• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

carran: Jag sover med extremt dåligt. Har svårt att somna och när jag väl somnat så är jag väldigt lättväckt, plus att nu springer man ju på toa hela nätterna också. Tycker att det är jättevarmt i sovrummet även om vi har fönstret öppet. Svetten bara rinner! Har svårt att andas också för jag är så täppt i näsan om kvällarna och andas tungt för nåt trycker mot lungorna. Sen vaknar jag alltid när solen börjar gå upp vilket väl är vid halv fyra fyra och sen är det svårt att somna om ordentligt, sover bara ytligt efter det. Däremot brukar jag kunna somna till och få sova ordentligt efter sju på morgonen så ofta går jag inte upp förrän tio. Behöver vila om dgarna också men gör det inte alltid. Så JA! Har apsvårt att sova!!

• fru Elle
    Sommaren12 skrev 2012-06-24 21:32:01 följande:
    Skriver förlossningsbrevet nu... Jag skrev rätt och slätt "Jag vill att man gör en sen avnavling när barnet kommit". Bör jag utveckla det något eller kan jag utgå från att de vet varför det är bra? Vi får ett papper med frågor som man ska fylla i och där är ju inte jättemycket plats att skriva romaner på... Men vet inte hur pass nytt eller tilltaget detta med sen avnavling är egentligen. Kommer de tycka att jag är dryg på nåt sätt?
    Det bör räcka tycker jag, sen tror jag att de flesta sjukhus tillämpar sen avnavling nu. Men är lite osäker på om östra i Göteborg gör det så jag har varit lite tydligare i mitt förlossningsbrev ifall det blir att jag föder där.

-   Sen avnavling, låt navelsträngen pulsera klart innan någon klampning och avnavling får ske. Navelsträngen skall vara tömd på blod och vit innan avnavling eller klampning görs. PH-prov får göras men ingen åverkan på navelsträngen får göras för att ta provet. Om det inte föreligger någon akutsituation eller liknande så vill jag ha lugn och ro efter att barnet har kommit till världen. Vill få upp barnet till mig och att vi får bekanta oss med vår nya lilla familjemedlem i lugn och ro.

Har inte hunnit visa upp mina förlossingsbrev på mina tidigare förlossningar, kanske är tur för jag skriver brevet mest för min egen del och till min man. Ber min man läsa igenom så han är med på vad jag vill om jag inte lyckas säga det på förlossningen själv. Men hittills har jag inte haft några problem att förmedla vad jag vill och inte inne på förlossningen. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Sommaren12
    fru Elle skrev 2012-06-24 21:55:53 följande:
    Det bör räcka tycker jag, sen tror jag att de flesta sjukhus tillämpar sen avnavling nu. Men är lite osäker på om östra i Göteborg gör det så jag har varit lite tydligare i mitt förlossningsbrev ifall det blir att jag föder där.

-   Sen avnavling, låt navelsträngen pulsera klart innan någon klampning och avnavling får ske. Navelsträngen skall vara tömd på blod och vit innan avnavling eller klampning görs. PH-prov får göras men ingen åverkan på navelsträngen får göras för att ta provet. Om det inte föreligger någon akutsituation eller liknande så vill jag ha lugn och ro efter att barnet har kommit till världen. Vill få upp barnet till mig och att vi får bekanta oss med vår nya lilla familjemedlem i lugn och ro.

Har inte hunnit visa upp mina förlossingsbrev på mina tidigare förlossningar, kanske är tur för jag skriver brevet mest för min egen del och till min man. Ber min man läsa igenom så han är med på vad jag vill om jag inte lyckas säga det på förlossningen själv. Men hittills har jag inte haft några problem att förmedla vad jag vill och inte inne på förlossningen. 

Smart! Tror jag ska låta min man läsa också. Funderar även på att skrota deras ifyllningslapp. Man får typ fyra rader att skriva och man är ju liksom låst till deras frågeställning. Hjälpte med din formulering, tror jag tar efter lite. ;) tack!
  • Mamma070912

Stövelkatten: Låter verkligen som att du har något på gång Lycka till!

