag har ganska låga järnvärden men kan inte äta järntabletter så min BM säger bara att om det sjunker under 80 eller att jag känner mig dålig på något vis, så kommer jag få järndropp eller spruta. Vilket man absolut Inte ska behöva bekosta själv som någon skrev tidigare.

• A R
    Maaya skrev 2012-06-11 11:22:35 följande:
    Ååå vad skönt för er att ni fått godkänt från FK, Grattis!!! ag väntar på besked. Vad stod det i era läkarintyg om sammandragningar? Jag är orolig att mitt läkarintyg inte är tillräckligt.
    I mitt intyg står det smärtsamma sammandragningar och att jag blivit skickad akut till förlossningen för ytterligare undersökning. Men det med akuten stod det inte i första intyget då var jag sjukskriven på halvtid. Står även att jag haft mycket blödningar i början av graviditeten.

Du ska se att det går bra för dig med.
  • Maaya

Tack! Ja jag funderar på att ringa mon läkare o be henne ändra i läkarintyget lite. Hon är tydligen ny med gravida (men super snäll o jätte förstående) så vet inte om hon riktigt vet hur hon ska formulera sig. Usch är så nojig att jag ska få avslag :( vad skrev dom för kod i ditt intyg? Det står nån konstig kod på läkar intyget som inte säger mig nånting men som tydligen beskriver vad man har för "sjukdom"

• astro
    Stövelkatten skrev 2012-06-11 10:57:28 följande:
    Var ju hos bm på morgonen, allt är bra med bebis men mina järnvärden var kassa. TROTS niferex. vet inte vad jag ska hitta på, järntillskott gör mig så dålig i magen!

Annars var bm lugn, sa att jag skulle säga till om jag ville komma oftare i slutet, sa även att jag skulle ringa och grina ifall jag inte orkade mer. svaren gjorde mig nöjd, känns som att jag har en chans att påverka och det är bara det som behövs.
    Testa Friggs brustabletter med järn och c-vitamin, de fungerar bra för mig, stör inte magen och håller värdena uppe. Jag hittade mina på ICA.

Smakar inte särskilt illa heller, ungefär som c-brus brukar.