• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen

Fruelle - Isåfall måste jag få veta hur det går med amningen sedan! är så intresserad av dessa saker. Det ska ju iallafall bli ett naturligare och jämnare flöde av mjölken från början istället för att bli totalstopp så mjölken inte kommer igång och barnen går ner i vikt första dagarna till att mjölkproduktionen exploderar och man får problem med överflödig mjölk osv.. Amningen fungerade ju trots sprutan bra för mig sist men det är ju toppen om det kan bli bättre tänker jag för det var ju såklart lite jobbigt att vara sådär spänd och så.. :( Tycker det är så svårt att hitta information om denna sprutan man får och det värkar vara lite hysh hysh om det men min bm är så totalt genomärlig och bra som svarar ärligt på alla frågor och ger information och ordnar så man kan få informationsblad med fakta om saker man undrar över :)

• Jloow

Saftochbulle: jag tänkte på dig senast igår! Grattis till er dotter! Jag är också nyfiken hur det kommer sig att hon kom tidigt så klart.. :)

Ang. Sytosinonet som ni skriver en del och om och säger att ni inte vill ha.. Hur ställer ni er till andra typer av behandlingar under förlossningen? Typ EDA och andra typer av smärtlindring? Jag är ju personligen så att jag tar allt jag bara får om det kan underlätta flödet och återhämtningen..

• Sommaren12

Grattis Saftmedbulle! Minns dig också! haha det som etsat sig mest var nån konstig sexuell förklaring du hade till ditt nick! Tyst Hoppas ni mår bra. När tror du ni får åka hem? 

• mammsen
    Jloow skrev 2012-07-20 15:54:02 följande:
    Saftochbulle: jag tänkte på dig senast igår! Grattis till er dotter! Jag är också nyfiken hur det kommer sig att hon kom tidigt så klart.. :)

Ang. Sytosinonet som ni skriver en del och om och säger att ni inte vill ha.. Hur ställer ni er till andra typer av behandlingar under förlossningen? Typ EDA och andra typer av smärtlindring? Jag är ju personligen så att jag tar allt jag bara får om det kan underlätta flödet och återhämtningen..
    Jloow, jag tänker ju mer som så att allt som påvärkar mig barnet eller förlossningsprosessen negativt inte är bra att ta.. och jag tror att det är en ond cirkel om man börjar använda saker som inte är naturligt.. Vissa smärtlindringar gör att förlossningen kan bli utdragen och därmed jobbig då behöver man dropp som skyndar på och man får en normalsnabb förlossning med långa jobbiga värkar utan pauser (eftersom det är så värkstimulernade dropp funkar..) Eller så tycker personalen att det går för långsamt (50% av alla förstföderskor får värkstimulerande dropp) då blir värkarna intensivare, tätare OCH det blockerar tillvärkningen och utsöndringen av kroppens eget smärtlindrande vilket resulterar i att man vill ha/behöver mer smärtlingdring som gör att förlossningsförloppet går långsammare endå.. Barn som föds av mammor som har värkstimulerande dropp blir mer påvärkade och stressade, sämre hjärtljud och sämre syretillförsel osv, inte så konstigt eftersom de inte heller får changs att återhämta sig mellan värkarna! Värkstimulerande och starka bedövningar gör att personalen vill ha mer koll på barnet och mamman av säkerhetskäl och man ska kopplas på på fler maskiner och man kan röra sig mindre, även det är sämre eftersom det gör mer ont när man ligger still på rygg och dessutom går långsammare än om man kan röra sig fritt utan sladdar och ctg osv.. Läkningen efteråt går inte tvunget snabbare och bättre för att man får en spruta men den drar ihop livmodern kraftigt just efter förlossningen. Sedan får livmodern läka som vanligt eller antagligen sämre eftersom kroppen inte kan producera riktigt oxitosin.. Så frågan är om inte en förlossning fungerar bäst när kroppen får göra det den är gjord för! varför ska vi blockera vårt naturliga smärtlindringsystem som fungerat i tusentals år för att använda ett annat? Och varför ska man skynda på en förlossning som går åt rätt håll? Vi är inte robotar och alla öppnar sig inte 1cm/timme en del öppnar sig snabbare och det är ok medans en del öppnar sin långsammare.. Vad jag än läser om för bedövning (utom syrgas) har den effekter som jag inte vill riskera.. 
  • mammsen

OJ! villket inlägg jag skrev! Och det låter säkert jätterörigt det var bara mina tankar som flödade alldles för fort kors och tvärs! Jag är så dålig på att hålla igen!! Haha

• 7eHimlen

Saftmedbulle - grattis till dottern!! Kommer mkt väl ihåg dig! Hur kom det sig att det blev akutsnitt? O bild vill vi ju se! :D Skönt att ni ligger kvar på neo o får hjälp iaf!

Jloow - Idag har jag varit på spec mvc för prat om förlossningen o smärtlindring, det gick jättebra! Fick reda på att förstföderskor som går på Fragmin/Innohep (som jag gör) ofta föder ca 2-3 dagar innan BF och att vi även är ca 3 timmar snabbare än andra förstföderskor. PLUS att förlossningen oftast är mindre smärtsam (hoppas!!!!) Vi skulle vänta tills värkarna sätter in o sen minska dosen jag går på nu, o så ska det inte vara några problem att få EDA om jag vill. Har planerat att försöka klara mig på lustgas så länge det bara går, men eftersom jag inte har nån erfarenhet alls av hur förlossningssmärta känns så kommer jag ta EDA om jag känner att det behövs. Den där sprutan lär dock behövas i mitt fall, eftersom medicinerna jag tar ju är blodförtunnande. Men ska fråga min BM nästa gång.

Ang såriga bröstvårtor så har svärmor sagt att det enda som funkade för henne var att efter varje amning smörja in vårtan med lite bröstmjölk, o sen lufttorka. Så det provar jag nog med innan jag testar nåt annat. Syrran till exempel fick så variga bröstvårtor att hon slutade amma o bara pumpar ur istället. En annan kompis hade jättebekymmer i början, men efter lite trixande så funkade det jättebra. Det där med att trycka in bröstet ordentligt har jag hört av alla som pratat amning, så det låter ju som att man måste göra :)

I övrigt så har jag nu jobbat min sista dag på läääääänge, har nu semester fram till BF och först därefter börjar jag ta ut mammapeng :D Ska bli sååå underbart att slippa gå upp till jobbet (även om jag alltid vaknar tidigt ändå). O så har vi ju lite projekt här hemma som vi ska hinna med (tex måla köket o rensa i källaren).. sen har jag tänkt sitta i en solstol i skuggan på stranden typ tills jag får värkar :D

• 7eHimlen

Förresten vägde jag mig idag, för första gången på typ eeevigheter, (vecka 34+5 idag)  +11 än så länge, får se vad det slutar på, men det känns ändå helt okej, gjorde bara liiite ont i hjärtat att se 100,8 på vågen :/ så mkt har jag då aldrig vägt, men så har jag ju heller aldrig varit höggravid förut. 
    Ser verkligen fram emot vår peppartråd i höst o alla promenader jag kommer ta och hoppas alla kilon (plus ca 10 till) rinner av mig snabbare än snabbast). :P