• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • astro
    Bellatrixx skrev 2012-07-21 13:45:01 följande:
    Astro - ja, men det är en särskild drake i år som inte varit på en 50-60 år, senast var 1952 så detta år är ett särskilt "tursamt-år".. Om du är intresserad kan du läsa mer om det bla:

www.astroguide.se/astroguide/kinesiskt-arshor...
    Tack för länken.

Jo, just det; varje kinesiskt tecken har ett eget element och Drakens är Vatten. Sedan har varje år ett element också och i år är även detta Vatten. Alltså "dubbel-vatten", som anses tursamt.
    Eftersom kinesisk astrologi har fem element (inte fyra som vi) och tolv tecken, så infaller Draken vart tolfte år men den dubbla vatten-draken bara var femte gång av dessa, d v s vart sextionde år.

Nästa extrafina Drake infaller alltså 2072 så man kan gott säga att vi har prickat rätt år  
  • trossan

Sååå mycket intressant astrologi-info här! Tack både bellatrixx och astro!
    Har nu kollat upp "hela" mitt horoskop men tyckte nästan det blev för rörigt :)
    Däremot ar det ju intressant det här med "hornet", då är det ju verkligen att önska att föda barn antingen precis nu i dagarna, som en hel del verkar på väg att göra :) eller som jag " planerar", om en månad!

Lustigt nog vaknade jag idag alldeles exalterad och ville gå upp direkt, för att jag i mitt halvsovande huvud på något sätt hade för mig att nu ar det precis en månad kvar tills bebis kommer!
    Haha ska bli väldigt intressant att se!
    Jag tippar alltså 21 aug! ( Bf 17e)

På ett helt annat område- det området där vi skryter om våra sambos :) så måste jag berätta att min kille tydligen är proffs på bikini vaxning!
    Han fick börja prova på benen och sen ryckte han bikinilinjen som han aldrig gjort annat!! :D
    Han ska få fortsätta göra detta även efter magen är borta tror jag!
    ( sen fick jag fotmassage också :) )

• FruKå

Vilka härliga män ni har
    Idag drog min till biltema och ringde sen och frågade om jag ville ha cykeln jag tittat på, en svart enkel kärringhonda. Gulle.. Den är superskön!
    Sen kikar han på babyattiraljer på blocket när han har lunchrast bl a... Hehe.

Idag har vi ännu en härlig dag! Sitter vid syrrans pool i varsin solstol o wordfeudar o grejjar, ungarna är glada o badar.
    Och jag är rund och röd som en tomat med chokladsåsspill på linnet.. So fresh!
    Mensvärken i ryggen sen några dagar sitter i än :-/

• Stövelkatten

Jag tror det går framåt! Har städat och bakar nu pizzamuffins att frysa in. Fortfarande mest ont i ryggen, men känner att kroppen är lite medtagen; lite skakiga händer och en tjusig bekymmersrynka mellan ögonbrynen. Ska snart duscha och sedan vila.

• FruKå

Så spännande nu när det verkar va dags för många men jobbigt när det verkar gå segt..
    Själv trodde jag vattnet gick imorse när jag hostade till. En rejäl pöl i brallan..

- bez ( ifall ngn missat )

• mijja12

Har legat i soffan i natt då min man snarkat som ett ånglok och orkar inte diskutera med honom så tog täcket och kudden senare kom även hunden då hade han med fått nog i morse kommer han ut och frågar varför jag sover här jag bara skrattade..

• babyhummingbird

Ikväll väntar ännu ett restaurangbesök.. närmare bestämt Allsång på en stor uteservering här i lilla Ängelholm. Brukar komma otroligt mycket folk och ska bli spännande att se hur min rygg klarar en hel kväll på en trästol (har dock redan packat ner en filt att sitta på!). Det är min sambo och hans band som spelar.. de andra i bandet retade honom för hans lättöl.. men jag är stenhård på att det icke skall med en salongsberusad partner till BB! :D Är det någon som ska bli lullig där inne så ska det vara jag (då av lustgasen!). Så jag hoppas att lite gamla hederliga kioskvältare gör att bebis vill komma ut! (Fast gärna EFTER att bandet slutar spela så jag slipper vara orsaken till att bandet plötsligt saknar både sångare och basist..)

• mijja12

Babyhummingbird: lät som en väldigt skojig och mysig kväll :) tur med vädret. Hoppas du inte behöver åka in.

• astro
    mammsen, du har så rätt angående skalpelektroden ... något som verkligen stör mig enormt är att vården (och kanske särskilt just förlossningsvården) väldigt ofta presenterar saker som "ja nu sätter vi dropp" fastän de faktiskt ska presentera behandlingar (inklusive alternativ till dessa) och inte bara kvittra "rutin" och göra som de vill. Som patient har man rätt att ta ställning! Men i realiteten får man draaaa info ur dem (för det mesta) och nog märks det att man är "besvärlig" om man inte genast köper "det är rutin" och nöjer sig med det. 

På 90-talet "var det rutin" med värkstimulerande dropp, i varje fall på Bodens sjukhus. Jag fick ingen som helst info utan det var bara "så går det till helt enkelt". Hade jag vetat då vad jag vet nu (att värkstimulerande dropp kan vara riktigt farligt, särskilt för förstföderskor och snittade) så skulle jag aldrig ha gått med på det. Det slutade såvitt jag har förstått vara rutin just p g a alla komplikationer. Och jag är rätt säker på att det var just droppet som förvandlade min första förlossning till en smärre mardröm som slutade med sugklocka. 

Frågan är bara: Hur skeptisk och frågvis orkar man vara? Som födande mamma vill man ju gärna fokusera på uppgiften. Dessutom är det ju ett berg av saker att sätta sig in i, om man ska göra det utan hjälp. 
  • Jloow

Mammsen: jag kan bara tala av den erfarenhet jag själv har och de i min närhet eftersom jag inte läst på några studier eller liknande i ämnet. Jag har full tillit till sjukvården och litar på att barnmorskan ta de beslut som är mest gynnsamt för både för mig och barnet i slut änden.

Sen tror jag absolut att i vissa fall sätter man in värkstimulerande för tidigt och att vissa (många!) kvinnor klarar sig helt utan både smärtlindring och sprutan efteråt. Den enda jag kan säga av egen erfarenhet är att vår dotter troligtvis inte skulle vara här med oss idag om jag inte fått droppet. Nu föddes hon relativt pigg och fick höga poäng men så såg det inte ut som under en period. Och min bästa kompis hade definitivt inte vart här idag om det inte vore för sprutan (och en hel del annan behandling) efteråt eftersom hon förlorade en hel del blod..

Jag tror att mycket helt enkelt handlar om vad man har för tillit till sjukvården och vad man får för tillit till barnmorskan under förlossningen.