• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Jeda
    cupcakekiller skrev 2012-07-21 19:40:49 följande:
    Sommaren12: nej pappan är inte med, vi träffades lite då och då bara och jag blev gravid av pillerslarv. När jag ringde i berättade att jag var gravid så kom det fram att han hade tjej sen fyra år tillbaka, sen sa han att det inte fick komma ut att han var pappan osv. Men ja, jag har alltid velat ha barn och abort passar inte mig. Nu är ju han dock så störd att han går och berättar för alla att han är pappan men tror att han ska slippa stå på pappren, well drömma går ju! Han erkännde även för hans tjej, men hon tror att han ljuger o de är fortfarande ihop. Lär väl bli bråk när faderskapet ska skrivas på men dnatest kan ju inte ljuga så! Min mamma kommer vara med undet förlossningen och jag kommer bo kvar hemma fast börja betala lite hyra tills jag får ett eget ställe, står i bostadskö så hoppas inte det tar alldeles för lång tid :) förlåt för wall of text, skriver på iphonen
    Jag hade det ungefär likadant med min yngsta tös, hon blev till trots spiral :/ Pappan vägrade, var inte redo osv (trots att han är äldre än mig). Han och hans syster försökte övertala mig till abort och snackade en hel del skit på stan.

Det du kan göra för att göra det enkelt för dig är att redan nu kontakta familjerätten så ni två får lämna dna, så tar de det på bebisen (kan ta från navelsträngen eller topsa kinden) direkt efter fl. Då har du svaret inom tre veckor :) Men om han beter sig såhär redan nu är mitt råd att INTE skriva på gemensam vårdnad ( kolla extra nog apå papprena på familjerätten, de försökte lura mig att skriva på gemensam direkt), då får du alla dagarna från f-kassan, annars får du snällt dela med dig till honom och han kan neka att skriva över sina dagar till dig.

Du kommer fixa detta galant!  :)

Jag hade med min närmaste vän på fl och nu när det är småsyskon på G funderar min 4-åring en hel del kring det där med vem som klipper navelsträngen, hon vet att storasyskonens pappa klippte deras och att pappan till liten kommer att göra det. Men att hennes klipptes av min kompis och inte av hennes pappa.....
    Hon önskade att hon fick vara med när liten föds så att hon kan få klippa navelsträngen Hjärta
    Livet är en dans på rosor, men även den vackrast rosen har törnen
  • mammsen

cupecacekiller - Ärs om hans tjej ringer! du har ju inte gjort något fel vare sig du visste om henne eller inte det är ju hennes kille som knullat runt och varit otrogen,, tyvärr är han tydligen ett pucko men villken tur att det blev som det blev! Du fick ju ut en underbar efterlängtad bebis (eller ja, snart iallafall) :D
    Det med droger är ju bara ta upp med familjerätten om han vill ha umgänge då kan de kräva in drogtester innan umgänge, men umgänge brukar inte vara aktuellt första året om inte föräldrarna är överenns då barnet i princip enbart är i behov av sin mamma (enligt socialstyrelsens riktlinjer) :) Ang hans tjej så hade jag inte ens pratat med henne! Thats it! Om hon är arg får hon lixom ta det med sin sambo... 
    Vill bara avsluta med att säga det att jag var ensam med min dotter hennes första år och det är helt klart det året med mest kärlek, sömn och lugn och ro jag haft sedan jag blev mamma.. Då kunde jag bara ägna mig åt henne och det var lättare att ta sovpauser utan att få dåligt sammvete osv.. Jag skuylle inte vara orolig över att behöva göra det igen, även om det såklart är underbart att dela det med någon med :)

• Stövelkatten
    Julies skrev 2012-07-21 20:49:03 följande:
    Vill gärna också höra om någon vet vad "kalaspuff-lukten" beror på....!!

Ingen aning, googlade när det hände mig för någon månad sen, men hittade inget vetenskapligt svar på det.
  • mammsen

Jgus - Kalaspuffar är ju goda! och luktar gott med så det måste vara ett bra tecken ;)

• mammsen

Nu är jag sugen på kalaspuffar :/ men sambon skär upp vattenmelon och vindruvor til sig själv och  sin vackra älskade högravida flickvän,, tur det,, för jag har inga kalaspuffar!

• cupcakekiller

Jeda: han är med äldre än mig, (24, jag är ju 19), tydligen skulle han vart redo OM vi har ihop...vet inte riktigt vad han tänker med faktiskt, menmen...finns inte en chans att jag skriver på gemensamvårdnad sålänge vi inte bor tsm, och det lär väl aldrig hända

• jguz

Mammsen: behöver jag säga att blev sugen på det... Haha... Ska nog köpa det i morgon

• DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-07-21 20:44:14 följande:
    Tedsy - Det är klart att barn kan födas med höga apgarpoäng trots dropp just som barn utan kan födas med låga men kika på socialstyrelsens sammanfattning av alla födda barn förra året (eller ett annat år) så framkommer det ganska stor skillnad svart på vitt när det gäller apgarpoäng i genomsnitt av barn som förlösts med värkstimulerande eller eda mot de som föds utan.. Hur upplevde du att dina värkar blev av det värkstimulerande droppet? Fick du pauser så du och barnet han återhämta er osv? För för de flesta är det ju inte så.. Det kan ju vara en förklaring isåfall :) Vår förlossningsvård har fått mycket kritik av våra grannländer (främst danmark) och när det gäller värkstimulerande dropp, avnavling och sjukhusmiljö mm så ligger vi efter både danmark och norge m.fl Om du går till bibloteket och lånar "jordemodern" kan du läsa vad landets barnmorskor tycker om förlossningsvården i deras fackföreningstidning.. Många skriver arga insändare och förklarar varför de väljer att söka jobb hos våra grannländer, många är arga och upprörda över att det är läkare och läkarvård som tar över deras patienter och att de inte får lov att sköta och vårda sina gravida, födande kvinnor så som de lärt sig är bäst.. Barnmorskor som tvingas göra saker på "rutin" som de är helt emot osv.. Tycker det är en tidning du borde läsa några sidor av! För mer utbildade åsikter och ärligare åsikter än så får du inte! Till skillnad från 2004 så har fler kvinnor möjlighet att dela sina erfarenheter och samla viktigare information på nätet osv.. Det finns helt enkelt mer information och den är lättare att ta del av än vad det fanns då och då blir det annorlunda.

Jag fick värkstimulerande dropp med min förstfödde då EDA:n fick värkarbetet att avstanna. Tycker inte att det blev något bra värlarbete av det, jag hade ont hela tiden utan pauser och kände samtidigt inte när jag skulle krysta. Var nära att barnet fick förlösas med sugklocka trots att början på förlossningen gått snabbt och bra.

Hade dessutom antagligen inte ens behövt EDA pga att det gick så snabbt. Fick vänta på edan och när de sedan kollade hur mycket jag var öppen sa de att de inte velat ge om de hade vetat det. Nä... kan definitivt inte rekommendera det. Hade en bättre och mer smärtfri förlossning andra gången med bara lustgas .