• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    Bellatrix - Vad roligt att det hänt lite :) Att det är 2cm kvar på tappen är ju bra, den är ju typ 3-5cm lång i vanliga fall och ska ju planas ut och bli platt sammtidigt som man ska öppna sig ca 10cm. Och det är alltid kul med besked som visar att det går åt rätt håll! :D Första 3-4 cm kan gå ganska långsamt sedan brukar det gå undan :)

Stövellkatten - Åh vad skönt med possit besked! Jag tror inte det ska vara något problem med igångsättning de brukar inte säga emot en kvinna som kräver att få bli igångsatt om hon känner att hon behöver det bara kroppen är redo (altså tappen mjuk och redo och barnet är fullgånget) Kanske du kan slappna av nu med bra besked att du får lite vila i helgen och med lite tur kanske det startar helt spontant när du känner lite mera ro i kroppen :)

Ang amning och såriga bröstvårtor så beror oftast på att man är lite försiktig och ger lite för lite tutte till barnet. Altså man ska inte vara rädd för att (ursäkta utrycket) trycka in tutten ordentligt om inte barnet är riktigt glupskt och hugger ett rejält och stort tag. När bröstvårtan ligger längst bak i gommen blir det ingen press på själva bröstvårtan utan på bröstet och vårtgården. (känn med tungan så långt bak i gommen ni kan, där ska bröstvårtan på barnet ligga) Då blir det dessutom ett jämnare flöde från hela bröstet. Men i starten kan man bli lite spänd om brösten och då kan det vara svårt att få ett bra grepp och då kan såklart vem som hellst få lite problem, så salva kan vara ett toppentipps! Jag har aldrig provat men har kollat på olika sorter så jag vet villken jag ska skicka sambon för att handla om det uppstår några problem :) Oftast är man lite för försiktig och ger lite för lite tutte och det är då själva bröstvårtan kommer i kläm och blir öm och så vidare, jag hade tur med dottern hon var som en pirajja och bara slukade halva tutten typ det första hon gjorde när hon kom ut! Det var lixom hon som visade mig hur det skulle gå till, men det finns de bebisarna som inte är lika glupska och då kanske man får pressa in lite extra tutte när barnet gapar lixom.. Det är inte så avancerat om man bara känner efter vad som känns rätt och fel :) Det är ju ett sammarbete mellan 2 personer så det kan ju kräva lite övning :) Ni andra som agerat mjölkkossor redan, vad har ni för tipps för att förebygga ömma/såriga bröstvårtor? Mitt är helt enkelt att ju mer tutte som är i barnets mun desto bättre fungerar amningen och ju skönare är det!
  • Kampis

Albasmamma: Ja den finns på apoteket, och babyproffsen, babyland och såna ställen:)

Mammsen: Min tjej gapade inte tillräckligt stort i början, och sen när det är som du säger att tuttarna är som stenhårt pumpade femmans fotbollar är det ju omöjligt att trycka ihop tutten och trycka in så då hjälpte denna salva superbra!  

• mammsen

Kampis - Tack för tippset! Jag lyckades utan att få ett enda sår sist, men just när mjölken runnit till efter någon dag blev det ju kaos! OCh jag blev öm och så vidare men klarade mig undan ytterligare problem,, Hoppas jag har samma tur denna gången! Vet inte om det beror på det men jag är ganska storbystad, de säger ju att det inte spelar någon roll men.. Kommer iallafall skriva in i min journal att jag inte vill ha sprutan med oxitosin som alla nyförlösta mammor får av rutin så fort bebben är född. De har funnit sammband med att mjölken inte rinner till naturligt då utan att det blir först ingenting och sedan katastrofmycket.. Tycker att det är helt onödigt med den sprutan och tror att kroppen är skapt så att vi får rätt mängder av hormoner endå. Hoppas att jag slipper det värsta spänningarna i bröstet då och på så sätt slipper hamna i riskzoonen för ömma bröstvårtor,, Men om det behövs,, är det någon skillnad på PureLan och andra salvor?

• Kampis

Den  innehåller 100 procent lanolin (ullfett) utan några konstgjorda  tillsatser eller konserveringsämnen, så den är väldigt naturlig och man kan även ha den på andra torra ställen på kroppen, tom bebisen. Samt att det inte gör nåt om bebisen får i sig lite av den under amningen

• Stövelkatten
    Novixi skrev 2012-07-20 12:21:56 följande:
    God middag alla fina mammor! Verkar som att många fått sova gott inatt, jag också :) bara en kisspaus på hela natten! Mina "värkar" avtog igår efter en stunds vila så jag antar att det var vad ni andra kallar förvärkar. Första gången jag hade det så visste inte riktigt hur det skulle kännas.

Det konstiga är att jag hade ont konstant (i ca 30 min) när jag rörde mig, det var inte smärta i intervaller? Nån som känner igen det?

Trodde förvärkar kom i intervaller precis som riktiga värkar? Detta är ju en hel vetenskap! :O

Absolut, jag blir som öm i hela magen, som rejäl träningsvärk. Och sen är själva sammandragningarna en annan sorts smärta.

Mammsen- så tänkte jag med. Nu kan hon få komma när som, för på tisdag har hon inget val. Typ.
  • mammsen
    Nettan1982 skrev 2012-07-20 12:54:40 följande:
    Vänta lite... Får man en spruta med oxytosin efter förlossningen? Varför i friden då??? :/
    Det är för att livmodern ska dra ihop sig snabbare,, det är vanligt i fattiga länder där kvinnor inte klarar av en blödning då de blöder kraftigt,, men här så ger man det fortfarande av rutin och jag frågade min barnmorska som inte vet riktigt varför,, "Det är väll för att spara pengar sa hon"

• lillakotten

Mammsen: jag har små bröst och fick heller inga sår sist. Så det beror nog inte på storleken. Det har nog mer med hur bra bebisen suger.

• mammsen
    Oxitosinspruta efter fl - Sean är jag kluven i frågan om jag vill att mitt barn ska få sprutan med k-vitamin eller ej,, den ger de ju under första skötningen men den har de gjort mycket tester på utan att hitta några negativa effekter.. Dock sjunker barnens egen producering av k-vitamin efter en sån hög dos,, men det är ca 1 av 10.000barn som dör av någon konstig sjukdom  om man inte får den så risken är ju liten men vågar man changsa? Jag vet inte, jag tror jag låter de ge han den sprutan.. Men att spruta i mig massa hormoner ska de ge tusan i denna gången.. Livmodern drar naturligt ihop sig när kroppen själv utsöndrar oxitosin i samband med själva förlösningen och amningen och liknande. Om man blöder MYCKET kraftigt kan det kanske vara bra med denna sprutan, men som jag förstår finns det bättre alternativ till att stoppa blödningar.. Det är konstgjort oxitosin och kallas syntocinon.. Samma som man ger för att påskynda en förlossning men sprutan är MYCKET mer koncentrerad och man får dessutom allt på en gång lixom.. Vem tänker på en spruta i skinkan när man tar emot sin nyfödda bebis i luften lixom??