• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Jloow- det är sjukt sällsynt med julaftonsöppet. Ofta finns det catering, det gör de flesta gladeligen då många har öppet till 23/12. Dufweholms herrgård, Julita Wärdshus är de jag vet i mitt område som är värda priset på catering. Är man en stooooor grupp minst 20-25 p så kanske de har öppet för er skull om man bokar nu typ :)

• 7eHimlen

RockTheRebell - men de flesta babyskydd har ju suflett (hur det nu stavas?!) och så vänder man ju bebisen bort från solen? Plus att just när man åker hem från BB (vilket väl var där diskussionen startade?) så går man ju bara en kort sträcka till parkeringen o sen är ju bebisen skyddad i bilen? Sen är det klart att de ska ha solhatt, men man ska ju ändå ionte utsätta bebisen för solen så jag tror snarare på att sätta vagneni skuggan då. Det kommer ju fortf vara varmt i luften, förhoppningsvis :)
    Man får ju såklart göra precis som man vill :) 

• mammsen

Hej alla bebissugna! Har varit lite offline några dagar, i fredags var vi på fl pga alla jobbiga förvärkar men det var falskt alarm och jag blev sjukt förvånad! Lättad men förvånad! Sedan har vi varit bortresta över helgen och kom hem till världens krig med hyresvärden.. Eftersom de gett bort vår uteplats till en annan granne eftersom vi inte "sitter där tillräckligt ofta" detta fick jag veta först efter jag hade blåst upp en pol till dottern med mina gravidlungor och sprungit upp och ner med hinkar.... I det ögonblicket jag välförtjänt sätter mig på en solstol och doppar fötterna i det sköna vattnet kommer en annan hyresgäst och berättar detta.. Kuuul!! 

Men men, jag har bara läst ikapp de sista sidorna så jag hoppas inte jag missat något stort!

Ytterkläder - Har köpt en tunnare overall i strl 56 utan vantar och fötter och med dubbla dragkedjor ifall det är väldigt kyligt någon dag. Sedan har jag köppt 2 st i strl 62 (2-4mån) en svalare och en varmare det blir ju till okt-dec och då kan det ju vara kyligt.. Sedan har jag köpt en i strl 68 (4-6 mån) så till Dec - feb typ.. Har passat på när det varit utförsäljning på dem nu på sommaren så slipper det bli så jäkla dyrt! De kostar ju flera hundra styck!  Jag tror inte jag kommer hinna använda overallen i strl 56, dock är det skönt att veta att jag har den :P 

Kläder till hemfärd - Kommer ha sötaste bodyn och byxorna, strumpor och tunnare mössa och sedan beror det på vädret om det blir filt eller tröjja. Overall blir det iallafall inte eftersom man i princip bara åker bil och då blir det för varmt. 

strangeryoutwo - Det beror på, vi har med oss skötväska överallt, det är ju ett bärbart skötbord, så går jag någonstanns med vagnen har jag den såklart på vagnen men jag har med den i bilen och använder den ibland hemma med. Skötväskan är där barnet är oavsett om vagnen är med eller inte. Den ska vara lätt att hålla ren (Sambon har redan spillt ut outspädd jordgubbsaft på hela våran svindyra väska :() Och det ska vara lätt att komma åt alla sakerna. Helre en väska som är något större än för liten. 

Astro och Karo77 - Skönt att ha ett datum klart, värkligen kunna räkna ner och veta att dagarna är rätt, spännande!! Roligt dessutom att era bebbar få samma födelsedag! 

DetGodaLivet - Samma här, men jag har lyckats köpa så mycket i alla storlekar upp till 68, så första halvåret är det ingen brist på kläder här inte ;) 

Angelica1991 - Åh, jag blir så lycklig när jag läser det du skriver! Vilken känsla det måste vara! och vilken skillnad att äntligen kunna delta mera! Håller alla fingrar och tår att hon snart är pigg nog att åka hem med dig :) <3 

Bezimena - Är du orolig så ska du ringa förlossningen, de är jättegoa. De kommer be dig att vila en stund och höra av dig om förvärkarna inte slutar helt. (Pinvärkar slutar oftast när man ligger och vilar medans riktiga förvärkar inte ger sig) Sedan är det helt individuellt hur ofta de kommer.. Mer än 3 värkar/30 min innan v35 (eller om det är v 34) brukar de vilja att man ringer in och berättar om. De vill ofta hellre göra en koll och skicka hem mamman med trygga och bra besked än att strunta i det helt. Och ibland kan  det vara på g fast man är osäker, ringa är aldrig fel. 

