• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Kanske lite OT men nån som vet?
    Vi vill att vår dotter ska ta mannens efternamn. Han heter Viberg i folkbokföringen men hela hans familj har alltid informellt stavat med W. Kan man registrera henne med W eller räknas det som helt nytt efternamn då? 

• Noli

Skalpelektroder är definitivt läskiga, men jag måste erkänna att det kändes otroligt tryggt att ha dem fästa på bebisens huvud. Det innebär ju att man har väldigt bra koll på hur de mår, och den lilla kroken man fäster med är inte alls stor och trycks fast lite löst (därav att de ofta faller av).

• jguz

Tesdy: när jag skulle få min första son såg jag inte röken av någon slempropp, någonsin... Och han kom ut

Andra grav. Gick proppen på danderyds sjukhus efter ett tillväxt ultraljud. Då var klockan 14:30.... Vattnet gick 02:00, de föddes 04:20 och 04:21

• jguz

Det går nog inte att rega henne med W.
    Jag hette Blomquist när min son föddes. Skatteverket har alltid stavat Blomqvist... Vi fyllde i med U... Men det stod med V ändå på alla papper. Så det går nog inte att ändra stavning om inte din man gör det först.

• godisbit

Grattis Saftmedbulle!! 

Mamsen - det där med oxytocin/syntocinon låter ju aningen skumt, får nog läsa på om det - tack för tipset!

• Sommaren12
    jguz skrev 2012-07-20 18:05:29 följande:
    Det går nog inte att rega henne med W.
    Jag hette Blomquist när min son föddes. Skatteverket har alltid stavat Blomqvist... Vi fyllde i med U... Men det stod med V ändå på alla papper. Så det går nog inte att ändra stavning om inte din man gör det först.
    Nej jag misstänker det... Kostar det att byta barnets efternamn sen? 
  • godisbit

Gnällvarning....
    Alltså... jag som sov så gott i natt och kände mig pigg när jag knatade iväg mot jobbet i morse.... nu är jag heeelt slut! Vet inte varför, men det är plötsligt som att ingen av våra vikarier kan jobba längre! Antingen har de timmar på andra enheter, eller så har de semester eller så åker de på bröllop och annat skoj.... Inte så att jag missunnar ngn egentligen, men det blir så bökigt när det inte finns någon som kan hoppa in. Igår hade jag bestämt mig för att ta graviditetspenning eftersom jag var inbokad på ett 13-timmars pass och det blir lite för mkt för mig numera.... men vi fick inte in vikarie så jag fick jobba halva mitt pass ändå (jo, jag vet att jag har rätt att ta ut gravledigt, men samtidigt vill jag inte sätta kollegorna i klistret liksom). Idag åkte jag på 3,5 timmars beordrad övertid utöver mitt eget arbetspass... =(  

Alla pass var bemannade när chefen gick på semester, men sen har en kollega blivit tvungen att vabba i flera veckor och folk har bytt pass för att täcka upp när det var kris då... vilket betyder att det är en massa tomma pass nu istället! 

Som tur var fick jag tag på en handläggare på försäkringskassan så jag kunde få koll på vad som gäller för mig som blandar jobb och graviditetspenning när jag blir beordrad att jobba över!

Men sen (slut på gnällvarnignen) kommer underbar sambo och hämtar mig efter jobbet och samtidigt som jag halvsover i badkaret  steker han pannkakor till middag så jag bara går ur handduken och in i badrocken och sätter mig vid dukat bord!!

Vissa dagar blir man liksom lite extra kär bara =)

• fru Elle

Innan jag kom till förlossningen med första barnet var jag inställd på att jag skulle vilja ha eda, lustgas mm. Men visste att jag hade en hög smärttröskel och ville gärna prova utan. Nu klarade jag mig utan, eller när jag ringde på BM och ville ha bedövning så bad den BM mig att vänta på en annan BM. Ringde på den en stund senare och då var jag redan öppen 10 cm, så det var ingen ide. Sen hade jag bara smärtsamma värkar i ca 15 minuter och det klarade jag sv. Skillnad om det hade varit så intensiva värkar under en längre tid.

Sen inför nästa förlossning visste jag ju att jag klarat mig utan bedövning tidigare och ville prova igen. Gick alldeles utmärkt och det jag gillar med att inte ha bedövning är att jag är med hela tiden. Skillnad om man blir väldigt smärtpåverkad då kanske man får en bättre upplevelse med bedövning.

Ang skalpelektrod fick dottern det när det konstaterades att hon hade låga hjärtljud för att ha bättre koll. Hade hjärtljud på 40 och de ville dra ut henne med sugklocka. Men precis när de ska sätta klockan så hår hjärtljuden upp och de låter mig krysta utan klocka. Var så skönt när all överflödig personal och läkare gick ut från rummet och jag kunde krysta själv. Dottern föddes 13 min senare. De sa till mig att de låga hjärtljuden berodde på de intensiva värkarna jag hade haft.

Mammsen, hoppas jag kan klara mig utan spruta och att mjölkproduktionen kan komma igång denna gången. Har aldrig fått igång en tillräcklig produktion tidigare.

• Challelotten

Grattis saftmedbulle :0)

Får sätta mig vid dator ikväll och läsa vad som har hänt de senaste dagarna :0)

Var hos bm igår och lillen har fixerad sig. Kollade även dotterns papper och allt stämmer in i det sista men jag hade större mage i början med dottern.

Nu går man bara och väntar :0) och snart blir det nog massa bebisar här.

• Noli

Apropå ingenting så kom H&M:s höstkatalog idag och det kändes faktiskt riktigt kul att kunna kolla igenom de "vanliga" kläderna denna gång till skillnad från när vårkatalogerna kom. Sneglade på sidorna med mammakläder med viss avsky Ser fram emot att shoppa lite nya kläder i höst!