• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • eightythree

Ellenbmt: Ok, kanske får börja med kvällsmacka då. inatt tog jag två glas vatten men det hjälpte inte mycket.

Nu har jag och minstingen just avklarat dagens bullbak. Känner mig skapligt pigg så det är bara att passa på att göra saker! Solen gör säkert sitt också.

Stövelkatten: bakar du munkar själv? Är inte det lite klurigt?

• mammsen

Haha tjejjer! Jag reagerade just på att jag var inne sent igårkväll och när jag kom in nu vid 9 på morgonen har jag redan massor att läsa ikapp! Vad gör ni uppe 6 på morgonen!?! ;) Om man jämnför med i början av tråden är vi uppenbarligen uppe mycket tidigare på morgonen! Det måste ha med hormonerna att göra! Många av oss är ju endå lediga! Eller vad tror ni?! Vi är ju samma tjejjer :P
    Och bästa på länge! Jag har inte kunnat hämta och lämna dottern på dagis på flera månader nu eftersom jag först var sängliggande av illamående och sedan inte klarat att gå / cykla (en timmes promenad tur och retur) eftersom jag haft foglossning och dessutom får förvärkar så fort jag är uppe och rör på mig en liten stund. Men imorgon börjar hon på sommardagiset som ligger knapt 5 min bort med fötterna :) Så nu slipper sambon köra och jag kan ta hand om min dotter lite mera igen, det känns toppen! Man känner sig så avskärmad när man missar kontakten med dagis tycker jag! Och det absolut bästa är att hon kan själv gå den biten så jag slipper skjutsa henne på cykeln eller putta henne i vagnen (som hon förövrigt växt ur iof) :) 

Sömnlösa nätter - Jag sover ganska bra för tillfället men har pga post traumatisk stress i flera år inte kunnat sova utan att vakna utav panik flera gånger /natt, Jag var så rädd att somna för alla minnen och mardrömmar som kom på nätterna att jag inte kunde somna,, Starka insomningstabletter och sömnmedel kunde inte ens hjälpa alltid, vare sig jag bara tog den höga dosen eller dubbel dos.. Nu sover jag som ett barn! Jag slutade med sömnmedel när jag blev gravid såklart, men nu börjar jag bli rädd att problemen ska komma tillbax efter hormonerna gått ur kroppen.. Dock sover jag tydligen livligt, min sambo har nu sytt fast bäddmadrassen och kardborreremsor på alla underlakan :/ Men men, jag är iallafall utvilad när jag vaknar :D 

Ninime - Grattis! Ens barns födelsedagar är en mors födelsedag med ;)

• Svipp

Jag sover ganska bra, vaknar bara en gång om natten och går upp och kissar och ibland äter jag en banan när jag är vrålhungrig. Det besvärliga är att vi bor på stugan och jag måste ut till en annan stuga för att kissa och det betyder gå i en massa trappor. Tur att det är ljust här dygnet runt. Och det är värt det för det är då fantastiskt att no här på sommaren! Trodde inte att det skulle gå pga fogarna, men denna tredje graviditet är ju så mycket enklare än de två tidigare.

Tjockisbullen - Tänkte svara det som du för ett tag sen frågade om alla förlossningar startar detsamma för samma kvinna. Det är säkert olika, det har du redan fått svar på. Vill bara säga att jag har erfarenhet av heeelt olika starter och i olika veckor. Med första barnet gick vattnet v 37+0 men jag fick bara svaga värkar efteråt. Eftersom hjärtligen gick ner fick jag dropp för att skynda på det. Andra gången trodde jag naturligtvis att jag skulle få lite innan bf igen och väntan blev fruktansvärd eftersom hon inte behagade att komma förrän v. 41+1. Det startade med värkar och då tog de tillslut hinnorna för att skynda på det lite. Så det är bara en varning att inte ta för givet att det blir likadant som förra gången. Det finns inga garantier för det.

• 7eHimlen
    mammsen skrev 2012-06-25 23:37:44 följande:
    7ehimlen - Yes jag har lite samma plan, röra sig så mycket som möjligt, säg till dem på förlossningen, vissa ställen har ctg dosor och sånt som är sladdlösa, då är det lättare :) Jag tänker mig med att jag ska föda på samma sätt men vet att jag blev ganska knäsvag sist så jag hamnar nog i liggläge till sist endå, fast då satsar jag på sidoläge eftersom det inte är lika smärtsamt när man slipper lite av trycker mot rygg/tarmar.. Och "den" känslan släpper inte när värkarna kommer! Jag lovar! Då blir det mer spännande ;)
    Ja jag hoppas de har såna där sladdlösa på Huddinge, annars får jag väl vandra runt sängen bara :P Vad bra att du skrev det där om sidoläge, det ska jag absolut prova om jag inte orkar stå på knä :) Åh det är verkligen snart som man ligger där!! Såå häftigt!! :D

Ang gaser o att bajsa så har jag haft problem ända sen plusset, är jättehård i magen! Usch. Provade Niferex i början och det blev tusen gånger värre, så nu dricker jag "bara" blutsaft. Men Hemofer, funkar det alltså åt andra hållet, så man bajsar mer? Är väldigt gasig och det är ju inte så kul alls..

