• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    tjockisbullen skrev 2012-06-19 18:56:02 följande:
    JIPPIEEEEE vann ett av 3 st babykit som apoteket tävlade ut på FB:) 
    Det är såklart inget jag inte hade kunnat köpa själv men det är alltid kul när man vinner något!
    Inte det första jag vunnit till bebisen heller, vann ett presentkort som jag köpte en overall för:)  
    Sedan vann jag en pyjamas från Geggamoja precis i början av graviditeten!
    Har ni vunnit något? :) 
    INGENTING!! Men jag har iof inte delttagit i några tävlingar :/ Så tråkigt av mig.. Men grattis till alla roliga vinster!!

• mammsen

Idag tjejjer har jag haft så JÄVLA ont av foglossning och allt vad fan det är,, det skär och hugger och jävlas så jag har bara legat i sängen och läst eller på soffan och surfat typ.. Min sambo har lämnat och hämtat på dagis, varit och jobbat, tvättat, lagat mat, ordnat med disken i köket och dessutom stannade han med dotter och plockade blommor på vägen hem från dagis... Och han har säkert gjort massor av annat jag inte ens märkt... Hela dagen har gått och jag är så tacksam för jag känner mig så mycket bättre i kroppen ikväll än vad jag gjort på många kvällar nu.. <3 Kärlek <3

• Angelica1991
    mammsen skrev 2012-06-19 15:45:01 följande:
    Anneh - De växer i genomsnitt 200g/vecka nu :)

hehe, min tös går upp cirka 200 g på 4 dagar :) fast hon är ju utanför magen nu och ligger ju lite efter i vikten tackvare det så kanske därför dom matar på henne så att hon går upp fort =) hon väger nu idag 31+0, 1548 g . väldigt stolt för det
  • Hejåhå
    anneh skrev 2012-06-19 08:58:44 följande:
    Hejåhå: vilken vecka är du i?
    Jag var nämligen på TUL nyss, är i v 33+4, och fick veta att vikten nu låg på 2,4.. Tänkte om man ska börja oroa sig för monsterbebis :)

31+4 var jag igår, så din bebis vikt var nog mer mot det normala.
  • Hejåhå
    Roos26 skrev 2012-06-19 08:29:48 följande:
    Tyvärr e de så att de är lite skillnad att föda ett barn som väger mer.

När läkaren sa att det inte är så stor skillnad att föda ett stort barn och ett normalt barn tänkte jag "jaha, hur många barn har du skitit ut då". Tungan ute
  • Hejåhå
    mammsen skrev 2012-06-19 10:44:42 följande:
    Hejåhå - Men om han ligger med huvudet fixerat och så långt ner så kommer det ju bli en del press på tappen redan :) Min dotter vände sig med huvudet ned ganska tidigt men var "ruckbar" fram till några timmar innan hon föddes! Så det är ju ett toppentecken! Bebis snart kanske ;) By the way så är det ju huvudet och axlarna som kan vara lite jobbiga att föda ut, det andra är ju lixom mjukt och pressas undan/ihop, så jag tycker inte du ska känna dig orolig för att föda vaginalt, mätte han bara magen en gång så beror det ju väldigt på hur bebisen låg just då, men skönt med ett ertra TUL :)

Roos26 - Kan man inte få bli igångsatt i typ v 37/38 av de anledningarna? Om du nu vill föda normalt men inte vara med om riskerna ett så stort barn innebär, jag är ju inte så mycket för medicinska ingrepp som alla nog märkt, men jag hade nog propsat på en igångsättning hellre än kejsarsnitt eller "kylskåp på tvären" varianten tror jag. Det ska ju vara det alternativet som du känner dig tryggast med, det är antagligen det som kommer att fungera minst påfrestande för dig och ditt barn :)
    Eftersom huvudet inte fyller bäckenet så är det fortfarande ruckbart, men det var häftigt att se på ultraljudet. Jag gjorde ett vaginalt ultraljud och då visade läkaren tappen och hur nära den var bebisens huvud. Det gick liksom inte komma längre ner. 

Jag frågade läkaren om man normalt sett blir igångsatt när man har konstaterat att barnet är stort. Enligt honom så gör man inte det generellt eftersom livmodern jobbar bäst "när den är redo". Det kändes som ett sunt tänk tycker jag, men naturligtvis blir man extra oroad att gå över tiden om man vet att det är en dunderklump där inne.  
  • Ellenbmt

Gud vad skönt att det går bra med lilla Sofia!

Kram till dig katten! Och till er andra som har ont och är trötta, eller av annan anledning vill ha en kram :)

• Hejåhå
    mammsen skrev 2012-06-19 13:55:20 följande:
    En fråga till er som får TUL, jag ligger innom de normala gränserna men i princip längst upp på kurvan, borde inte min bm erbjuta TUL? eller ligger ni alla som fått det över själva normalvärderna?

Jag gjorde ett TUL eftersom de skulle kolla moderkakan pga mina blödningar. Jag tror de remitterar ett TUL per automatik efter en viss vecka. Men det är väl som allt annat. Propsar man tillräckligt mycket och är tjatig så kanske man kan prata sig till ett extra UL.
  • Hejåhå
    Karo77 skrev 2012-06-19 13:59:58 följande:
    Ja verkligen harligt men jag ar lite orolig over att han kommer tidigare .... Min forsta son hade ocksa BF 15/08 och kom helt fardigbakad den 15/07. graviditeten ser précis Lika ut som forsta gangen(barnetsstorlek)... Det behover inte betyda nat men man Blir val lite nojjig. Jag far ju absolut inte komma in i "varkarbetet" pga. Mitt ryggproblem och mitt Arr i livmodern fran forra KS som ar for tunt.

Jag är också snittat sedan innan, ett barn. Hur vet du att ditt ärr är för tunt? Jag har nojjat lite över det eftersom det ibland känns som att det ömmar på en viss punkt, precis som att man får en spark på livmoder-ärret.
  • tjockisbullen
    anneh skrev 2012-06-19 15:11:41 följande:
    Tjockisbullen: hmm jag var också på tul idag, vecka 33+4, SFmått 31. Dom fick fram en vikt på 2,4kg, vilket var precis över medelkurvan..? Ska dom växa så mycket mellan våra veckor?
    Ja, det är nog ganska normalt, min hade växt nästan 800 gram på 4 veckor nu och nu på slutet lägger de ju mest bara på sig!