• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • trossan
    Augustimamman skrev 2011-12-15 21:38:59 följande:
    En tanke slog mig precis som jag inte funderat över innan...

Känner mig så orolig. Orolig för missfall och orolig över att bebisen inte är frisk. Så tänkte jag att man kommer oroa sig hela graviditeten över detta. ....och sen kommer man väl börja oroa sig över sitt barn och dess framtid när man väl står där med sin nyfödde.

Alltså; Det är NU man aldrig kommer sluta att oroa sig!! Obestämd

Jobbigt läge att verkligen inse det... 
    haha, jag har tänkt precis samma tanke!
    att detta är BARA början. 
    För även om man delar upp det i v 12, första ul etc etc så finns det ju Alltid något nytt att oroa sig över.
    Jag kommer vara superstissig med en liten bebis sen när det väl händer.
    Förhoppningsvis producerar man något hormon så man överlever oron :)

• trossan
    Poison82 skrev 2011-12-15 21:44:24 följande:
    Ens barn är ens glädje men också ens oro. Och det börjar i magen och slutar ... ALDRIG....  Så är livet helt enkelt. jag nojjar också över missfall. Har aldrig hört talas om ofostrigt förr men nu när jag läst om det här så börjar jag fan nojja över det också. Tycker det är dumt att man inte kör rutinultraljud förrän vecka 18. Dom gjorde göra det i vecka 13 då det ska vara "säkrare" att berätta för folk för missfallsrisken avtar så pass mycket. Kul att berätta liksom och sen 5 veckor senare vid rUL så är fostret dött sedan länge.
    Jag vet, man ska inte tänka så men kan ej låta bli
    Men, kan man inte få ett ul tidigare? Om man betalar för det...`?
  • astro
    Lacey skrev 2011-12-15 13:27:46 följande:
    Nu sitter jag på Södersjukhuset, Med 95% ett tidigt missfall. Lämnat blodprov nu för att kolla värdet och ska kolla om en vecka igen..
    Kram. Har varit där jag också så jag vet vad du går igenom. Enda trösten är väl att det ofta går fort att bli gravid igen.
  • Randiga Rut
    SälenCia skrev 2011-12-15 19:57:04 följande:
    Allvarligt. Behöver man gravidförsäkring? Känns som att det mesta borde täckas av hemförsäkringen. Någon som vet?
    Jag är ganska insatt när det gäller försäkringar!
    Hemförsäkringen täcker för möbler och tillhörigheter, ansvarsskydd, rättsskydd, reseskydd, ev. bostadsrättsskydd och liknande. Oftast finns det en möjlighet att lägga till ett ganska kasst tillägg för olycksfall, alltså om du skulle skada dig genom en olycka (som motsats till sjukdom). Det finns alltså inget skydd för barnet eller för de skador du kan få vid en ev. komplikation.
    Sist jag var gravid hade jag typ 5 gratisförsäkringar för gravida genom olika bolag. Just gratisvarianterna täcker inte så mkt., det är mest ett sätt för försäkringsbolagen att kunna kontakta dig för att sälja en barnförsäkring när barnet är fött. Gratisskydden brukar innehålla typ olycksfallserssättning för mamman om man t.ex. skulle halka å slå sig, bryta en arm el. dyl. Inte så mkt. relaterat til just graviditeten för mamman alltså. För barnet (och ibland för föräldrarna) så kan där även finnas en livförsäkring med ett lägre belopp, brukar dock starta relativt sent i graviditeten. Väljer man däremot en av de varianter som kostar så kan det finnas ers. för vissa sjukdomar som uppstår i magen eller vid en förlossning för barnet och en mindre ers. för mamman vid vissa komplikationer, ärrbildning osv. De brukar även ge ett skydd för barnet så fort de kommer ut från magen och ett antal mån. framåt för både olycksfall och sjukdomar, på så sätt är barnet inte oförsäkrat innan man hunnit ansöka om en "riktig" barnförsäkring, om man nu vill ha det. Det finns mer info på konsumenternas försäkringsbyrå. Tänk också på att försäkringen måste vara tecknad innan något skulle inträffa. Personligen tänker jag inte teckna någon gravidförsäkringen, inte än iaf.!
  • Sandrina

Äntligen inne i vecka 8 (7+1), känns som tiden börjar gå lite fortare nu än den gjorde i början! :)

Hoppas ni får en bra dag!