LiJon skrev 2012-06-24 21:08:47 följande:
    Här sjönk humöret helt i botten nyss. Har gått och sett framemot kvällens "Barnmorskan" heeela dan (äntligen nåt annat än den j-la fotbollen liksom) och så är det nån film istället? Nästa avsnitt visas tydligen nästa söndag, förstår inte varför de gör ett glapp mitt i....

Så då stack jag ner till "vår" affär för att hyra en film istället, men då är hela stan redan invaderad (inför P&L-festivalen som drar igång nu i veckan) och de har gjort om helt i affären och plockat undan "hyra-film-maskinen". Så jag köpte en tidning och en Loka och tänker vara grinig resten av kvällen ;) det enda positiva är att jag får fotmassage av karln nonstop när han tittar på fotboll, hihi.
    Va!! Jag som bara skulle kolla genom tråden och nu starta programmet på play... Va ska jag göra nu då.
    Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • fru Elle

Delar av slemproppen gick tidigare idag och nu har jag sammandragningar. Det är dock inga förlossningsvärkar utan är mer förvärkar/sammandragningar. Är ju medveten om att slemproppen kan gå och återbildas. Men vid mina tidigare förlossningar så har slemproppen gått en vecka respektive 1 timme innan. Vill helst att bebis stannar och är ganska övertygad att det bara är förvärkar. Gillar dock inte att de kommer efter att ha vilat i soffan framför TVn efter jag la barnen eller att de kommer med intervaller på 3-4 minuter och håller i ca 1 minut. Fotbollen är på på TVn och jag har kikat på klockan när värkarna startar och slutar.

• Sommaren12
    fru Elle skrev 2012-06-24 22:12:01 följande:
    Delar av slemproppen gick tidigare idag och nu har jag sammandragningar. Det är dock inga förlossningsvärkar utan är mer förvärkar/sammandragningar. Är ju medveten om att slemproppen kan gå och återbildas. Men vid mina tidigare förlossningar så har slemproppen gått en vecka respektive 1 timme innan. Vill helst att bebis stannar och är ganska övertygad att det bara är förvärkar. Gillar dock inte att de kommer efter att ha vilat i soffan framför TVn efter jag la barnen eller att de kommer med intervaller på 3-4 minuter och håller i ca 1 minut. Fotbollen är på på TVn och jag har kikat på klockan när värkarna startar och slutar.
    What?! Ska den komma NU? Låter ju nästan så... Med tanke på intervallerna menar jag...
  • Stövelkatten
    fru Elle skrev 2012-06-24 22:12:01 följande:

I hear you! Bad nummer två för kvällen hjälpte mot det onda i ryggen, men inte mot själva sammandragningarna. Istället kändes det som hela bebis var på väg ut, tryck utåt/neråt alltså.
  • fru Elle
    Stövelkatten skrev 2012-06-24 22:23:50 följande:
    I hear you! Bad nummer två för kvällen hjälpte mot det onda i ryggen, men inte mot själva sammandragningarna. Istället kändes det som hela bebis var på väg ut, tryck utåt/neråt alltså.
    Tycker att det kan lugna ner sig nu, tycker att de små kan stanna kvar i några veckor till. Men har du haft sammandragningar hela dagen? Tycker man brukar höra att man ska ta ett bad för att se om värkarna stannar av. Om de stannar av så var de inte de riktiga värkarna. Har du varit i kontakt med förlossningen?
    Sommaren12 skrev 2012-06-24 22:27:27 följande:
    Hur lång tid tar det egentligen innan navelsträngen har pulserat färdigt och blivit vit?
    Såg bilder på nätet, där hade de tagit flera bilder på navelsträngen efter förlossningen och den var helt vit efter 15 minuter. Men i texten jag läste till bilderna så kunde det vara olika. Tror de väntade i 20 - 30 minuter innan de navlade av sonen.