• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-06-25 11:33:24 följande:
    Jag är gasig, skitnödig, mensvärk, tungandad, magknip både nere i magen och strax över naveln ibland. Mkt obehagliga sd men så jävla diffusa så omöjligt att klocka, tappade slem hela dagen på midsommarafton.... Även ilande i blygdbenet samt vid urinröret? Är omföderska ju, men sist hade jag bara vattenavgång a la Hollywood, och sedan lite lätta sd i två timmar... Vet lixom inte vad jag borde känna..... Ont i ryggen kan ju vara av allt fysiskt man gör. Är illamående till och från med.... Usch.

Jag vet att det bara är att ringa in och kolla, men jag är ensam med dottern jämt och det är över en timma till fl....

Är inte din sambo hemma på em/kvällen så att du kan kolla upp dig? Det är ju trots allt värre om du föder ensam med dottern hux flux än om du på något sätt ser till att komma ifrån på en koll.
  • 7eHimlen

Mammsen - Ja det känns verkligen så, som att alla protesterar på en gång och tittar på mig som att jag är helt galen! :P Men de får väl tycka det då, jag tänker iaf behålla samma inställning tills ungen är ute! Så det så! Känner mig som en trotsig 3-åring! :P
    Jag har läst på lite om ställningar o så, och beslutat mig för att försöka vara så aktiv och upprätttstående så länge som möjligt, o sen föda på knä halvstående lutad mot sängens huvudände. Men sen vet man ju inte som sagt, jag tycker kanske att det är bekvämare att ligga ner eller nåt annat. SÅ jag ska försöka ta det som det kommer. Men rädd för smärtan är jag inte ett dugg iaf. Klart det kommer göra ont, som faaan, men jaha, det finns ju bedövning att få om jag vill!  Jag känner minst 3 personer som fött med bara lustgas, och jag har ju i vanliga flal helt sjukt hög smärttröskel, så det kommer att gå BRA! *vet*
    Och jag håller så himla mycket med dig om den där jul-känslan!! Åh det ska bli så spännande att få vara med om att föda barn!! Fatta att idag är det MAX 61 dgaar kvar tills han är hos oss!! Jag är ju helt övertygad om att han kommer tidigare än BF! 

• eightythree

Bm vecka 32+6. Sf 32, tryck 114/64, spm 139-151. Lillan låg på vänster sida nu men har legat på höger med huvudet ner tidigare. Ska ta socker och blodimmunitetsprov i em. Ville inte ta med båda pojkarna till labb lagom till de blivit varma i kläderna på mottagningen sf har ökar från 28-32cm på 3v!!! Tyckte det var mycket men följer kurvan.

• NiniMe

Mammsen: Ja eller hur, detta känns lite tidigt än att hon skulle fixera sig nuu, är ju bara i vecka 35+3, ettan fixera sig v.36 och tvåan några dagar innan förlossning...

Allt var bra annars med lillan.
    sfmåttet nu var 34...
    Fixerad

• cupcakekiller

Kan någon förklara det här med sen avnavling? Varför är det bra osv? Om det nu är bättre för barnet, varför gör man inte så på alla förlossningar?

• irruz
    NiniMe skrev 2012-06-25 12:40:13 följande:
    Mammsen: Ja eller hur, detta känns lite tidigt än att hon skulle fixera sig nuu, är ju bara i vecka 35+3, ettan fixera sig v.36 och tvåan några dagar innan förlossning...

Allt var bra annars med lillan.
    sfmåttet nu var 34...
    Fixerad
    måste fråga om ni vet när bebisen vanligtvis fixerar sig? min etta var fixerad i v 32 o låg lååååångt ner med huvudet redan i v 28. är nu i v 32 med tvåan som är överallt i magen o absolut inte fixerad o trodde det var sent...? men det verkar ju inte så på det ni skriver :)
  • LiJon

Så vi är några dalkullor här, hihi!

Det verkar som att det är mycket på gång i tråden, dröjer nog inte så länge tills bebis nr 5 kikar ut känns det som. Samtidigt är det väl bra om de stannar inne några veckor till, men ni som ska ha redan i slutet av juli kanske inte har nåt emot att de kommer snart..

Idag är det dags för föräldrakurs! Träff ett av tre. Lite spännande och nervöst men kul att sambon får vara delaktig i lite mer.  

