• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • eightythree

Fru Elle: tack för din erfarenhet av selen! Blir ännu mer sugen nu, måste ju kunna bl.a. Gå till tvättstugan lite smärtfritt.

• Tesdy

Ninime: vad jobbigt för dig att det inte kommer igång på riktigt! Jag gick in nu för att skriva om inte det möjligen är så att du är på fl då du inte skrivit på hela dagen igår, men så bra var det tyvärr inte med andra ord.

• NiniMe
    Tesdy skrev 2012-07-20 05:17:10 följande:
    Ninime: vad jobbigt för dig att det inte kommer igång på riktigt! Jag gick in nu för att skriva om inte det möjligen är så att du är på fl då du inte skrivit på hela dagen igår, men så bra var det tyvärr inte med andra ord.
    Ja gud om det varit så Tyvärr händer inget mer, har en hickande liten sessa i magen Hjärta
  • Tesdy

Jag har också en hickande lite bebis i magen. Jag tror ju att det är en liten kille jag bär på men är ju inte helt hundra.

• godisbit

Mamsen och ninime - tack för lugnande ord! Att man ska bli så krokad på saker hela tiden när man är gravid I hela mitt vuxna liv har det handlat om att kontrollera vikten och eftersom jag gått upp i vikt bara av att passera godishyllan i affärerna har jag numera lärt mig vad jag kan äta och i vilka mängder. Men, såklart, inget sånt gäller i gravidkroppens land

Min vanliga bm har mer varit noga med att jag ska äta kolhydrater då jag innan graviditeten har ätit lchf-kost, så hon har väl inte tyckt att just jag behövde upplysas om vad som innehåller socker!

Så mkt vätska har jag ännu inte lagt på mig (peppar, peppar). Känner ibland hur fingrar och fötter pöser över men hittils har jag kunnat hantera det med att dricka mkt vatten och lägga upp fötterna/vila.

För övrigt var det på decimalen samma vikt i morse som de senaste dagarna!

Kram på er alla gravidpinglor!!!

• LiJon

Sommaren; Om det var "Innan du föder" ni fick se på föräldragruppen så kan jag bara säga thank god att det inte var den vi fick se, haha. Hade inte heller kunnat hålla mig för skratt! Fick hem den igår så jag och karln satte oss bredvid varann i soffan och skulle öva andning men jag kunde inte vara seriöst för fem över, dels för att det var mekonomen-reklam-tjejen som var med och den andra kvinnan som började bröla som en ko... 200:- i sjön! ;p

Okej, kan hända att jag själv kommer bröla sådär men då är det väl så, det komiska var att allt var så seriöst och så bara, "låt mig illustrera; bröööööl".

Fick hem min belly-bandit också, beställde originalet men de ringde ifrån butiken och sa att det var slut i den färgen, men att jag kunde få (den dyrare) bamboo till samma pris. Tackar man ju inte nej till! Ska bli spännande att se om man tycker att den funkar.  

Den här fredagen började bättre! Lyckades få tillbaks både fb och mejlen igårkväll, nu lär vi skaffa virusprogram (inte en dag för tidigt) innan jag vågar logga in via datorn, får använda mobilen tills vidare. Ska till BM nu på förmiddagen, ska väga mig vilket jag verkligen bävar för. Vägde mig nog sist i april nån gång...  

Sen är det 25-årsfest för en kompis ikväll. Har varit fullbokade den senaste tiden men jag ser det lite som "passa på". Sen kommer det ju dröja innan vi kan sticka iväg på sånt där bara vi.

• Stövelkatten
    NiniMe skrev 2012-07-20 05:53:56 följande:
    Ja gud om det varit så Tyvärr händer inget mer, har en hickande liten sessa i magen

Precis samma som för mig med SD. Tröttsamt!

Ska ringa till fl själv vid lunch om de inte ringt, kommer ju ändå inte få någon tid förrän nästa vecka och jag pallar inte gå så oviss under hela helgen.

Känsliga varnas nu!

Min vän i USA med den låååånga förlossningen har fortfarande inte fått hålla sin son, och igår stannade hans lilla hjärta också. de fick liv i honom igen, som tur var. Så; två dagar efter väldigt traumatisk förlossning har min vän inte ens fått hålla sin son men väl fått otrevliga samtal från sjukhusets billing department om hur och när de ska få betalt.

