• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Jloow

Mitt kiss luktar ALLTID kalaspuffar när jag ätit det tidigare under dagen. Det trodde jag var anledningen..

• Jeda
    cupcakekiller skrev 2012-07-21 21:03:11 följande:
    Jeda: han är med äldre än mig, (24, jag är ju 19), tydligen skulle han vart redo OM vi har ihop...vet inte riktigt vad han tänker med faktiskt, menmen...finns inte en chans att jag skriver på gemensamvårdnad sålänge vi inte bor tsm, och det lär väl aldrig hända
    Ja men tyvärr blir vissa karlar aldrig mogna nog för att vara pappor... Novas är 37 och kan inte ta hand om henne de helger han har henne, lämnar bort henne till sin mamma elr syster. Men det är ju kul att kunna skryta om att man har  en dotter som är så väluppfostrad...
    Jag var 18 när jag fick första och hennes pappa var då 20, men han tog sitt ansvar direkt utan problem och idag bor både hon och lillebror kvar hos honom ( jag flyttade ju 35 mil bort).

Nej, njut av liten sen och försök att inte lägga mer energi än nödvändigt på honom och han tjej. Så mår du bäst :)
    Livet är en dans på rosor, men även den vackrast rosen har törnen
  • babyhummingbird

Sommaren12: Har också bokat Batman på onsdag! Haha :D Kommer bli tuuuungt, med det får det vara värt!

Jguz: Här luktar det också kalaspuffar! Någon har sagt till mig att det kan vara när man druckit dåligt.. Att det luktar lite kalaspuffar.. när det är mer koncentrerat liksom!

Nu är jag hemma från allsången.. Fick lämna tidigare då sammandragningar blev lite väl påtagliga.. så gick hem och smet inom godisbutiken ;)

• jguz

Jag har inte ätit kalaspuffar på flera år... Så det kan inte vara svaret

• NiniMe

Nu är jag riktigt trött på detta.. Vill inte vara gravid längre, nu vill jag träffa vår lilla flicka.. Får nästan panik på detta att knappt kunna resa sig upp från soffan utan att gubben hjälper mig, känslan av att inte kunna sitt på golvet och leka med mina barn, känslan av att nästan pinka ner sig varje morgon för man inte kan springa in på dass för att kissa, trött på att sitta på dass och försöka skita i en halvtimme, jag är en snabbskitare annars hahaha...... Suck säger jag bara.. Nä så många tecken man haft på att det skulle vara igång har totalt övergett mig idag och jag känner mig helt uppgiven... Jag vill inte vara graviiiiid meeeer!!!

Ang värkstimulerande dropp så är jag absolut ingen idol av det... Jag är nästintill anti panodil med men när jag har läst och fått uppleva med egna ögon när jag var Doula till min kompis så höll jag på att smälla av... När min vän skulle föda så kom dom in och titta till henne och fråga nästan på direkt, vill du ha eda nu? (här tycker jag att bm borde kommit in, sökt kontakt med henne, fått henne till att känna sig lugn och trygg med sin förlossning, allt gick som det skulle osv) Jag hade försökt detta men när bm kom in och ställde frågan direkt så kände hon ju att absolut, det var typ redan framdukat... Dom satte eda på henne och ja hon fick vila, har för mig att hon haft värkar typ 10-12 timmar vid detta laget... Hon fick vila i EN timme sen kom barnmorskan in igen och kolla om hon öppnat sig och det hade hon inte, så ja där kom hon sen rullande med värkstimulerande dropp till henne... HON GAV HENNE 1 TIMME efter att edan hade satts, en sketen timme...

Sen när hon satte droppet så började hennes helvete... Dom var inne och kände på henne 1 gång i timmen (jävligt uppstressande) dom tyckte inte det gick fort nog och dom öka och öka och öka, i slutet skriker min vän att ni tar livet av mig, värkarna blev så starka att bebisen trycktes upp mot hennes lungor så hon fick inte luft, ändå öka dom, hon sa till dom att sluta ge henne droppet.. Dom gjorde ett litet uppehåll och hon var fullt öppen men pojken låg inte så han var på väg ut, min kompis fick fejkkrysta och dom jublade för han pressades ner... Men sen åkta han upp igen... Ok på med mer dropp så han åker ner... Och dom ökade droppet i smyg men min kompis blev skitarg och skrek på dom att låta bli för än en gång pressades han upp i lungorna på henne... Till sist började min kompis prata om att jag och hennes mamma skulle ta hand om hennes barn för nu dör hon, hon var cool lugn i rösten när hon gav sitt "avsked" jag börja böla, hennes mamma börja böla och ja DÅ fatta dom att det var inte läge och pressa på detta mer...Så det blev ett akut kejsarsnitt istället och där visade det sig att pojkens huvud var för stort och han hade fastnat och kom inte ner i kanalen.... Han mådde bra hela tiden och även efter, men hur mådde hans mamma?!

Efter när man fick pratat med barnmorskan som pressat min kompis till det yttersta, så var det precis som om hon ville han beröm för att hon tagit beslutet om KS, men jag var ju där, jag såg med egna ögon hur hon hela tiden ville ha en vaginal förlossning, hon pressade min kompis i 5 timmar på detta viset...

Ja jag litar också på vården och dom har mer kunskap än jag, men när det gäller min kropp och min vilja så gud nåde den som kör över mig när jag säger nej... Och ja det finns solskenshistorier och det finns regniga men det jag tycker brister så mycket inom vården är att dom (personalen) förlitar sig så mycket på allt det medicinska, istället för att lära ut till dom födande hur dom ska hantera det, lära/hjälpa pappan, ge dom självförtroende och trygghet under en förlossning.. Inte bara sätta en nål i ryggen eller dropp osv för att det ska underlätta för personalen.... 

Tyvärr så försvann min roll som doula jättemycket hos min vän eftersom personalen skulle ha stenhård koll med undersökningar och kontroller hela tiden, jag fick aldrig en chans att hjälpa min kompis på rätt sätt...

Huja detta blev en del hahaha

Allt jag vill är att ni absolut är öppna och lita på vården men lita på er själv i första hand... Hjärta

• 0LillaJag0

Jag har läst endel om sen avnavlig och enligt denna sidan http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10609 är det bästa om avnavlingen sker efter 3-5 min som jag förstår det. Då barnet fått nästan allt sitt blod och det bör göras för att barnet inte ska få för mycket och drabbas av något som heter Polycytemi (sista stycket).. Har ni mer kunskap än jag?

• Gadget

Ang kalaspuffelukten känner jag igen det sedan tidigare även som ogravid men kan inte säga att jag sett ett sammanhang. Ja, lite vätskebrist ska man väl ha samtidigt för att överhuvud taget känna, men inbillar mig att något med kosten gör själva kalaspuffelukten. Socker?

• 0LillaJag0

sitter förövrigt och knåpar ihop ett förlossningsbrev så därför jag funderar på önskemål o hur man ska formulera sig... Har ni skrivit ngt? Jag gjorde inte det förra förlossningen men känner att jag har lite mer önskemål då man vet mer om hur allt går till.. Då var det mer att lita på personalen och att det fick bli som det blev liksom Flört

• Bellatrixx

Haha vad skojigt att ni pratar om kalaspuffar, har inte ätit det sen jag var yngre och häromdagen fick jag ett sånt sug efter det så vi åkte och handlade ett paket. Kanske berodde det på kisslukt som fanns undermedvetet?!