• Tesdy

Hej Tjejer!,

Har nu läst i kapp mig och inser att jag inte är den enda som har rejäla SD/förvärkar i helgen. Hade så mycket igår att jag hade ont i hela kroppen. Idag hade jag en rätt rejäl en som slutade med att jag trodde mitt blygdben skulle gå av. Sen när jag var på toa efter den så kom det lite rosa på pappret, men jag blev så osäker på om det var ifrån bebisutgången eller hemorojderna jag har baktill, men sen dom två besöken efteråt så har det inte kommit ngt alls. Jag har ju min moderkaka vid utgången så man blir ju lite skraj när det kom lite rosa. Tanken som slog mig när detta onda kom var att nu fixerade sig nog lillbäsen...

Jag har fortfarande sjukt ont i hela bäckenet och SD med jämna mellanrum. Men sitter här på jobbet och håller minen. Just nu vet jag inte vad lillbäsen gör men h*n rör sig rejält på ngt sätt som är fruktansvärt obekvämt... funderar på om h*n strävar sig mer neråt... Förvånad Obekvämt och obehagligt...

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Sommaren12
    cupcakekiller skrev 2012-06-25 13:06:33 följande:
    Kan någon förklara det här med sen avnavling? Varför är det bra osv? Om det nu är bättre för barnet, varför gör man inte så på alla förlossningar?
    Det vanligaste verkar vara att de har så brått med att klippa navelsträngen, antar att det bara är för att de vill bli färdiga typ och inte av nån särskild anledning. Sen avnavling innebär att de låter naveln pulsera färdigt och bli vit innan de avnavlar eller sätter klampar på den. Barnet får då mer blod från placentan vilket är gynnande och en bra start för barnet då den får ett överskott av järn vilket behövs den första tiden i livet. Att de inte gör det av rutin kan vara pga gammal ohållbara teorier om att barnet lättare drabbas av gulsot eller för att det är enklare att ta ph-provet när naveln är klampad, men det ska gå bra att göra ändå. Hoppas det blev lite klarare.
    mammsen skrev 2012-06-25 11:07:38 följande:
    Sommaren12 - Det ska räcka att du skriver så. De har skyldighet enligt lag att ta hänsyn till det. Det spelar ingen roll om du skriver en roman. Barnmorskorna vet att det är bättre för barnet att navelsträngen får vara kvar. Du har ladgstadgad rätt att ta dina egna och ditt barns medicinska beslut varesig det handlar om operation eller klippning av navelsträngen.. 
    Ph-vädrdet de tar i navelsträngen visar dessutom bara OM barnet haft syrebrist under själva förlossningen.. Och om de haft det är det ju enligt min mening korkat att de kopplat bort barnet från moderkakan som  syresätter barnet tills barnens egna lungor kommit igång :/Det är inte "nytt" med sen avnavling så sent som på 80-talet lärde det fortfarande barnmorskor att navelsträngen ska vara kvar och speciellt på tilltagna barn, de tilltagna barnen skulle dessutom hållas lägre än moderkakan.. Det har varit en trend ett tag och det har gått i perioder..
    Det kan ta 10 minuter att pulsera klart men det kan ta över en halvtimma med.
    Och, yes man kan bada :) Man kan bada tills man är helt öppen, man kna bada (i rent vatten) även om vattnet gått. Men om man ska föda i vatten (vilket man med kan göra utan nägon ökad infektionsrisk) så måste barnets huvud och kropp ut i samma krystning. 
    Jag skrev att jag vill ha sen avnavling och att de inte ska avnavla/klampa förrän navelnsträngen pulserat färdigt. Hörde idag av Blomsterfröna i denna tråd (vi har fikat idag) att det verkar vara rutin här i Kalmar med sen avnavling. Det känns ju lättande. Jag vill inte behöva ligga där och hålla ett försvarstal för det jag tror på, jag har ju förstått att en del kan va lite jobbiga att ha att göra med... Men tror det kommer gå fint!

Var på Babyproffsen och kollade på Stokke Bounce idag. Den hade ingen krage och är ganska rymlig så osäker på om jag ska köpa en eller inte. Jag menar att det verkar finnas gott om plats att dingla runt med huvudet på vilket jag inte gillar. Dessutom var hela babysittern tyngre än jag förväntat mig. Tittar nog vidare...

• Ellenbmt

Jo han brukar vara hemma efter åtta... Då är man jj så trött... Usch! Förlåt att jag är så gnällig :)