• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    Här kommer dagens lååång svar i vanlig ordning, jag hoppas inte ni hatar mig för det :P

7ehimelen
    - Ja bröstmjölk tror jag är toppen med! Jag testade ju aldrig någon salva sist men tog för vana att smörja både bebisrumpan och bröstvårtorna i bröstmjölk och luftade ganska mycket kanske var därför bröstvårtorna bara blev lite ömma som värst men aldrig såriga och min dotter hade aldrig problem med att vara röd i stjärten i princip, Men jag smörjde lixom av bara farten, jag väntade inte tills problem hade uppstått.. SÅ det tycker jag du ska testa med! En del tycker ju det känns lite fel tydligen :/

Ninime - Så bra att vi sitter under samma tanke-ek :) Du skulle störtälska min BM, Eva maria . wassberg, en riktig kändis från barnmorskevärlden, skriver ofta i deras facktidning, har varit med i många gravid-tidningar och bloggar om alla fel i vår förlossningsvård (detta har jag tagit reda på själv och det är inget hon skryter med) Hon jobbar på barnmorskebilen i gbg som håller på med utbildningar och hemförlossningar och dylikt. Min sambo gillart henne med och pratar jag om henne så säger han alltid "ah, hon hippiebarnmorskan eller" haha jag vte inte riktigt varför men,, hon är toppen!

Sowe81 - Altså med sprutan, man behöver ju inte byta ut den mot hallonbladsthe eller liknande.. Man behöver inget substitut för den alls,, en kvinnas oxitosinnivå är ALDRIG så hög som just när man drivit ut sitt barn och fått upp det på bröstet, sedan i samband med amning så ökar oxitosinproduktionen i hjärnan med. men den prosessen stoppas av det konstgjorda, altså hjärnan KAN INTE producera oxitosin när man fått konstgjort sådant. Och när det väl går ur kroppen efter någon dag, vad händer då? Först då producerar kroppen oxitosin och det är i samband med det mjölken brukar rinna till, sammanträffande?.. Kanske därför NÄSTAN alla nyfödda går ner i vikt första dagarna istället som upp som är det normala.. Vet inte hur mycket kunskap ni har av djur men där är det inte normalt att djur som diar går ner i vikt.. Missförstå mig inte den är toppen att den finns! Den kan rädda liv där det inte finns någon sjukvård i Afrika till exempel om en kvinna blöder kraftigt efter förlossningen.. Det kanske är 1 av 100 kvinnor som värkligen behöver den! Men på rutin "i förebyggande syfte" det tror jag inte på! 
       Och svar ang frågan om skalpelektrod - Du kan tacka nej till skalpelektroden och be om annan övervakning av barnet. Jag uppskattade dock skalpelektrod då jag kunde röra mig bättre än med ctg och därför kunde få en bekvämare och snabbare förlossning, men på de flesta sjukhus sätter de bara skalpelektrod på de barnen de är oroliga för och behöver lite mer uppsyn på till ex barn med dålig hjärtrytm samt till kvinnor som tagit eda eller värkstimulerande dropp där risken för att barnet mår dåligt ökar.. Om någon kommer in i förlossningsalen och säger "nu ska vi bara sätta en liten skalpelektrod då.." så våga fråga varför! Fråga efter fördelar och nackdelar! Det är ditt beslut som födande kvinna att ta men sjukvården lägger ofta upp det som "rutin" olika sjukhus har dessutom olika "rutiner" så det måste inte tvunget vara det enda rätta som man tänker sig! Skalpelektroden skruvas in som en liten korkskruv, den är tunn och liten men ibland har de svårt att få det rätt och då kan bebisarna bli stressade och få försämrad hjärtrytm. Erfaren personal brukar fixa det ganska snabbt och smärtfritt. Jag kommer tacka nej till skalpelektrod om det inte är så att att bebisen värkar stressad eller påvärkad på något sätt, då tycker jag det kan vara bra med den extra övervakningen, men räknar med att det inte behövs för mig räcker det att kolla med ctg en stund då och då och sedan ta av skiten och röra mig rint :)