• Augustimamman

7879 och Lacey: så himla tråkigt att höra. Ta hand om er!

Randiga Rut: tack för infon! :) tänker inte heller teckna nåt.

Idag går jag in i v 7. Tiden går liiiite snabbare nu när den första jag-är-med-barn-chocken har lagt sig, har liksom kommit in i lunket lite mer och kan därmed sova lite bättre om nätterna också!

• Gadget

Ang. försäkringar, nu kan jag inte teckna någon själv då jag inte bor i Sverige, men tror mig ha läst någon tråd om detta någongång då flera skrev som faktiskt utnyttjat försäkringen vilka förstås menade som alltid med försäkringar "att de är bra OM något händer". Kan mycket väl vara så att jag minns fel, men har för mig att någon skrev att om man till exempel får ett barn som föds väldigt mycket för tidigt eller med någon sjukdom som kräver mycket i början så har man fått extra ersättning också för förlorad arbetsinkomst. Men som sagt, jag kanske har fel. 

Själv har jag lyckats masa mig upp, äta lite frukost försiktigt och vilar nu på soffan för att lyckas ta mig iväg till min frisörtid. Gårdagen var verkligen tuff, jag blev helt förstörd efter min första (och hittills enda) kräkning och låg däckad på soffan, fick magknip så fort jag åt eller drack något o.s.v. Som om jag var magsjuk nästan. Tvingade på kvällen i mig mat ändå och inatt när jag var uppe och kissade åt jag lite torrt knäckebröd för att se till att inte magen blev riktigt tom. Kändes bättre när jag vaknade idag faktiskt. Fast illa mår jag konstant mer eller mindre tycker jag.

• AnnaSv

Så skönt med jullov.. En hel månad kvar tills skolan börjar igen.. Pojken går på dagis ett par dagar till innan sin långledighet så nu har jag precis lämnat honom och nu ska jag gå och lägga mig :)

• NiniMe

HEJ.. Jag hinner inte med allt ni skriver här Mitt jobbigaste lilla symptom är nu att jag flåsar som en brunstig hingst så fort jag går upp för trappen eller när jag cyklar hem eller till jobb, känns som jag sprungit ett maraton.....
    Ligamenten gör fortfarande ganska ont från och till, nyser jag så känns det som att livmodern exploderar... Iiihh.... Jag har berättat för dom flesta att jag är gravid nu.. Känns bra att dom vet på jobb eftersom vi har det ganska tungt på vår avdeldning.... 

• Poison82
    NiniMe skrev 2011-12-16 08:34:33 följande:
    HEJ.. Jag hinner inte med allt ni skriver här Mitt jobbigaste lilla symptom är nu att jag flåsar som en brunstig hingst så fort jag går upp för trappen eller när jag cyklar hem eller till jobb, känns som jag sprungit ett maraton.....
    Ligamenten gör fortfarande ganska ont från och till, nyser jag så känns det som att livmodern exploderar... Iiihh.... Jag har berättat för dom flesta att jag är gravid nu.. Känns bra att dom vet på jobb eftersom vi har det ganska tungt på vår avdeldning.... 
    Jo, man ska ju vara försiktigt med att lyfta för tungt. Jag har bara berättat för en på jobbet än men hon är lageransvarig så det är hon som ger oss pallarna med varor så kändes bäst att hon fick veta. Så jag slipper lyfta de tyngsta :)
Svar på tråden Augustibebis 2012