Godisbit - Ekologiskt menas ju bara att det är ekologiskt odlat och står det då "ekologisk bomull" så är det antagligen bara själva bomullen som är ekologiskt odlad.. Många blandar ihop ekologisk och kravmärkt. Kravmärkt är oftast ekologiskt men ekologiskt är sällan kravmärkt ;) Vet ni skillnaden på ekologisk och kravmärkt mammor? Ang h&m organic cotton, står det någonstanns att den är ekologisk eller kravmärkt? All bomull är ju organisk ;) Alla färger utom blå finns med hälsosamma sammansättningar. Det finns inga blåa färger utan farliga kemikalier.. Dock ska jag ha en son så jag har kört stenhårt på bla blå. men jag har tvättat alla kläder minst 2-3 gånger och räknar med att de är väl urtvättade endå :) 

• mammsen

I värmen så svettas bebisen och håller sig därför nedkyls bättre med en tunn långärmad än en kortärmad body ex, eftersom det blir lite fuktigt.. jag antar att det är samma med mössa, men nej.. jag kommer inte ha någon mössa om det är 25grader.. det känns helt ologiskt!

• godisbit

Mammsen - kollade lite på H&Ms sajt och så här står det om deras bomull:
    Organic cotton is cotton that, among other things, is grown without chemical pesticides or fertilisers. Organic cultivation also reduces the potential negative impact of cotton production on local water quality and biodiversity. The farmer must comply with thel principles and standards for organic farming, and the applicable standards (EC 834/2007 and NOP) do not allow the cotton to be grown using genetically modified organisms (GMOs).

Så det är ju bättre än en hel del... men som sagt var, det står inget om färgerna....

Jag sköljer upp plaggen för hand först för att bli av med överskottsfärg och sedan får de åka ett varv i tvättmaskinen, så i princip är de ju tvättade 2 gånger redan där. Vissa plagg med väldigt mkt färgöverskott kan jag nog tänka mig att tvätta en gång extra.

Baralillajag - jättegrattis till bebis och nu till hemgång också! 

• livelovelaugh
    Angelica1991 skrev 2012-07-03 02:17:59 följande:
    plötsligt händer det har läkarna och sjuksköterskorna och undersköterskorna sagt i många många veckor.. men när fan är plötsligt händer det, dom sa också hela tiden att hon är seg ur resperatorn för hon haft den så länge plus att hon har omogna lungor.. MEN VET NI

PLÖTSLIGT SÅ HÄNDER DET DEN - 30/6 19:30 läkaren kommer in och säger att nu ska vi dra tuben.. på bestämd tid.. :D hon har ju alltid extuberat sig själv och inte haft bra förutsättningar ..
    läkaren sa exakt dom här orden glömmer det aldrig " hon är redo" och så tummen upp... kan det verkligen vara sant... ja det kan det.. nästan 8 veckor väntan och hon kan ligga i cpap och hon gör det än nu... bättre värden bättre syresättning piggare gladare rörligare :DDDDD och nu efter lite drygt 2 dygn börjar hon få tillbaka rösten eftersom hon haft en tub mellan stembanden så har hon inte kunnat låta alls.. och jag skrattade så mycket när jag fick höra henne gråta för första gången !! det är inte högt en men för varje timme så blir det starkare... ja men kan ni fatta jag ser när hon är ledsen och hör när hon är ledsen , då kommer jag där som mamman och tröstar henne gungar henne lite lätt så hon somnar.. jag har aldrig gjort det förut för har inte kunnat veta när hon vart ledsen för hon har inte grimaserat heller.. nu börjar det verkligen gå upp för mig att hon är verkligen min bebis !! hon är en riktig bebbe =D kanske svårt för er andra att förstå hur jag tänker och känner och visseversa men det är helt underbara tider =D
    läkarna gör allt nu för att få henne att stanna i det här tillståndet, men jag kan säga det ser bra ut ! =) dock är vi långt ifrån hemma än men det börjar lukta lite hemsjukhus snart ! =)
    Grattis Angelica! Så fantastiskt! Duktig är hon lillgumman din och nu går det bara frammåt :)

För vran del är det snart hemgång :O Z ammar fullt nu och slipper sonden till helgen, det vi väntar på är att hon slutar dippa i pulsen, hon har igår fått slippa medicinen för det igen så nu väntar vi. Klarar hon det får vi åka hem! iadg vägen hon hela 2005g!