• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ari Gold
    Novalina skrev 2011-12-18 15:33:49 följande:
    Då borde man ju verkligen äta så mkt ekologiskt som det bara går!

Ja det gör jag redan, men tyvärr går ju en del av de miljögifter osv som samlats i ens kropp under livets gång över till bebben både genom blodet och vid amningen så det är svårt att göra en punktinsats under graviditeten för att ändra helt på det tyvärr.
  • Hejåhå

Ang kub: jag fick ganska dåliga siffror med dottern, ca 1/500 och testet höjde risken för Ds i förhållande till min ålder.
    Jag gick inte vidare med ytterligare prover, men för mig var kuben inget som lugnade mig, snarare tvärtom.

Nu den här graviditeten kommer jag inte göra kub, mycket pga den höga kostnaden, men skulle det vara gratis så skulle jag nog göra det ändå, bara för att få ett bonus-ultraljud.

• Augustimamman
    Ari Gold skrev 2011-12-18 16:40:28 följande:
    Ja det gör jag redan, men tyvärr går ju en del av de miljögifter osv som samlats i ens kropp under livets gång över till bebben både genom blodet och vid amningen så det är svårt att göra en punktinsats under graviditeten för att ändra helt på det tyvärr.
    Man kan ju bara göra så gott man kan nu när man vet att ett pyre finns därinne. Så tänker jag. Är inte så bra på vilka grönsaker som är besprutade. Är det allt från utlandet? Jag försöker köpa ekologiskt sen du skrev det första gången men jag retar mig på att så mycket ekologiskt bara finns i storpack. Typ fyra paprikor i olika färger när jag bara behöver en röd...

• AnnaSv

Ari gold: om inlägget var menat mot mig så menade jag att göra fvp vid hög risk på kub för kromosom fel kan man väll se då? Men det finns ju hur mycket sjukdomar som helst som man aldrig kan garantera sig mot.. Kromosom felen är ju bara en liten del..

• AnnaSv
    Novalina skrev 2011-12-18 15:39:53 följande:
    Hehe, men vilket bra sätt att berätta det på iaf!

Jag ska verkligen göra mitt bästa för att få ett VUl nu till veckan så jag förhoppningsvis ser ett tickande hjärta innan julafton. Då har vi tänkt berätta det för alla anhöriga som samlas på 2 olika ställen.

På ena stället (min sambos sida) så är hans bror + fru med, och de har försökt få barn i ca 5 år, gått igenom sån där fertilitetsbehandling jag inte minns vad det heter nu igen, och planerar nu att adoptera.

Frun där har blivit jättekonstig och sur mot medj sen jag blev gravid, enda anhöriga som inte grattat och som ignorerar mej helst, hon har även tagit bort mej från Facebook. Jag har verkligen inte gjort henne nåt ont eller varit det minsta otrevlig.

Min sambo vill därför att vi inte ska berätta det på julafton med tanke på henne, men jag tycker att vi kan berätta det iaf, varför ta hänsyn till en sur, avundsjuk och missunnsam surpuppa liksom?!... Varför ska hon få va smolket i vår glädjebägare???

Vad tänker ni andra om det hela? Vore väldigt värdefullt att veta!
    Svårt det där. Visst förstår ju att det är jätte jobbigt för henne men inte tusan ska hon bli sur och ignorera och ta bort från facebook och såna saker. Jag hade kanske undvikit att berätta på julafton just för att slippa alla tjurigheter då.
  • ellllen83

Arba, jag håller med anna om att undvika att berätta på julafton. Just av den anledningen att om jag själv var din svägerska hade jag uppskattat att inte bli påminnd om den ofrivilliga barnlösheten just på julafton. Du vet ju ändå att du har den bästa presenten :)

• Ari Gold
    AnnaSv skrev 2011-12-18 16:50:07 följande:
    Ari gold: om inlägget var menat mot mig så menade jag att göra fvp vid hög risk på kub för kromosom fel kan man väll se då? Men det finns ju hur mycket sjukdomar som helst som man aldrig kan garantera sig mot.. Kromosom felen är ju bara en liten del..

Ja jag menade att även om man vid fvp kan fastställa att barnet har Downs Syndrom så går det ju inte att se om barnet kommer födas friskt eller sjukt, tex med hjärtfel vilket åtminstone för mig skulle vara den största oron. (Downs Syndrom är en funktionsnedsättning, inte en sjukdom).
  • Ari Gold
    Augustimamman skrev 2011-12-18 16:48:26 följande:
    Man kan ju bara göra så gott man kan nu när man vet att ett pyre finns därinne. Så tänker jag. Är inte så bra på vilka grönsaker som är besprutade. Är det allt från utlandet? Jag försöker köpa ekologiskt sen du skrev det första gången men jag retar mig på att så mycket ekologiskt bara finns i storpack. Typ fyra paprikor i olika färger när jag bara behöver en röd...

Utlandet? Nej alltså all mat som inte är ekologisk är i regel besprutad. Vi är inte bättre på det än något annat land direkt. Potatis är en av de mer besprutade grödorna till exempel, de besprutas upp till 12 gånger på en säsong med olika bekämpningsmedel. Det är förståss inte meningen att det ska finnas kvar i grödan när de säljs men i stickprovskontroller har man hittat rester av bekämpningsmedel i var fjärde potatis.

Även jordgubbar är hårt besprutade och kan innehålla rester av bekämpningsmedel (och därmed allt gjoert av jordgubbar).

Bananer, kaffe och paprika är tre hårt besprutade importerade livsmedel men allra värst är vindruvor (liksom då självklart vin, russin och annat gjort av vindruvor). Vindruvor kan man läsa mer om här: http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/jordbruk-och-mat/jordbrukets-miljopaverkan/bekampningsmedel/besprutade-druvor/

Personligen äter jag helst inte frukt och grönt som inte är ekologiskt eller hemodlat. Tycker inte att det tillför mig något att äta gift och med bla astma, allergi, exem och migrän (och jobbar med autism) är jag lite skeptiskt inställd till vad alla dessa gifter gör med mänskligheten. Det finns många sjukdomar som äkar och ökar utan att man vet varför.
  • Ari Gold

Retar mig också på att det är svårt att styckköpa ekologiskt, och att allt har jättemycket förpackningar vilket inte känns särskilt miljövänligt. Men bättre än att käka gift i alla fall.

Om det är någon som tänkt prova matkasse kan jag tipsa om Coops ekologiska, den kostar bara typ 10 spänn mer som ekologisk och det är mindre än prisskillnaden mellan ekomat och vanlig mat. Ekokassen är alltså "billigare" i förhållande till innehåll.  

• AnnaSv
    Ari Gold skrev 2011-12-18 17:55:28 följande:
    Ja jag menade att även om man vid fvp kan fastställa att barnet har Downs Syndrom så går det ju inte att se om barnet kommer födas friskt eller sjukt, tex med hjärtfel vilket åtminstone för mig skulle vara den största oron. (Downs Syndrom är en funktionsnedsättning, inte en sjukdom).
    Ja, du har så rätt så i allt du skriver..

Blir nog ändå att vi gör KUB.. kostar ju oss inget och vi får se det som att vi får en extra titt på den lilla och försöka bortse från siffrorna eftersom dom ändå inte talar om något egentligen. Fvp vill jag helst inte göra. Är alldeles för rädd för att förlora den lilla.

Nu håller vi bara tummarna för att allt ser bra ut inför imorgon..Usch så nervös jag är.. Springer fortfarande på toa titt som tätt i tron om att set ska komma blod. Fy så nojig man är!
Svar på tråden Augustibebis 2012