• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • bez imena

Jasså Hanna :) bor utanför hedemora!

Imorrn min tur hos BM. Fick i hemläxa att läsa på om amning. Någon annan som fått de å?

• Challelotten

Läste från någon innan att man kunde dricka citron vatten mot att samla på sig vätska? Har testat nu i två dagar och märker skillnad på händerna men inte på fötterna.

Vad säger de om omföderskor om barnet är fixerad? Min vän är också i v.37 och hennes var med fixerad på dagens bm.

• 7eHimlen

Jag har oxå svårt att sova, för för att det är så varmt i sovrummet trots öppet fönster, sen pga att jag måste kissa varannan timme och sen för att måsj***%&")"=na håller låda från ca 3,30 :/ Dessutom har jag sen i fredags molande värk i svanken och tryck nedåt mot bäckenet. Tror lillgrodan har fixerat sig så det kanske kan vara det jag känner av? 

I övrigt är jag sjukt trött på att jobba, önskar att jag inte hade låtit mig övertalas att jobba till en månad innan BF, 4 veckor kvar att jobba nu, känns sååå drygt!! Iofs går chefen på semester om två veckor så efter det lär det väl vara rätt lugnt, men det är alltid stress inför hans ledighet.   

Gnäll gnäll, usch, jag känner mig som en riktig grinkärring idag!     

• mammsen
    Lijon -  Åhh! Fotmassage!! Genom hela fobollen!! Nu blev jag avis,, min sambo som inte ens kollar på fotboll!!

Sommaren12 - Det ska räcka att du skriver så. De har skyldighet enligt lag att ta hänsyn till det. Det spelar ingen roll om du skriver en roman. Barnmorskorna vet att det är bättre för barnet att navelsträngen får vara kvar. Du har ladgstadgad rätt att ta dina egna och ditt barns medicinska beslut varesig det handlar om operation eller klippning av navelsträngen.. 
    Ph-vädrdet de tar i navelsträngen visar dessutom bara OM barnet haft syrebrist under själva förlossningen.. Och om de haft det är det ju enligt min mening korkat att de kopplat bort barnet från moderkakan som  syresätter barnet tills barnens egna lungor kommit igång :/Det är inte "nytt" med sen avnavling så sent som på 80-talet lärde det fortfarande barnmorskor att navelsträngen ska vara kvar och speciellt på tilltagna barn, de tilltagna barnen skulle dessutom hållas lägre än moderkakan.. Det har varit en trend ett tag och det har gått i perioder..
    Det kan ta 10 minuter att pulsera klart men det kan ta över en halvtimma med.
    Och, yes man kan bada :) Man kan bada tills man är helt öppen, man kna bada (i rent vatten) även om vattnet gått. Men om man ska föda i vatten (vilket man med kan göra utan nägon ökad infektionsrisk) så måste barnets huvud och kropp ut i samma krystning. 

Fru elle - Jag har haft både sammandragningar (helt smärtfria) till regelbundna förvärkar med molvärk i mage och ryggslut, och varit inne och kollat läget vid 2 tillfällen. i v 28 lossnade det slem titt som tätt en hel dag! Så det måste inte vara något, ganska vanligt att ha sammandragningar och förvärkar när man har varit gravid innan.. Men jag tycker endå du ska ringa in till förlossningen och berätta hur många sammandragningar och förvärkar du haft på en halvtimma :)

Stövelkatten - Woohoo! Öppen en cm! Då kan det ju vara på g :D Fast man kan ju gå sådär lite halvöppen ett bra tag med, men när det väl sätter igång har du bara 9cm kvar ;) Det kallar jag tjuvstart! ;)

Naimi - Urs det låter inge vidare! Måste du jobba hela veckan då!? Det är ju inte meningen att du ska bli helt slutkörd och må dåligt av det, jag hade nog gått till vårdcentralen och sett till att få en sjukskrivning! Du behöver lugn och ro! Söta alcoholfria paraplydrinkar en mjuk pall till fötterna samt fotmassage! Och det viktigaste!! Lagom sol ute och en stoooor skål med exotiska frukter och snygga vältränade hunkar som dansar hula hula runt dig och matar dig med vindruvor!! Så du får tänka på något annat än smärta och värk, man blir lätt grinig och irriterad av att ha ständigt ont!