Jloow - Jag förstår inte vad du menar!? *korkad* Jag tror ju helt enkelt på statestiken, de som väljer bort medicinska smärtlindringar har enligt statestiken snabbare och lättare förlossningar med mindre risk för att man behöver göra instrumentiella ingrepp och dessutom bättre hälsa på barnen när de föds.. Och därför tror jag att när man igentligen bara vill ha det så lätt och smidigt som möjligt med minsta möjliga smärta kortast möjliga tid (och vem vill inte det)  måste man våga lite på kroppens egna smärtlingdring! Men vad gäller sprutan så gäller ju det inta bara sprutan man får direkt efter barnet är fött utan det är ju samma med värkstimulerande dropp som ca 50% av alla förstföderskor får och något färre omföderskor får.. Det är ju med syntocinon lixom och ger såklart samma effekt.. Och fårgan är ju om värkligen hälften av alla kvinnor på svenska sjukhus inte klarar av att föda ett friskt barn själva i kroppens egen takt eller om det är sjukvården som ska vara så snabba och effektiva som möjligt? Droppet ger smärtsammare och mer oregelbundna värkar med kortare pauser, är det värt det är en fråga an måste ställa sig i det läget en bm vill sätta dropp? Även där, våga fråga varför de vill göra det och vad fördelar och nackdelar är. Det är ingen självklarhet att sätta dropp det är ett val som kvinnan har rätt att bestämma. och hon bör få den informationen som behövs från vården för att ta det beslutet. 

Cupcacekiller - När din bebis föds har den inget namn, när skattevärket fått nys om det så skickar de automatiskt hem en blankett där du får välja tilltalsnamn, mellannamn och efternamn :) Och man har några veckor på sig så känn ingen stress med det :) 

Ellenbmt - Skulle aldrig tacka nej till fika i 3 dagar av en augustimamma ;) Joggar ikapp ninime och sedan får vi turas om att rulla varandra medans vi joggar :D 

Lijon - Hoppas inte på för mycket, efter jag övertalat sambon att han ska få massera mig mellan värkarna åkte han och köpte en massageapparat med värme och vibrationer i, till ryggen altså och så har han packat ner dotterns dvd i förlossningsväskan tillsammans med en usb-sticka med bra filmer... Så ge han ingen changs att komma på några dummheter! Vänta tills förlossningen och DÅ kan ni kräva massage!! :PTänk på det med hjärtljuden när du är på förlossningen, för det första de gör är ofta att lägga mamman just på rygg för att ha bättre koll med ctg osv,, korkat,, och vid utdrivningen mig ville de ha på rygg "för att ha bäst koll" ligg på sidan om det är det som känns bäst för dig och om personalen är på dig om att ligga på rygg så våga säga nej, eller skriv i förlossningsbrevet att du ej vill ligga på rygg i onödan. Förbred din sambo på att få säga ifrån om de tjatar och du inte orkar säga nej. Mig var de på hela tiden trots toppenbra hjärtrytm och inget annat som tydde på problem heller för den delen.. Andra sjukhus är säkert bättre! 

