7ehimlen - Yes jag har lite samma plan, röra sig så mycket som möjligt, säg till dem på förlossningen, vissa ställen har ctg dosor och sånt som är sladdlösa, då är det lättare :) Jag tänker mig med att jag ska föda på samma sätt men vet att jag blev ganska knäsvag sist så jag hamnar nog i liggläge till sist endå, fast då satsar jag på sidoläge eftersom det inte är lika smärtsamt när man slipper lite av trycker mot rygg/tarmar.. Och "den" känslan släpper inte när värkarna kommer! Jag lovar! Då blir det mer spännande ;)
Cupacacekiller - Blodet som finns i navelsträngen tillhör barnets blodomlopp, det syresätts från moderkakan, från moderkakan fylls även blodet med viktiga antikroppar och dylikt som gör barnet tåligare.. Ibland tar det lite tid innan barnets lungor utvidgas och barnet lär sig använda dem riktigt så att barnet kan syresätta sig självt, då är det bra om det fortfarande får blod från navelsträngen.. När man klipper navelsträngen innan den pumpat klart förlorar dessutom barnet ca 1 dl blod. Och tänk dig att en vuxen kvinna på 70 kilo vanligtvis har 4 liter blod, hur mycket blod tror du en 3.5 kilos bebis har då? 1dl motsvarar nästan* 2 liter blod hos en vuxen kvinna och förlorar du 2 liter blod blir du ganska medtagen! Du kommer dessutom garanterat att få en blodtranfussion eftersom ditt blodvärde kommer att vara i bott, detta har de ingen möjlighet att göra med alla nyfödda barn de kapat navelsträngen på och därför tar det upp till 4 månader innan barnets blodvärde är på normalnivå.. Anledningen att de klipper navelsträngen är för att ta ett ph-prov. Det visar OM barnet haft syrebrist under förlossningen... Altså, inte om barnet har syrebrist för tillfället utan om det har haft det..
Irrus - När jag kom till förlossningen i v 40+ med värkar så var hon fortfarande inte helt fixerad utan fortfarande ruckbar, så det är nog olika,, trodde de vanligtvis brukade vara ruckbara fram tills strax innan förlossning i princip,,
Tedsy - Du ska ringa förlossningen omedelbart om du misstänker att det kan ha kommit från "bebisingången" oavsett om det rör sig om mycket blod eller blekrosa fläckar i trosan/på pappret. Så ring in så de får kolla till dig, det är ingen fara om moderkakan ligger långt ned, bara om den är ivägen för utgången,,
Sommaren12 - På vissa sjukhus är det rutin med sen avnavling, det låter ofta bra! Ibland stämmer det ibland rör det sig om att navelsträngen får pulsera 2-5 min,, vilket är mycket bättre än att avnavla direkt då barnets lungor hinner ta över syresättningen men barnet fortfarande drabbas at blodförlusten. Men det finns sjukhus som låter navelsträngen pulsera färdigt, jag tror det blir vanligare och vanligare och det tycker jag är "tummen upp" Det finns flera sätt att ta blodprov ur navelsträngen, det går att ta ur en pulserande navelsträng men det ska vara ganska svårt, på vissa ställen sätter de klamrar och tar provet och släpper sedan klamern osv, det ska iallafall finnas alternativ :)
Novixi - Jag tycker du ska be om ett TUL om du känner att du vill ha det! och om din bm inte tar dig på allvar kan du ju bara boka en tid på en annan motagning och be en annan barnmorska skriva remiss till dig :) Är du orolig så ska du få din BM att förstå det, oro är inte bra i graviditeten, jag kanske kan trösta med att jag låg på understa linjen första graviditeten och i v 40 föddes en flicka på 3630g ca 230g mer än normen :) Hon var dessutom 52cm lång! Så vi är helt enkelt bygda olika och det kan bero på hur mycket fostervatten vi har osv. Överviktiga människor får ju ofta någon cm extra när magen mäts och smala människor har ju mindre "vadering" på magen så det kan bli ngn cm mindre, därför är det viktiga att man följer sin egen kurva, varesig den ligger över eller under normalkurvorna, om du förstår vad jag menar,, :)
Lilja - Ellenbmt och bez imena - Förra graviditeten slapp jag bristningar helt, tog kort på magen samma dag som jag åkte till förlossningen.. dock märkte jag när jag duschade dagen efetr förlossningen att jag hade 3 ränder på var sida av magen.. snopet va!? Det blir som det blir helt enkelt!
Stövelkatten - Ang gaser så fiser jag som fan när jag får sammandragningar och går omkring sammtidigt haha, och min sambo ser besvärad ut varenda gång stackarn..det är som att det pyser ut lite luft för varje steg jag tar tills sammandragningen lättar efter en stund haha