• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen

Och tänk så lycklig man kan bli av lite slemmiga klumpar på ett papper 2 toalettbesök i rad :D 
    Betyder säkert dock ingenting men det påminner om att det bara är dagar/veckor kvar och den varma känslan av lycka sprider sig i kroppen <3

• Tesdy

Mammsen: då måste jag och dottern tur då för mer än nio år sen att hon föddes med full pott apgar trots värkstimulerande dropp.

Jag känner annars som du att man blir friare med skalpelektroden än CTG.

Jag tycker dessa inblickar i vården är intressant med tanke på att dom definitivt inte fanns alls senast jag var gravid 2004.

• eightythree

Idag är det jag som sitter men onykter sambo. Förstår vad ni pratade om förra helgen.... Fattas bara att vattnet går och det blir kaos inatt... Gnällinlägg jag vet,
    måste bara tömma lite...

• Blomsterfröna
    katten-
    så spännande.... Bättre att vara hemma och låta de komma igång riktigt riktigt ordentligt. Du ska skrika av smärta haha.... skojar bara, men du vet ju när det e dags att åka in... Kommer gå bra de här..... Stort lycka till....
  • mammsen

Tedsy - Det är klart att barn kan födas med höga apgarpoäng trots dropp just som barn utan kan födas med låga men kika på socialstyrelsens sammanfattning av alla födda barn förra året (eller ett annat år) så framkommer det ganska stor skillnad svart på vitt när det gäller apgarpoäng i genomsnitt av barn som förlösts med värkstimulerande eller eda mot de som föds utan.. Hur upplevde du att dina värkar blev av det värkstimulerande droppet? Fick du pauser så du och barnet han återhämta er osv? För för de flesta är det ju inte så.. Det kan ju vara en förklaring isåfall :) Vår förlossningsvård har fått mycket kritik av våra grannländer (främst danmark) och när det gäller värkstimulerande dropp, avnavling och sjukhusmiljö mm så ligger vi efter både danmark och norge m.fl Om du går till bibloteket och lånar "jordemodern" kan du läsa vad landets barnmorskor tycker om förlossningsvården i deras fackföreningstidning.. Många skriver arga insändare och förklarar varför de väljer att söka jobb hos våra grannländer, många är arga och upprörda över att det är läkare och läkarvård som tar över deras patienter och att de inte får lov att sköta och vårda sina gravida, födande kvinnor så som de lärt sig är bäst.. Barnmorskor som tvingas göra saker på "rutin" som de är helt emot osv.. Tycker det är en tidning du borde läsa några sidor av! För mer utbildade åsikter och ärligare åsikter än så får du inte! Till skillnad från 2004 så har fler kvinnor möjlighet att dela sina erfarenheter och samla viktigare information på nätet osv.. Det finns helt enkelt mer information och den är lättare att ta del av än vad det fanns då och då blir det annorlunda.

• cupcakekiller

Mammsen: ja får väl se om han vill ha kontakt sen, fast fick höra i våras av kompisar att han tydligen drar tjack på helgerna och håller han på med sånt så tänker jag inte låta honom träffa bebis! I min komun tar man salivprov och min bm har skrivit upp i min journal att de ska ta det efter förlossningen och sen behövde jag inte tänka mer på att få pappan att skriva på/testa sig osv för det skulle familjerätten sköta. Men hans tjej lär väl ringa och försöka bråka..men ja, jag visste inte om henne och det finns inga andra pappa-alternativ så hon kommer ju ändå bli överbevisad

• godisbit

Cupcake - har du kontaktat socialtjänsten redan nu ang faderskapet? För oss som inte är gifta kan det vara bra att göra det i förväg. I vårt fall betyder det att sambon redan har skrivit på alla papper så att när bebis väl kommer så behöver vi bara ringa handläggaren och meddela personnummer och födelsevikt. I de fall man inte vet eller inte är överens så kan socialtjänsten i bästa fall starta utredningen så att det finns en remiss som väntar så de kan ta prover på bebis direkt på förlossningen/bb.

Strongt gjort av dig att ge dig in på detta äventyr utan att pappan finns med i bilden! Men det är ju hans förlust...

• Julies

Vill gärna också höra om någon vet vad "kalaspuff-lukten" beror på....!!