Stövelkatten - Du ska ringa förlossningen omedelbart även om det bara är en liten blödning i samband med att slemproppen gått. Det kan vara något annat och det vill de kolla upp så fort som möjligt :) Håller tummarna att din förlossning sätter igång av sig själv nu när du äntligen fick lite ro och possitiva besked från vården :) Det var likadant för mig 2 dagar innan dottern föddes, hade inte haft en enda förvärk i graviditen när proppen gick blodblandad, det var inget farligt men jag fick inte åka bil eller sitta upp, förlossningen insisterade på att jag omedelbart skulle lägga mig ner och att en ambulans skulle hämta mig, Tror det är vanligt att förlossning startar så och det de är rädda för är väll att moderkakan börjar lossna, men då brukar man ju må jättedåligt och få frossa osv. Jaja, ring iallafall så vet de att du kanske är på g :) 
  • astro
    Bellatrixx skrev 2012-07-21 10:43:37 följande:
    Ang astrologi så beror det på planeternas position och förhållande till jorden osv som bestämmer vilket datum det byts för varje år och vart jorden står i vårt system.. Men brytdatumen brukar vara ungefär samma varje år och det är olika brytdatum beroende vad det är för tecken. Och i år tjejer så är det drakens år som ska innebära framgång och rikedom. Och detta år har inte varit på ca 50 år och är jättestort i Kina, man säger att det är ett "lyckat" år för barn
    Fast Drakens år infaller alltid vart tolfte år så det är inte därför detta är ett särskilt lyckoår i Kina

Däremot vet jag att detta anses vara ett särskilt starkt vattenår och att det brukar tyda på en chans till överflöd, framgång och rikedom.

• astro
    trossan skrev 2012-07-21 10:04:38 följande:
    Stövelkatten- wow, spännande!! Du får hålla oss underrättade!

Fru elle- jag har också haft jötteont i händerna när jag vaknat. Blir bättre under dagen. Bm gissade på karpal för mig med och jag fick ett träningsschema, som jag dock inte följt.. Knytet händerna lite och tycker det släpper under dagen.

Astro- vet du när lejonet går över i jungfru också? Jag har inte Bf förrens 17e aug och räknar med att gå över men hoppas hinna med att få ett lejon ändå!! :)

Sov också hela natten till 830 utan ens en kisspaus- JIPPIE! :)
    Lejonet går över i Jungfrun kl 18:08 22/8 så du har fem dagar att vinka på.

Vi är redan tre Lejon i familjen (maken, barn nr 1 och barn nr 3) så här blev det lite stön och klagomål faktiskt, "näe, inte ett Lejon till" ...
    Jag klagar dock inte, det är ett av mina favorittecken.

För den som undrar varför det står bestämda datum i tidningarna t ex och i Wiki så beror det på att stjärntecknens övergångar skiftar från år till år (särskilt skottår skiljer ut sig) - anledningen till detta är att ett år inte är exakt 365 dagar långt. Men det är helt omöjligt att lämna utrymme för detta i t ex en tidning, då skulle man behöva ha en hel tabell typ "Lejon 1948, 22/7-23/8, Lejon 1949  23/7-23/8" och exakt blir det ju inte ändå eftersom tecknen inte skiftar vid midnatt utan vid olika tider på dygnet.
    Därför generaliserar man, med den trista påföljden att vissa hamnar i "fel" tecken när de läser sina horoskop. 
  • 7eHimlen

Mammsen - vi tröttnar aldrig på dina inlägg, lovar!! :D 

Ja jag tror jag provar med det först iaf, i förebyggande syfte, o så får vi se om det räcker :) 

Eftersom jag tar blodförtunnande så lär jag ju behöva den där sprutan, men värkstimulerande dropp vill jag försöka undvika om det går, får se till så min fru håller koll på det om jag är för borta. Och jag vill absolut inte ligga på rygg, känns väldigt obehagligt redan nu (v35), så det tänker jag skriva i förlossningsbrevet. Som btw ör nästan färdigt, ska försöka ta tag i det nu i veckan nu när jag äntligen gått på semester! :D

Jag vet inte varför, men jag vill hellre ha en jungfru. Min fru är kräfta och jag skorpion, så lejon passar inte riktigt in egentligen. Men men, såklart blir vi lika glada när han än kommer. BF är ju 25/8, jag tippar att han kommer mellan 9-17/8, men bara därför lär jag väl gå in i september innan det kommer nån liten :P  

• sowe81

Mammsen - tack för ditt långa svar. Jag ska verkligen läsa på och skriva i mitt brev samt ifrågasätta på förlossningen. Min sambo är väldigt duktig på att fråga och ifrågasätta så jag litar på honom om jag inte orkar själv. Jag vill i största möjliga mån klara mig utan medicinska medel. Tror verkligen det är bättre för både mig och barnet. Mammor har ju klarat det sen urminnes tider. Sen är det klart att annan hjälp får tas till om behov uppstår, men då blir det ju en annan fråga.

