• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mijja12

Kom igen nu katten snart kommer det en bebis :)

• mammsen
    Jloow - Så kände jag inför min första förlossning, Den gick snabbt och jag han inte med eda.. Trots att den gick snabbt och barnets hjärtljud var på topp så "på rutin" tog det vattnet, satte skalpelektrod, bad mig föda i gynläge osv.. Jag hade full tillit till förlossningspersonalen och trodde att alla deras beslut var tagna för mitt och barnets skull.. Jag var nöjd med förlossningen även efter fram tills jag nu inför min andra förlossning börjat läsa på... Förlossningsvården är inte anpassad efter dig som födande kvinna, utan i de flesta fall efter personalen.. Så enkelt är det. Vården är bra, vi kan alla vara säkra på att våra och barnens liv är i bra händer, men det finns många andra saker än bara livet jag har rätt att få i behåll.. Lita på vården! Men våga vara frågvis och våga ta dina egna beslut! VIll de göra något för att det behövs i just ditt fall eller för att det är "rutin"? Fråga dem om du inte vet! När det gäller blodförlust så finns det MÅNGA andra saker som är MYCKET mindre skadliga de kan göra än att ge denna sprutan! Vad gör man om någon kommer till akuten med en skottskada? Det är INTE livmodersammandragande medel kan jag lova! ;) Värkar man får av värkstimulerande dropp är ofta mer påfrestande för inte bara mamman utan även barnet och barn som föds efter användning av värkstimulerande dropp har lägre apgar i genomsnitt.. Man får inte samma pauser som vid ett naturligt värkarbete villket gör att ja förlossningen går fortare men ja den är mycket mer påfrestande och man får inte samma changs att återhämta sig det gäller ju såklart även barnet. Värkarna blir annorlunda, kraftigare och långdragna inte som naturliga värkar som startar lungt, har en topp och klingar av vilket gör att mamman upplever mer smärta och blir mer medtagen, hur kan det vara bra för ett barn som redan är stressat eller påvärkat? Jag litar på vården men saken är att vården litar inte på all den kunskap som kvinnor använt sig av i 1000-tals år! Och vården ska tvunget gripa in i förebyggande syfte hela tiden innan det ens uppstått eller ens kommer att uppstå någon nödsituation.. Jag kommer inte till förlossningen för att jag är sjuk och behöver vård! utan för att jag vill föda barn och att de finns där berädda OM något skulle gå tokigt.. 

Katten - Härligt att höra!! Antagligen all stress som gjorde att du inte kom igång förut! Skönt att det är på g nu!! Spännande!! Kanske tittar ut på stjärnorna inatt då med ett litet knyte i famnen får vi hoppas :D Spännande! Håll oss nu uppdaterade och lycka till om du behöver åka in :D
  • cupcakekiller

Sommaren12: nej pappan är inte med, vi träffades lite då och då bara och jag blev gravid av pillerslarv. När jag ringde i berättade att jag var gravid så kom det fram att han hade tjej sen fyra år tillbaka, sen sa han att det inte fick komma ut att han var pappan osv. Men ja, jag har alltid velat ha barn och abort passar inte mig. Nu är ju han dock så störd att han går och berättar för alla att han är pappan men tror att han ska slippa stå på pappren, well drömma går ju! Han erkännde även för hans tjej, men hon tror att han ljuger o de är fortfarande ihop. Lär väl bli bråk när faderskapet ska skrivas på men dnatest kan ju inte ljuga så! Min mamma kommer vara med undet förlossningen och jag kommer bo kvar hemma fast börja betala lite hyra tills jag får ett eget ställe, står i bostadskö så hoppas inte det tar alldeles för lång tid :) förlåt för wall of text, skriver på iphonen

• Maaya

Jag ligger fortfarande inlagd pga av äggvitan i urinet o nu fick jag precis beskedet från BM att jag nog kan räkna med att sättas igång efter helgen :D ojoj nu börjar jag bli nervös...

• Randiga Rut

Åh vad spännande Stövelkatten!! :)

Jag har haft en del tecken på att fl börjar närma sig men det blir inte mer än så. Går in i v. 38 idag så det är ju ok för honom att komma men det dröjer nog ett tag till, jag hoppas på den sista juli! Tror iaf. att han inte kommer efter bf... det känns inte så.

