• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen

Syntosinon (konstgjort oxitosyn) - Ni som är intresserade av skillnaden mellan oxitosin och konstgjort sådant (syntosinon) kan läsa om det här :) http://www.asfaleia.se/?p=11958 Hittade just den sidan och fastnade i texten! Sjukt intressangt!

• Gadget

Min barnmorska sa att hon brukar hjälpa mamman att massera magen för att hjälpa livmodern dra ihop sig i samband med hembesöken vi får här i Tyskland dagligen tills bebis är 10 dagar. Låter nyttigare med massage än massa sprutor. Dessutom ska väl hallonbladsteet också hjälpa mot detta om man vill vara lite naturligare.

• mammsen

4 Utdrag ur texten på länken ovan som jag inte kunde låta bli att klippa in här.. Sprutan man får ges efter barnet är fött men det det är mest känt för är ju att det används för att påskynda förlossningsförloppet i form av värkstimulerande dropp.. I princip alla som inte tydligt sagt nej till denna spruta får den av ren rutin. Jag personligen tror inte på det! Altså jag tror inte att den behövs.. Men jag tycker alla ska ha rätt att bilda sig en egen uppfattning och själva få vara delaktiga i att ta beslut om vad som sprutas in i dem. Man tänker ju inte på det när man väl ligger där och det är ju aldrig någon som berättar om att denna sprutan ges lixom.. 

"Oxytocin har en pulserande utsöndring, vilket gör att kroppen får en paus emellanåt och kroppen kan styra hur starka värkarna blir utefter livmoderns ork och bebisen mående. Syntocinon ges kontinuerligt vilket gör att värkarna kan bli längre och starkare än bebisen eller moderkakan klarar av"

"Syntocinon blockerar endorfiner, som är kroppens eget morfin. "

"Oxytocin är välkänd som kärleks- och anknytningshormonet och hjälper med anknytning mellan mor och barn direkt efter förlossningen. Syntocinon ger ingen anknytning- eller kärleksupplevelse, och samtidigt blockerar syntocinonet oxytocinet vilket innebär att anknytningsprocessen kan störas."

"Om du under förlossningen erbjuds syntocinon, så fråga om det görs av någon medicinsk anledning och i så fall vilken! Ofta ges värkstimulerande dropp för att förlossningen ska gå snabbare, utan medicinsk anledning. Kanske är barnmorskan otålig eller stressade för att avdelningen har högt tryck? Kanske tycker barnmorskan att kvinnan blir för trött om förlossningen pågår länge till? (Då kan kvinnan istället få hjälp att sova och vila mellan värkarna. Kanske ett varmt bad är lämpligt?)"

Hur många av er som har fött barn vet något om denna sprutan?

• mammsen
    Kampis - Ja det är rutin, jag viste inte att jag hade fått den försen jag fick höra talas om det 4 år efter och nu när jag var gravid beställde jag hem alla mina journaler och frågade personalen och visst hade jag fått den.  Men det är frivilligt! Men man kan ju inte ta ett eget val om man inte vet om det.. så sjukt.. 

Gadget - Ja det låter vettigt :) det är ju ett sätt att öka den naturliga oxitosin nivån i kroppen, både berörning och massage.. Men här ska det gå fort och sjukvården har inte tid att springa runt och massera folk,, Hjärnan utsöndrar massor med oxitosin när man ammar som gör att livmodern drar ihop sig. Moder jord har ju lixom skapat ett perfekt sätt endå så varför gå in och bryta och förstöra det med massa annat skit för att skynda på prossessen?? Som min bm sa "för att tjäna pengar" Jag älskar henne! 
  • mammsen

Stövellkatten - Ja de kan ge det i dropp om man redan har det men det men Konsentrationen är mycket högre av syntosinonet än det man får när man bara får det som värkstimulerande. Läste på barnmorskebilens blogg att det var ungefär lika mycket i en sån spruta som allt det syntosinonet man får av ett värkstimulerande dropp på 10 timmar! Det är ju sjukt mycket! Nej, de kommer ofta in och "konstaterar" saker och då tänker man ju att det är så det ska gå till lixom, men jag kommer nog att vara lite mera frågvis denna förlossningen än jag var senaste och ifrågasätta varför de vill göra saker och ting. Hur födde de barn förr i tiden lixom? Och när ska vi börja ta våra husdjur till ett djur-bb så de med kan få alla rutingrejjer :P

• mammsen
    Nettan1982 skrev 2012-07-20 14:11:58 följande:
    Den fick jag efter min förlossning nu när jag tänker efter men känner mig tveksam till att få den igen. Kroppen borde få en chans att ta hand om dig själv... Förutsatt att man inte blöder en hel massa...
    Ja, jag menar det.. Kroppen klarar att förlora 1 liter blod utan problem och oftast räknas int läget som akut försen över 1½-2liters förlust vid en förlossning.. Men jag vill nog endå helre att om jag nu blöder kraftigt och det inte vill sluta att de får använda en annan åtgärd (vad gör man under vanliga operationer eller efter olyckor vid kraftig blödning lixom?! där snacas det ju iallafall inte livmodersammandragande konstgjort hormon lixom)
  • mammsen

Jaja, ärs ärs! Jag har skrivit nej på min förlossningsplan och min BM har skrivit nej i min journal och för säkerhets-skull har sambon papper att visa dem om det värkar som de inte läst vad som står ;)

Nu ska jag iallafall stoppa i mig något! Jag tog min blutsaft tillsammans med en skål jordgubbar till lunch så nu blir det en rejäl smörgås till mellis och sedan får det bli ordentlig mat till kvällen.. Antagligen mycket mat så jag kan frysa in lite,, all infryst mat till bebistiden har tagit slut,, så även fikat jag bakat under flera dagar förra veckan för att ha när vi bjuder hit gäster när lillebror är hemma :P Hur håller man fingrarna borta lixom???? 

• Bellatrixx

Mammsen - Jaha, vad spännande! Då kanske det händer något snart då, jag visste inte alls vad det innebar utan nickade mest och såg glad ut.. Haha Kul att du bakar, vad har du bakat för något?