• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • AnnaSv

Vad härligt med nykomlingar Grattis till er allihopa! Glöm inte skriva in er på BF-listan! Länk finns i trådstarten..

• Augustimamman

Schaaf: Grattis!! Allas graviditet är olika så oroa dig inte, dessutom är det ju tidigt än! Jag är i v 7 (6+2) och känner inte heller mycket. Har blivit ganska trött senasteveckan och fått lite ömma bröstvårtor men det är verkligen milt. Min ena väninna mådde toppen hela sin graviditet och en annan trodde hon skulle slippa illamående tills det dök upp i v 9. Andra mår skit från början till slut. Med andra ord oroa dig inte och NJUT av att du är med barn! :)

• Stövelkatten
    AnnaSv skrev 2011-12-18 19:17:24 följande:
    Kollade apotekets hemsida nu och läste bipacksedeln.. Detta stod:

GRAVIDITET
    Användning under graviditet kan inte rekommenderas.
    AMNING
    Användning under amning kan inte rekommenderas.
    Argh! Tanken har inte ens slagit mig! Står det varför? Hur som helst, tur att andra är lite mer klartänkta än vad jag är.... :S Och tur att ni inte bara tar mina råd utan att dubbelkolla. Puh!
  • Schaaf

Ok då kanske jag har en illamående-period framför mig visst är de skönt att slippa symtom... Men samtidigt blir jag lite nojjig.
    Fast så länge jag inte har ont kan jag väl va lite lugn angående missfall... För då borde jag väl få massa smärtor?? Eller de är säker oxå individuellt??
    Sen undrar jag när ni skrev in er på BVC? Jag har nämligen inte gjort de än...

• AnnaSv
    Stövelkatten skrev 2011-12-18 20:22:23 följande:
    Argh! Tanken har inte ens slagit mig! Står det varför? Hur som helst, tur att andra är lite mer klartänkta än vad jag är.... :S Och tur att ni inte bara tar mina råd utan att dubbelkolla. Puh!
    Läste inte hela bipacksedeln men det står inget mer under graviditet/amning iaf. Kanske inte är tillräckligt testat bara?
  • Stövelkatten

Hum... det står inte varför, och även babycenter tipsar om det när man är täppt. Verkar ju inte som att man forskat så mycket alls på dessa oljor, och bieffekterna är ju endast eventuell klåda och rodnad. Måste googla mer om detta! :)

• AnnaSv
    Schaaf skrev 2011-12-18 20:24:02 följande:
    Ok då kanske jag har en illamående-period framför mig visst är de skönt att slippa symtom... Men samtidigt blir jag lite nojjig.
    Fast så länge jag inte har ont kan jag väl va lite lugn angående missfall... För då borde jag väl få massa smärtor?? Eller de är säker oxå individuellt??
    Sen undrar jag när ni skrev in er på BVC? Jag har nämligen inte gjort de än...
    Så länge du inte har ont och eller blöder så tror jag inte de behöver vara orolig!
    Jag kontaktade MVC 4 dagar efter jag plussade med det digitala. Vilket är 2,5 vecka sen nu. Fick dagen efter komma på hälso och KUB samtal. Ska på inskrivning imorgon och gick in i vecka 8 idag.
  • Stövelkatten
    AnnaSv skrev 2011-12-18 20:26:52 följande:
    Läste inte hela bipacksedeln men det står inget mer under graviditet/amning iaf. Kanske inte är tillräckligt testat bara?
    Nej, precis. Verkar helt enkelt vara att ta det säkra före det osäkra; alltså för att man inte forskat om det och det är ett naturläkemedel. Hittade varken mer eller mindre på andra ställen.
  • Ari Gold

Alltså med läkemedel och naturläkemedel funkar det ju så att om man inte gjort någon forskning som specifikt bevisat att det är ofarligt för gravida, så avråds man i bipacksedeln. Det är väl för att de vill vara på den säkra sidan men man får nog använda sitt sunda förnuft också.

Min allergimedicin är tex. inte testad på gravida och därför avråds man, men enligt mina läkare finns det inga rapporter om biverkningar hos gravida trots att den använts flitigt i många många år  och innehåller substanser som inte borde kunna påverka ett foster. Men det står ändå att gravida avråds i bipacksedeln. Jag har tagit den under varje graviditet i samråd med min allergiläkare.

Att det står avråds för gravida betyder alltså inte att en medicin är skadlig utan om det inte är vetenskapligt faststält att den är ofarlig står det alltid så.     

Svar på tråden Augustibebis 2012