• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fru Elle

Stövelkatten; Skönt att allt såg bra ut med bebis. Jobbigt att du har så onda förvärkar, tror man kan gå och vara öppen 1 cm ganska länge innan det startar på riktigt, speciellt som omföderska. 

Mina sammandragningar slutade efter någon timme, men de gjorde inte ont.

Mina tidigare förlossningar har startat med värkar, ganska milda och oregelbundna till en början, vattnet har gått när jag har varit öppen 10 cm:

Med 1:an i vecka 39+2, startade det med värkar vid 01.00, 06.40 när de gjorde första undersökningen på förlossningen var jag öppen 1 cm och det var 2 cm kvar på livmodertappen. Två timmar senare 8.40 var jag öppen 10 cm och barnet var på väg. Krystvärkar startade 09.00 och dottern föddes 09,13.

Med 2:an i vecka 39+5 startade det med värkar 04.00, kändes från första värk att det var förlossnignsvärkar. Men de första kom med 10-20 minuter emellan och var fullt hanterbara. Hade haft 3 värkar när jag ringde förlossningen och sa att vi var på väg. När de gjorde undersökning vid 05.20 var jag öppen 6 cm, 05.40 föddes sonen på en krystvärk efter vattnet hade gått.

Så båda har startat med värkar som har varit ganska milda till en början. Upplever att jag har haft intensiva värkar under ca 15 minuter med båda barnen. Då tror jag att jag öppnade mig ganska fort och de sista cm. Vid första förlossningen är det en gissning men vet att jag öppnade mig från 1 cm till 10 på två timmar och det var i slutet som det var intensiva värkar. Med andra barnet var jag öppen 6 cm och det var efter det som jag hade intensiva värkar i ca 15 minuter innan sonen föddes.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • godisbit

Bm-besöket avklarat! Bebbens hjärtslag låg mellan 136-140, magmåttet var 31 (följer övre kurvan), blodtryck på 110/60 och blodsocker på 4,3 så allt var fortfarande bra och jag har nu gått upp 8 kg sen inskrivning (ca 10 kg sen plus)! Hon tog inte järnvärden eftersom jag har legat så bra hela tiden. Bm gissade att bebben ligger med huvudet ner, men jag är ju bara 29+5 så det är ingen fara om lillfisen fortsätter slå kullerbyttor

• Naimis

Gnäll, gnäll och lite till gnäll. Igår gav jag upp totalt, jag vill inte vara gravid längre. Kan det inte bara vara över?! Jag kan inte röra mig utan att de gör ont, jag har gått upp nästan 3 kg mer än sist, samlat på mig vatten så varken vigselringar eller klockan funkar längre och fötterna ser ut som jag vet inte vad (med Neo svullnade jag inte de minsta). Dessutom sover jag som en kratta, har dåligt samvete för att jag inte orkar med allt och biter ihop tills de brister.

Nu ska dessutom mannen och sonen åka till svärföräldrarna 30 mil bort, jag ska komma efter på fredag när jag jobbat min sista dag. Bara av den anledningen drömmer jag att jag kommer få föda ensam, vill inte förstöra deras planer och framförallt inte för svärmor kommer bli så besviken. Förlåt för gnället!

• Karo77
    LiJon skrev 2012-06-25 05:37:19 följande:
    Ja jag är ju det ;) bor du också i närheten?

Jag ar ocksa fran borlange.( men bor i frankrike sen 11 ar tillbaka )
  • Sommaren12

Stövelkatten: nu är det nära! Om jag förstod rätt så är du lite öppen alltså? Kan man bada då undrar jag?

• fru Elle
    Naimis skrev 2012-06-25 09:08:58 följande:
    Gnäll, gnäll och lite till gnäll. Igår gav jag upp totalt, jag vill inte vara gravid längre. Kan det inte bara vara över?! Jag kan inte röra mig utan att de gör ont, jag har gått upp nästan 3 kg mer än sist, samlat på mig vatten så varken vigselringar eller klockan funkar längre och fötterna ser ut som jag vet inte vad (med Neo svullnade jag inte de minsta). Dessutom sover jag som en kratta, har dåligt samvete för att jag inte orkar med allt och biter ihop tills de brister.
    Nu ska dessutom mannen och sonen åka till svärföräldrarna 30 mil bort, jag ska komma efter på fredag när jag jobbat min sista dag. Bara av den anledningen drömmer jag att jag kommer få föda ensam, vill inte förstöra deras planer och framförallt inte för svärmor kommer bli så besviken. Förlåt för gnället!
    Fy vad jobbigt, de extra kilona har säkert med att du har samlat på dig vatten nu det sista. Är nog ganska vanligt i slutet på graviditeten speciellt nu under sommarmånaderna. Försök drick mycket vatten, läste någonstans att det kan hindra kroppen från att samla på sig vätska. Jobbigt att sova så dåligt och ha ont hela tiden. Även om du har tänkt att jobba fram till på fredag så kanske du inte orkar det.
  • Sandrina

En dum fråga kanske, men hur känner man skillnad på sammandragningar och förvärkar?! Eller är det någon skillnad?! När början man få förvärkar?

• fru Elle
    Sandrina skrev 2012-06-25 10:19:37 följande:
    En dum fråga kanske, men hur känner man skillnad på sammandragningar och förvärkar?! Eller är det någon skillnad?! När början man få förvärkar?
    Jag kan bara svara utifrån hur mina har varit. Sammandragningar har jag haft sen ganska tidigt i graviditeten, magen blir stenhård. Har även haft smärtsamma sammandragningar som troligtvis orsakades av stress, magen blir stenhård men de gör även ont. Har varit tvungen att lägga mig ner och vila för att de ska lugna ner sig, har varit helt slut efteråt.

Igår fick jag förvärkar, det har varit en sammandragning som drar sig nedåt men som känns ganska mild, på mig har de inte gjort ont. Kommer regelbundet för att sedan försvinna.

Med tvåan hade jag haft en del förvärkar några veckor innan förlossningen startade. Men kände direkt när det var riktiga förlossningsvärkar, känns kraftigare hela sammandragningen. Lite molande i ryggen samt att sammandragningen drar sig nedåt i livmodern.