• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • AnnaSv

Vad det gäller föräldrapenning här så hoppas jag att min SGI kvar. Tog ut fp dagarna mellan jobb och studier och AMS tänker jag anmäla mig på samma dag jag slutar skolan i juni! Dock är den inte så hög 290 om dagen tror men det är ju bättre än lägsta! Här kommer jag ta ut dagarna eftersom jag inte har nått jobb och gubben är viktig där han är dessutom jobbar han bara helger så även han kommer ju få jätte mycket tid med den lilla och så är våra förhoppningar att få en liten till riktigt tätt så dom börjar dagis tillsammans när den allra minsta är ca 1,5 år.. Ja det är våra planer det :p hoppas på att vara hemma i 3 år iaf! :)

• astro
    05091112 skrev 2011-12-18 11:44:21 följande:
    Tack

AD-droppar får man inte längre, bara D-droppar. Om du menar bebisarna 
    Mitt bvc ligger visst efter för de föreslår fortfarande AD. Gjorde i våras, i alla fall.
  • strongenough

Ni verkar ha lite koll på det där med föräldrapenning. Jag går på 3-6 månaders vikariat. Blev arbetslös nu 2:a december och nästa jobb börjar jan-juni. Om det blir så att jag är arbetslös Juni-Augusti får jag den minsta föräldrapennigen då?

• fru Elle

Det är jag som har tagit ut föräldraledigheten i vår familj, min man har tagit ut de 10 pappadagarna för varje barn. Sen tror jag han har använt tre SGI-dagar för dottern. Han har inte vabbat heller. Han tjänar betydligt mer än vad jag gör sen har han haft ett jobb där han har kunnat vara ledig mycket ändå. Men hans ledighet har inte tagits ut med hjälp av FK. Men han har ändå varit ledig ca 8 veckor på sommaren, han är ledig nu i tre veckor tillsammans med oss genom att ta ut komp. Sen när han har "vabbat" har han använt komptid/flex för att inte förlora så mycket i inkomst. Första hösten dottern gick på förskolan så var han ledig varje måndag och fredag i ca tre månader och jag jobbade 100% men kortare dagar tis, ons och tors. Allt för att dottern skulle gå kortare dagar. Men under de här månaderna så använde han också sin komp. Så han har varit ledig en hel del utan att ta föräldrapenning. Han hade arbetat ihop mycket komptid innan vi fick barn som han kunde spara, har varit perfekt att han har kunnat ta den istället för föräldrapenning.

Nu ska han börja ett nytt jobb efter nyår och kommer inte ha samma möjlighet till komp. Så denna gången kanske han kommer ta ut mer föräldradagar. Men tror jag kommer ta ut största delen denna gången med.

Molly 2008 och Harry 2010
  • Augustimamman

Mamma060314: inte säkert men se till att vara inskriven på arbetsförmedlingen utan några glapp mellan jobben, det verkar vara A och O för att slippa lägsta. Allt kan falla på att det glappar en dag.
    Hinner du jobba heltid sex månader då? Om du gör det och sedan genast skriver in dig som arbetssökande borde väl fp grundas på den lön du hade nu till våren.

• Augustimamman

Känns givet för vår del att jag tar ut flesta dagarna. Jag pluggar så jag måste ju va hemma ett år för att kunba fortsätta där jag slutade. Min pojkvän har ett välbetalt jobb så med tanke på att jag studerar är vi ganska beroende av hans lön. Han har också ganska lätt för att flytta runt i sitt schema så han kan va ledig lite längre perioder.
    Hade jag jobbat så hade vi delat lika, men det får bli med nästa plutt.

• Augustimamman

Vad heter det nu, sockerbelastning? :) Hur som, gör alla det eller är det bara de som har anlag för diabetes? Skulle helst slippa, klarar inte av söta saker nu.

• strongenough
    Augustimamman skrev 2011-12-18 13:08:30 följande:
    Vad heter det nu, sockerbelastning? :) Hur som, gör alla det eller är det bara de som har anlag för diabetes? Skulle helst slippa, klarar inte av söta saker nu.
    Gör man inte det runt v.27 eller nått? Ska du göra det redan är det nog för du har anlag till diabetes!
  • fru Elle
    strongenough skrev 2011-12-18 12:48:33 följande:
    Ni verkar ha lite koll på det där med föräldrapenning. Jag går på 3-6 månaders vikariat. Blev arbetslös nu 2:a december och nästa jobb börjar jan-juni. Om det blir så att jag är arbetslös Juni-Augusti får jag den minsta föräldrapennigen då?
    Det är viktigt att du inte får några glapp mellan dina vikariat och att du är anmäld hos arbetsförmedlingen. Hur länge har du haft olika vikariat? Har du en fasttsälld SGI sen tidigare så ska det räcka att du skriver in dig på arbetsförmedlingen. Men då måste du skydda din SGI fram till BF. FK har ett villkor att man måste ha jobbat 240 dagar innan BF i följd för att få en föräldrapenning som är baserad på SGI.

Men om du får en fastställd SGI nu med hjälp av dina vikariat så kan du sluta jobba innan BF utan att det sänker din SGI, tror man kan gå ner i tid 6 månader innan BF om du har jobbat heltid. (Dock ej om du redan håller på att skydda din SGI, då måste du skydda den fram till BF). Men råder dig till att ringa FK och fråga eller skicka e-post så du kan få ett skriftligt svar. Tror att dina olika vikariat kan krångla till det hela lite men om du bara har haft olika vikariat under en tillräckligt lång tid så bör du kunna få föräldrapenning baserat på SGI.
    Molly 2008 och Harry 2010
Svar på tråden Augustibebis 2012