Jag funderar så hur detta påverkar anknytningen och riskerna för post partum depression.
  • Gadget

Fy vad hemskt stövelkatten! Varför får hon inte hålla honom? För jag antar att hon får träffa honom åtminstone? Märkliga land där borta... Vill gärna tro att det tack och lov inte går till så i Sverige eller i Tyskland heller för den delen. Hua. Hoppas det snart löser sig väl för din vän.

Tog lite bikarbonat typ förebyggande innan sänggåendet igår och hade ingen halsbränna. Tack för alla tips, fast det med glassen gillade jag bäst.

• Stövelkatten
    Gadget skrev 2012-07-20 07:46:21 följande:
    Fy vad hemskt stövelkatten! Varför får hon inte hålla honom? För jag antar att hon får träffa honom åtminstone? Märkliga land där borta... Vill gärna tro att det tack och lov inte går till så i Sverige eller i Tyskland heller för den delen. Hua. Hoppas det snart löser sig väl för din vän.

Tog lite bikarbonat typ förebyggande innan sänggåendet igår och hade ingen halsbränna. Tack för alla tips, fast det med glassen gillade jag bäst.

Han ligger tydligen nerkyld, jag tror det har med hjärnhinneinflammation att göra. Hon har sett honom nu, tror jag, men det mesta verkar ske i stängda rum och föräldrarna får sitta och vänta.

Men så ha detta med betalningen hängandes över sig också! (och det är verkligen en massa pengar) de tjänar för mycket för att få ta del av allmän sjukförsäkring, men har på pappret för lite pengar förra skatteåret för att teckna privat försäkring. Vi är bra lyckligt lottade som har en sån bra sjukförsäkring här!
  • fru Elle

Stövelkatten vad hemskt det låter som har hänt din vän. Känns ju som de utsätts för onödig stress och att det kan påverka anknytningen .

Svårt att råda någon annan när man ska åka in till förlossningen. När jag väntade mitt första barn så hade jag inte haft några förvärkar och när värkarna startade i vecka 39+2 kom de ganska regelbundet direkt och hade tre värkar på 10 min. Efter någon timme och de inte avtagit ringde jag FL. Hade inte speciellt ont av värkarna men FL tyckte jag skulle komma in då vi hade en timme till förlossningen. I bilen så blev de mer intensiva men var bara öppen 1 cm och det var 2 cm kvar på livmodertappen. Så de räknade ju inte ens att förlossningen hade startat då tror man gör det vid 3 cm. Men sen gick det fortare och dottern föddes 2,5 timmar senare.

Andra barnet hade jag mycket sammandragningar och förvärkar med. Då jag hade blivit ombedd att åla in direkt när jag kände att förlossningen hade startat så blev det en vända till FL där värkarna klingade av, dagen innan BF. Bar bara öppen 1 cm, men de gjorde en hinnesvepning och förlossningen startade 8 timmar senare. Var skillnad på värkarna som kom då, behövde andas igenom från första värken. Efter första kom nästa efter 15 min och sen efter 10 min. Gick och duschade efter första värken och när jag hade andra värken i duschen gick en blodblandad slempropp. Ringde FL efter att jag hade haft tre värkar men inte 3 på 10 min utan snarare 3 på 40 min. Men då jag hade ett snabbt öppningsskede min första förlossning fick vi komma. Hann vara på FL i 20 min innan sonen föddes.

Men rådet brukar vara 3 värkar på 10 min för förstföderskor. Sen tror jag att de säger 2 värkar på 10 min för omföderskor och när man känner att de är regelbundna. Men sen brukar FL rekommendera att man stannar hemma så länge man känner att man kan hantera värkarna för det händer att värkarna stannar av när man kommer in och så blir man hemskickad. Så åk in när ni känner att ni behöver något ni inte kan få hemma och känner er tryggare på FL. Sen om ni har en längre resväg så hade jag åkt in lite tidigare så man hinner dit.

Är inte så vanligt att man som förstföderska öppnar sig 10 cm på två timmar, brukar vara 1 cm i timmen eller ta längre tid som förstföderska.