19 dagar kvar att jobba (med idag) - vill ju vara ledig NUUU!!!       
  • eleanoresmamma

Fick min halvtidssjukskrivning godkänd av fk, väntar nu på att få beslutet om gravidpenning, som skulle vara klart förra veckan...
     Är i v.33 nu och har bf 20/8.

Själv sover jag ganska dåligt mest för att det är så varmt i sovrummet och öppnar jag fönstret så sjunger de jä...la fåglar så högt att det inte går att sova.

Ser oxå att att ni diskuterar sammandragningar och förvärkar samt foglossningsbesvär. Själv har jag börjat få mycket sammandragningar och "mensvärk" på kvällarna när man sjunker ner i soffan för att varva ner en stund, ibland såpass mycket att jag väljer sängen och att sova istället så att det slutar. Själv tänker jag att det är livmodern som övar och känner mig faktiskt lite glad över det. Men har turen att inte ha så mycket förvärkar än. Foglossning i ryggen och övrigt ryggont har jag så det räcker och blir över... Därav sjukskrivningen!

Hoppas allt är bra med er andra!

Kram  

• 7eHimlen

Ang att sova så sover jag djupt när jag väl somnar, jag vaknar ofta och jag börjar också störa mig på att det är för varmt i sovrummet. Kanske får flytta ut till vardagsrummet om det blir värre. Då slipper min fru frysa för att jag har fönstret öppet och så kan hon stänga så hon slipper höra fåglarna! :P

Elanoresmamma - jag har samma problem med de där j-a fåglarna!! Förstår inte riktigt varför MÅSARNA hänger i Fruängen??!! Det är ju inte som att det finns nåt vatten just där liksom, försvinn odrägliga djur! Eller skråla på vettiga tider!! :/ I morse kom inte frugan upp ur sängen, hon hade legat vaken pga deras "sång" hela natten. Så jag är ioaf glad att jag lyckas somna trots att de håller på. Men klockan fyra på morgonen när de är som värst, då vill man ju bara ha ett gevär :P 

• LindaPernilla

Imorgon går jag in i vecka 34.
    49 dagar kvar till BF! Nu börjar det verkligen närma sig för oss allihopa och snart har vi våra småtroll här :)
    Tycker inte det var länge sedan det stod "Du har 150 dagar kvar till BF!" och jag tyckte det kändes som att "snart så". Jag och sambon längtar så oerhört efter den lilla krabaten i magen nu! :)

• bez imena

7e himlen; ja på mig funkar hemofer, de är skonsamma och jag har fått upp järnvärdet mycket. Niferexen gjorde att ja inte bajja alls förrän det till slut explodera en vecka senare typ... :/

Guu va gott med munkar, med hål i :)

• Sommaren12

När kan man räkna med att börja känna förvärkar? Jag har inte känt nånting hittills, 33+1 nu. Har fått lite lätt mensvärk ett par tillfällen senaste veckan och fler sd men inte i kombo och inte speciellt mycket nåt av det.

• fransyskan

God morgon!

7ehimlen och mamsen: Jag känner likadant angående förlossningen. Ingen oro, bara nyfikenhet. Och jag får också höra skräckhistoria efter skräckhistoria av folk (alltid kvinnor) som vill bota mig från mitt lugn. Mycket konstigt.

mamsen och sandra1983: Skulle helt klart köra på "magsjuka" planen om det inte vore för att kvinnan kommer att boka biljetter till Frankrike redan nu om vi inte lyckas avstyra det hela omedelbart. Helt otroligt dock att folk tycker att dom kan bjuda in sig själva under sista dagarna av graviditeten/första dagarna av barnets liv... (Eller, ja, en timme eller två vore ju OK, men då dom åkt utomlands för att umgås brukar dom oftast sitta som klistrade vid en hela dagarna.)

Trött på att vara gravid: Japp. Jag känner mig så jäkla tung och det bränner konstant just under huden högst upp på magen. Har varit så av och till i veckor, men sista dagarna är det non-stop. Vet inte om det är barnet som ligger och trycker på en nerv eller om det är huden som spricker eller vad fasiken det kan vara men USCH.