• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • NiniMe
    Juliette skrev 2012-06-26 15:37:30 följande:
    NiniMe: Jag hade inte fått tid för andra UL så jag ringde dit idag och fick tid på torsdag. Förstod det som att du bor i Eslöv. Där jobbar jag ;).

Idag har vi hämtat vår vagn! :) Blev en svart efter allt velande om färg eller inte färg.
    Jag ringde dit i torsdags men dom sa att det bara var att vänta, misstänker att det var dom som ringde igår, hade missat samtal från skyddat nr, men så kom där en tid med posten så det blev nästa vecka....
    Jaså det gör du Vad jobbar du med?
  • Sommaren12
    fru Elle skrev 2012-06-26 18:01:34 följande:
    Har haft smidiga och snabba förlossningar, har återhämtat mig snabbt och bara behövt sy några stygn. Men inte haft eller fått några komplikationer. Och jag är bara 163 cm, så för er som är lite kortare så finns det hopp . Sen var min farmor 150 cm och hon hade väldigt enkla och snabba förlossningar, fick 6 barn och hade förlossningar på ca 40 minuter.
    Åh jag hoppas ni förstod att jag inte menade att alla normallånga/korta tjejer kommer få det tufft! Absolut inte, det är ju olika för ALLA oavsett längd. Läkaren tyckte sej själv se ett samband att långa ofta får enkla förlossningar. That's all. Sen om det stämmer eller inte...
  • mammsen

Ninime - Jag bodde med i skåne när min dotter låg i magen (simrishamn), tyckte det var skönt att ha det där TUL:et, får se om det blir något nu, här är det svårt att få både tidigt ul och TUL.. Men men, ungen ska ju födas ut i vilket fall varesig den e stor eller liten ;) Men TUl är värkligen en milstolpe som är skön att se fram emot,, efter rulet går man och väntar på tulet och sedan feter tulet på förlossningen som inte är särskillt långt borta,, nu hade jag rul i v 16 och v19 och får gå och vänta på att han föds innan jag får en skymt av han igen,, 

• Juliette

NiniMe: Jag jobbar som lärare. Högstadiet.

Nästa vecka är ju inte heller så långt iväg ;). Jag hade nog bara tur att de fått in ett återbud precis när jag ringde.

• fru Elle

Nej det är nog väldigt olika. Var bara med tanke på alla skräckhistorier en del får höra om förlossningar som jag skrev att även korta kan ha enkla, så ingen blir förskräckt i  onödan . Jag tolkade inte ditt inlägg som att alla korta får tuffare förlossningar.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Sommaren12

jag har tänkt på det där med alla olika ul. Under denna graviditeten har jag varit på fem st totalt och ska på ytterligare ett i v 36. Har svårt att tänka mig in i hur det skulle vara att INTE få se min prinsessa emellanåt! Visst, de senaste två och även nästa har varit/är väldigt kliniskt, de zoomar inte ut och sånt så man får se nån slags helhetsbild utan man får se hjärtat, en mun, några revben och lite fostervatten men det är ändå skönt att kika ibland och höra att alla mätningar ser bra ut. Rätt trevligt med att höra hur mycket hon väger varje gång så blir det ingen överraskning.

• Ellenbmt

Sommaren- jag börjar bli galen av att inte få se, har bara varit på rul, och en vecka innan rul då jag hade panik. Funderar ofta på om jag ska ringa in och be om ul av någon påhittad anledning.... Men törrs lixom inte.

• 7eHimlen
    NiniMe skrev 2012-06-26 14:52:57 följande:
    Ja jag tycker det är dumt att dom inte har det överallt... Det var påväg att försvinna från skåne ett tag men barnmorskorna protestera så mycket att dom lät det vara.. Det blir liksom lite av en milstolpe eller vad man ska säg, en liten morot
    Ja eller hur, en sista titt innan det är dags liksom! Konstigt att det inte är så överallt..
    Sommaren12 skrev 2012-06-26 17:16:20 följande:
    Ja så himla klantiga människor är! Hur tänker dom eg?! Jaja, jag är också immun mot skräckhistorier. Jag har till och med försökt att putsa bort min stört positiva inställning till förlossningen men det går bara inte. Jag ser fram emot det massor! :)
    Haha men så där tänker jag med, jag försöker läsa om läskiga saker som hänt andra och kolla igenom mina föda-barn-böcker, men jag blir bara ännu mer peppad bara :P jag är nog lite knasig :P 
    fru Elle skrev 2012-06-26 17:56:57 följande:
    Ser med fram mot förlossningen, har haft två bra förlossningar tidigare. Inför min första förlossning så kände jag mig lugn och förväntansfull. Tycker att ni som känner lugn och ser fram mot förlossningen har helt rätt inställning.

Visste sen tidigare att jag hade en ganska hög smärtröskel och tänkte att jag skulle prova att föda utan någon bedövning. Men hade läst på om olika bedövningar som finns och tänkte att BM säkert föreslår om jag ser ut att behöva något. Hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag tyckte värme lindrade, så BM erbjöd mig att sitta och duscha varmt. Sen hann jag inte med någon annan bedövning. Varvade att sitta i duschen och vara uppe och röra på mig. 

Var helt inställd på förlossningen skulel ta tid, var vad alla sa och sen var jag bara öppen 1 cm och det var 2 cm kvar på livmodertappen när jag kom in. Men två timmar tog det och värkarna var fullt hanterbara, upplevde att jag hade lite jobbigare värkar under 15 minuter. Men det gick bra att andas igenom dem och duscha varmt mot magen. Dotterns hjärtljud gick dock ner, de sa att det troligtvis berodde på att värkarbetet var så intensivt. Men sen återhämtade hon sig och jag kunde krysta i lugn och ro, hade krystvärkar i 13 minuter. Både jag och min man blev nog lite chockade över att allt hade gått så fort och bra. Han sa spontant när dottern hade kommit upp på mitt bröst "du kommer bli en en 11-barns morsa". Hade kunnat vara redo att föda ett till barn direkt.

Inför andra barnet och nu trean ser jag bara fram mot förlossningen, att få vara med om denna fantastiska upplevelse en gång till . Min enda oro är att inte hinna in till förlossningen och få barnen till barnvakt. Men har fått tid för igångsättning så det hoppas jag löser sig. Bara det inte startar innan vi har fått tid för igångsättning.

Lyssna inte på alla som bara måste delge sina värsta historier om förlossningar. Förstår inte varför folk nödvändigtvis måste göra det, är ju bara elakt.
    Åh det låter ju som rena drömscenariot! Bara att hålla tummarna för att allt går lika bra för mig :) 
  • Hejåhå

Mins sömnlösa nätter tillägnas åt att ligga och formulera smarta grejer på engelska inför ett leverantörsbesök på torsdag. Skitnervös är jag. Ska hålla en företagspresentation, guidning och luncha med en dansk och de kinesiska ägarna och vår svenske VD. Det blir inte bättre av att jag känner mig som IQ-fiskmås när jag knappt hittar orden på svenska...Ska bli såååå skönt på torsdagskväll! HA! Är det bara jag som sitter och snackar för mig själv i bilen, gestikulerar och skrattar åt mig själv i spegeln för att verka som den dynamiska, intelligenta och riviga kvinna man vill vara?

Knaprar de flesta järntabletter? Jag har 115 i HB senast, men har haft sämre. Frågade om jag behöver äta tabletter, men BM sa att det inte behövs. Förra graviditeten tror jag rekommendationen låg kring 120?