Ninime - Jasså redan fixerad!? När har du planerat att föda om jag får fråga!? Nu känns det som om alla är på g att tjuvstarta här i tråden ;)

Sandrina - sammandragningar behöver du inte ens märka att du har. Men hela livmodern drar ihop sig och blir hård som en fotboll ungefär. Altså som det låter sammandragningar i livmodern.9
    Förvärkar är när man känner av värk i samband med sammandragningar. Vanligtvis molvärk nere i magen eller nere i magen och nere i ryggen sammtidigt.
    Jag märkte aldrig av en enda sammandragning första graviditeten . Jag märkte det tidigast när det kom lätta förvärkar och smög sig på som blev intensivare och intensivare lixom.. Nu i andra graviditeten så har jag märkt av både sammandragningar och förvärkar i perioder från v 19. Så det kan nog vara olika, Känner du något?
  • Sandrina

Tack för era svar!

Mammsen - Jag hade ont i magen vid ett par tillfällen i helgen, som mensverk. Inget extremt, men inte behagligt! :)
    Är i vecka 34+6, så jag gissar att det kanske är förvärkar då!?

• mammsen

Sandrina, ja det var det säkert :) Nästa gång du känner av det så känn på magen om den är spänd! Det är livmodern som tränar säger dem, så det är ju bara bra,, har man tur som stövellkatten så gör de lite jobb med så slipper man öppna alla 10cm i samma veva ;)

• Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-25 09:45:05 följande:
    Stövelkatten: nu är det nära! Om jag förstod rätt så är du lite öppen alltså? Kan man bada då undrar jag?

Ja, det är helt lugnt! Vad jag hört innan så avråder vissa bad ifall vattnet gått, men inte alla.

Mammsen: haha det är ju sant! En cm till godo!

Var ju till läkaren i morse pga bäckenet, men han ville inte ens undersöka mig. Satt redo med sjukintyget och sjukskrev mig till förlossningen. Tacksam är jag förstås, slipper jag nalla på föräldradagarna, men lite konstigt att bara sjukskriva sådär utan frågor? Undra på att vissa blir ifrågasatta, liksom. Trist, tycker jag.

Jag har förövrigt ruskigt ont idag också, jag hoppas verkligen inte det fortsätter såhär i fyra veckor till!
  • Ellenbmt

Jag är gasig, skitnödig, mensvärk, tungandad, magknip både nere i magen och strax över naveln ibland. Mkt obehagliga sd men så jävla diffusa så omöjligt att klocka, tappade slem hela dagen på midsommarafton.... Även ilande i blygdbenet samt vid urinröret? Är omföderska ju, men sist hade jag bara vattenavgång a la Hollywood, och sedan lite lätta sd i två timmar... Vet lixom inte vad jag borde känna..... Ont i ryggen kan ju vara av allt fysiskt man gör. Är illamående till och från med.... Usch.
    Jag vet att det bara är att ringa in och kolla, men jag är ensam med dottern jämt och det är över en timma till fl....

• mammsen

Stövellkatten - Ja de har olika råd på olika sjukhus men det är socialstyrelsen som gick ut med att det kunde vara dåligt att bada när vattnet gått pga infektionsrisken.. Men det är typ 6 eller 7 år sedan de tog bort de rekomendationerna, vissa sjukhus har mara inte ändrat sina rutiner än :) Dock ska man inte bada om fostervattnet är missfärgat.. Men det är alltid bra att man vill vara på den säkra sidan :)
    Varmvatten är jättebra som både smärtlindrande och lugnande :) 

• Stövelkatten
    mammsen skrev 2012-06-25 11:34:43 följande:
    Stövellkatten - Ja de har olika råd på olika sjukhus men det är socialstyrelsen som gick ut med att det kunde vara dåligt att bada när vattnet gått pga infektionsrisken.. Men det är typ 6 eller 7 år sedan de tog bort de rekomendationerna, vissa sjukhus har mara inte ändrat sina rutiner än :) Dock ska man inte bada om fostervattnet är missfärgat.. Men det är alltid bra att man vill vara på den säkra sidan :)

Varmvatten är jättebra som både smärtlindrande och lugnande :) 

Ja visst, det låter rimligt!

Merde, det verkar osäkert om man kan bli beviljad sjukpenning under föräldraledigheten nu innan bebisen kommit. Verkar konstigt, tycker jag, men ringer runt på fk nu för att kolla läget. Känns ju inte rätt att ta av föräldradagarna om jag hade fått sjukpenning under annan sysselsättning.