Jag är helt inne på ditt spår ang. vården mammsen! Jag var dock oroligare sist och skrev uttryckligen att så länge inget blev urakut så skulle de alltid fråga mig innan ngt gjordes. Men! Mitt under krystvärkarna så sattes en lapp på mitt lår, blev orolig å frågade vad det var! Jo, en klisterlapp som skulle hålla i tråden till skalpelektråden! :/ Jaha blev mitt svar, lade ner huvudet igen för att ett par sekunder senare komma på att jag inte förstått vad det var och varför den skulle sättas?! Drog upp mig igen å frågade, bm förklarade å sa att det var imponerande att jag var så medveten i det skedet... valet var alltså inte mitt och det gjordes helt på rutin trots att dottern mått prima hela tiden.

• Sommaren12

Spännande happenings här! Heja katten och hoppas du får bebis efter helgen Mayaa! :) jag blir avis!!

Cupcakekiller: vilken puckad kille. Alla faderskap ska utredas och underhåll ska betalas. Klart det kommer att komma ut! Beundrar dig som är stark och gör detta på egen hand. Kan nog va skönt att bo hemma första tiden när allt är så nytt ändå.

• jguz

Ohhh katten va spännande!!!!
    Glöm inte oss... Uppdatera så ofta och mycket som du bara kan!!!

Maaya: Nära för dig oxå!!! Spännande!!

Nu till nått helt annat... En liten underlig grej jag märkte idag... Mitt kiss luktar kalaspuffar!! WHY?!

Sen är jag lite nervös... Min man åker till Turkiet imorgon natt!!
    Vi var ju där på semester och våra två yngsta söner på 8 år stannade kvar hos farmor och farfar. Nu är det dax för dem att komma hem efter en lååång härlig semester.

Min man ska alltså åka ner och hämta dem, han åker i morgon natt och de kommer hem på torsdag kväll.

Bäst för bebis att stanna kvar i magen till torsdag.

Jag har redan hört mig för så jag har folk som gärna vill vara med mig ifall bebis inte väntar på sin pappa. Så skulle hon få för sig att komma så är det inte hela världen, men ändå...

• mammsen
    cupcacekiller - OJ! vad han kommer att ångra sig sedan!! Men det är starkt av dig jag hade gjort samma sak som du utan att tveka! Min dotter har inte sett röken av sin biologiska pappa sedan hon var 2 månader och hon har aldrig tagit skada av det. Hon fyller snart 5 och jag kan prata om han och har visat kort på han men hon är inte så intresserad.. Dock vet hon att hon har en pappa till som bor långt borta. Men hon har blivit arg en gång när min klumpiga sambo råkade kläcka av sig att hennes "riktiga" pappa bor långt borta, och då förklarade hon för han att han var hennes riktiga pappa inte "den andra pappan" Har aldrig pratat illa om han när hon hört osv, det blir ofta inte större än man gör det till och barn bryr sig inte så mycket iallafall de första åren. Tror det är värre där barnen är uppväxta med båda föräldrarna och de sedan går isär. Klart faderskap ska fastställas! Men söka underhåll ska du göra från ditt barn är fött det kan ta månader att fastställa fadeskap. Du får utbetalt från försäkringskassan under tiden. Hur lång tid det tar beror på om de tar salivprov eller blodprov på din ort. Blodprov brukar de nämligen ta först efter barnet är ca 6-7 månader. 

Maaya - Åååh!! Snart sniffa bebis!! Jag är sjukligt avundsjuk!!!!!!!!! Lycka till nu! 

Randigarut - Ja och jag antar att (eftersom du drog dig upp) de hade bett dig ligga på rygg med, antagligen så att de skulle se bäst och kunna "ge dig bästa möjliga vård" sedan att det upplevs som mest smärtsamt att föda barn på ryggläge eftersom det blir mer press mot ändtarmen samt att krystningsfasen brukar ta mycket längre tid ville de antagligen inte upplysa dig om då.. Suck ja, jag är glad att min sambo har en egen checklista jag skrivit till han och även om jag är väck kommer han störa och ifrågasätta och är det inte akut och han inte vill/kan ta något beslut så kommer han helt enkelt be dem vänta tills jag är kontaktbar.. Om han nu inte glömmer mig och fastnar i en bra film vill säga :/ Haha