• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • godisbit

Woohoo!!! Ringde fk för att höra hur det går med handläggning av min ansökan om graviditetspenning och för att höra om det behövde kompletteras med tanke på att mina chefer går på semester.... Fick höra att det inte behövs ngt mer eftersom jag blivit beviljad full gp!!! Kommer iofs fortsätta jobba så länge jag känner att det funkar, eftersom arbetsbelastningen varierar lite beroende på hur brukarna mår och vilka som är på plats och så - men det känns väldigt skönt att veta att jag kommer kunna slopa de tyngsta 13-timmarspassen utan att behöva ta ut komp eller semesterdagar!

• NiniMe

Mammsen: Fy vad obehagligt med sådana drömmar Rynkar på näsan sägs att man drömmer mycket konstigt i slutet på grav, jag hade min dos i början....

Inatt vaknade jag av att någon blåste på min lilla mage Hjärta Och nej det var inte mannen hahaha

• mammsen

Hej tjejjer! Jag har plockat och grejjat en del idag men sedan har jag hamnat utslagen i soffan,, Har haft ganska tuffa och långa förvärkar under dagen men de har inte alls kommit särskillt ofta så det är ju bra :) Han kan gott ligga kvar i någon vecka till även om jag är sjukt bebissjuk och inte alls tycker det är så roligt att vara gravid, mycker mysigare och roligare med bebis <3 Sammtidigt så kände jag att shit! Jag har snart 2 barn! snart är det en liten grabb här som är lika självklar som dottern!! Det känns omöjligt på något sätt, det går ju inte ihop riktigt.. Känns mer som om jag ska vara barnvakt åt en bebis en period typ, jag kan inte alls föreställa mig att han ska bo här och växa upp här och... Det känns mer ovärkligt att få andra barnet än första.. Vad är det för fel på mig?????

Capy - Klickljudet är oftast en höft som klickar lite, det var så med dottern när hon låg i magen (de kollade ju höfterna på bb) då klichade hennes hö höft så de röntgade men det var inget man behövde göra något åt och hon lärde sig gå när hon var 8 mån och klättra ur spjälsäng och över trappgrindar när hon var under året, så det är inget som påvärkat på något vis.. Jag har börjat höra/känna klickljudet nu senaste ca 2 veckorna i denna graviditeten med (är i v 32/33 nu) och jag känner mig lugn med det, jag är dessutom gaanska säker på att det är hans vänstra höft som klickar till, inget att oroa sig över, men för säkerhets skull så kollas det upp på bb :)  
    Angående fosterörelser så tycker jag du kan ringa till förlossningen nästa gång din bebis har en "lugn dag" då kollar de med ctg så att hjärtrytmen inte är för låg.. Det kan vara därför, altså att hjärtrytmen är högre vissa dagar och lägre vissa, bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite, och ja de rör sig annorlunda när det blir trångt, man känner mer drag och sträckningar av barnet än häftiga plötsliga sparkar och kullerbyttor,, men över lag om man känner sig osäker och orolig och tycker barnet rör sig konstigt eller ovanligt lite så ska man ringa förlossningen, enligt deras rekomendationer och man blir oftast i dessa fall MYCKET välbemött :)

• Tesdy

Vecka 34+6 idag tänk vad fort det går... Bara fem veckor kvar till BF.
    Var hos BM i morse och hade en sommarvikarie. Helt underbar människa hon lyste upp min dag helt klart. Fick min journal utskriven för tydligen så är vår MVC inte kopplade mot Göteborg utan bara mot Borås och eftersom det är närmare för oss till GBG så vill jag helst dit i första hand även om Borås sägs vara jätte fint nu efter renoveringarna dom gjort.

Hjärtat slog allt från 135-157 så det var i en vaken period som vi var där. Såg att någon frågade om man skall känna lika dant varje dag vad gäller rörelser så sa min BM idag att så länge man känner bebisen varje dag så är det ingen fara. Nu är ju min rätt livlig fortfarande och har långa vaken perioder men det kan tydeligen variera, men känner man inte bebisen på hela dagen så skall man kontakta FL.
    Såg i journalen att nu slog mitt SF i det övre taket, alltså växer den fortfarande trots att bebisen krypit ner i utgången.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • LiJon

Mammsen; Allt sammanlagt för vagnen blev runt 8500:-, vi har betalat 2500:- i handpenning så det är ju runt sex tusen kvar då. Vi har lagt undan pengar till den så vi åker nog dit nu i dagarna och betalar så vi har det gjort, de borde väl gå lika bra fast den får stå kvar där en månad till.

Sommaren; Ja det är svårt det där! Vi hade ju redan kikat ut vilken vagn vi ville ha och ville ju inte ändra oss och ta någon som är mycket billigare för att de skulle betala. Så vi tänkte att tycker de att det är för dyrt så kanske de kan ge ett bidrag bara och vi betalar resten, men inte ens det har de sagt nånting om och skulle inte ens vetat att vi beställt en vagn om inte sambon sagt det nu i veckan... Haha så nu blir jag helt anti istället, kommer de om ett par veckor och erbjuder sig att betala så har vi redan gjort det, så slipper det kännas påtvingat liksom. Nu är vi klara med alla dyrare inköp också så vill de bidra med något så är det väl typ babygym som är kvar att köpa och de kan de väl få göra ;) Förstår lite det där med tvättmaskinen, vi har ju också köpt en nyss just för att vi ska ha barn men det är ju inte samma sak som att låta någon köpa vagnen som är specifikt till bebisen liksom.

• Challelotten

:0( hade beställt min skip hop väska versa rose i lördags idag fick jag veta att de har slut på lager och inte kommer in på lager mer. Jag som fick en sån bra rabatt på den. Om man ska våga vänta på om de får någon annan färg :0( är ju inte långt kvar bara 43 dagar.

• fru Elle

Med mina problem med fogarna och sammandragningar så hade jag inte orkat städa någon lång stund. Tycker det räcker med att plocka undan. Vi har en städfirma som är här varannan vecka och städar, var så nöjd att skulle komma innan vi skulle ha sonens tvåårskalas. Vår ordinarie hade semester så visste att det skulle komma en annan person. Men så ringde de igår och sa att hon blivit sjukskriven och de kunde inte hitta någon annan med så kort varsel. Men de lyckades hitta någon som kunde städa idag istället, så skönt att ha det städat innan kalaset. Vet inte riktigt när vi skulle haft tid att städa annars.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • NiniMe

Ja nu minns man vilken semester det var när man väntade sin förstfödde....
    Nu har jag gråtit för första gången framför mina barn, jag bara brast...
    Säger till dom OM OCH OM igen att inte göra det bus dom hittar på med men dom bara glor som jag var en mupp och fortsätter... Just nu har jag så ont i mina fogar efter att ha stått upp hela förmiddagen med bakandet, så nu kan jag inte gå, har så in i helvetes ont, så ja nu sitter man här och är ett nervvrak...
    Förhoppningsvis kommer min man hem snart så jag kan stänga in mig på ett rum...

• anneh

Nån som vet hur det här med löneförhöjning och sgi fungerar? Jobbar inom kommun, och löneavtalet började gälla från 1 april 2012-31mars 2013. Men fk vill veta när avtalet skrevs under? Jag har inte skrivit under nåt avtal? Eller är det avtalet mellan kommunal och min arbetsgivare som gäller? Fattar ingenting..