• trossan

Astro- tusen tack!
    Jag har också funderat på det där med olika datum i olika tidningar. Förstått att det varit något med att åren såklart ändrats, men inte vetat hur man skulle ta reda på vad som verkligen gäller.

Detta är ju väldigt bra information, för skulle inte förvåna mig om jag får bebis där precis i brytet och då tycker iaf jag att det känna bra att kunna berätta för barnet vilket stjärntecken den verkligen är!

Men, dum detaljfråga kanske, men är tiden du säger beräknad för svensk sommartid då? Eller utgår man från GMT eller något?

Det är roligt och intressant det här med horoskop! Jag är tex verkligen en typisk skorpion tycker jag, så för mig har iaf personlighets-horoskopen passat, även om jag har svårare att tro på tidningarnas " så blir din kärlekssommar" tex :)

Har du någon enligt dig bra horoskopbeskrivning på stjärntecknen som föds i denna tråd vore det roligt om du ville dela med dig! Kräftor lejon och jungfrur antar jag det blir mest av.

• Bellatrixx

Trossan - för att räkna ett exakt horoskop så behövs så väldigt mycket, om du vill kolla upp ett mer "exakt" horoskop där även ditt måntecken och ascedent står om som spelar in och vart du är född osv så kan du räkna ut det här: http://www.astroguide.se/ För att fastställa ditt horoskop kan man inte heller bara gå på soltecknet  Men det är bra skojigt att kolla upp och läsa lite om de olika tecken som finns

• astro
    trossan skrev 2012-07-21 13:18:33 följande:
    Astro- tusen tack!
    Jag har också funderat på det där med olika datum i olika tidningar. Förstått att det varit något med att åren såklart ändrats, men inte vetat hur man skulle ta reda på vad som verkligen gäller.

Detta är ju väldigt bra information, för skulle inte förvåna mig om jag får bebis där precis i brytet och då tycker iaf jag att det känna bra att kunna berätta för barnet vilket stjärntecken den verkligen är!

Men, dum detaljfråga kanske, men är tiden du säger beräknad för svensk sommartid då? Eller utgår man från GMT eller något?

Det är roligt och intressant det här med horoskop! Jag är tex verkligen en typisk skorpion tycker jag, så för mig har iaf personlighets-horoskopen passat, även om jag har svårare att tro på tidningarnas " så blir din kärlekssommar" tex :)

Har du någon enligt dig bra horoskopbeskrivning på stjärntecknen som föds i denna tråd vore det roligt om du ville dela med dig! Kräftor lejon och jungfrur antar jag det blir mest av.
    Bra att du tog upp tidsproblematiken, jag anpassade till svensk normaltid och glömde att det är sommartid. Suck.

Korrekt är: Kräfta till Lejon kl 12:02 22/7. Lejon till Jungfru kl 19:08 22/8. Båda angivna i svensk sommartid.

Föds man inom 2-3 dagar från en övergång brukar man kalla det "på hornet" och sådana barn får oftast talanger från båda stjärntecknen (kollar man kändishoroskop syns det direkt, kändisar som faktiskt har talang är väldigt ofta födda just runt teckenbyten). 

Ett par typiska Kräft-Lejon är t ex Robin Williams (komikern), Hemingway, Cat Stevens, Elin Lanto, Willem Dafoe.
    Typiska Lejon-Jungfrur: Hayden Panettiere, Mats Wilander, Carl Hagelin, Görel Crona, Vilhelm Moberg.

Ska se om jag kan få till några korta teckenbeskrivningar. Om sedan någon vill veta var bebisen har sin Måne, Ascendent etc så fråga gärna.